We bouwen onze eigen onderneming uit: Van solopreneur naar een uitgebalanceerd team

Een co-oprichter zoeken is een hele puzzel.
Ilse De Witte
Ilse De Witte Redacteur bij Trends

Niemand kan alles alleen, maar tegelijkertijd loopt het bij ongeveer 40 procent van de oprichtersteams gemiddeld na twee jaar fout. Hoe vindt u de juiste medeoprichter voor uw start-up of uw scale-up? Hoe weet je of de mayonaise zal pakken met medeoprichters?

Op 5 augustus namen wij halsoverkop de beslissing samen te gaan werken, omdat een van ons een idee had, maar het niet zag zitten daar alleen mee aan de slag te gaan. “Dat is heel herkenbaar”, zegt Sabine Eevers, managing director van NOA én een soort cupido voor co-oprichters. De cijfers op de website van NOA laten weinig aan de verbeelding over. “90 procent van de start-ups faalt, maar met een co-founder aan je zijde verhoog je de slaagkans”, lezen we enerzijds. Anderzijds: “40 procent van de co-founderrelaties loopt spaak na gemiddeld twee jaar”.

Op LinkedIn zagen we al weleens een post voorbijkomen met als titel: ‘Gezocht: een co-founder’. Sabine Eevers vindt dat nog niet zo’n gek startpunt voor de zoektocht naar tochtgenoten. “Op LinkedIn zitten allerlei soorten profielen. Er komen ook vaak consultants op zulke oproepen af, die op zoek zijn naar vergoedingen. Daarom maak je het best duidelijk dat je op zoek bent naar iemand met skin in the game, die bereid is zich te engageren. Vraag meteen wat ze kunnen inbrengen in jouw onderneming.”

Matching

Op Facebook vinden we ook groepen als ‘start-up zkt co-founder’. Behalve LinkedIn en Facebook zijn er meer gespecialiseerde, vaak Angelsaksische platformen, zoals Y Combinator (van de gelijknamige accelerator voor ondernemers met internationale ambities), Founders List, Founderslab, Foundersnation enzovoort.

Er zijn ook Belgische initiatieven, zoals het matchmakingevenement van imecistart, dat op 23 oktober plaatsvindt en waarvoor u zich kunt registreren. Kostprijs: 52 euro per persoon. In videocalls van 12 minuten kunnen mensen daar kennismaken en met behulp van Conversation Starter de juiste vragen aan elkaar stellen.

Nascent, een spin-off van de Universiteit Hasselt, opgericht door de professoren ondernemerschap Pieter Vandekerkhof en Jelle Schepers, maakt zelf een kostenvergelijking voor u. “De verkeerde medeoprichter kan u het succes van uw start-up kosten. De juiste kost u slechts 65 euro en 15 minuten van uw tijd”, lezen we op de website van het bedrijf.

Blind date

Het kostenplaatje van een traject bij NOA ligt met 3.500 euro een pak hoger, maar daar is bijvoorbeeld ook de begeleiding van moeilijke gesprekken over aandelen of rolverdeling inbegrepen. Het netwerk kan ook de geschikte juridische formats aanreiken om de voorwaarden voor een samenwerking op papier te zetten. De focus van NOA ligt niet op de speeddating, maar op wat daarna komt.

“Je kunt het vergelijken met een liefdesrelatie”, vindt Sabine Eevers. “Bij Find Your Co-Founder, het matchmakingprogramma van NOA, brengen we twee ondernemers uit ons bestand bijeen, die volgens ons bij elkaar passen. Door samen op date te gaan, komen die ondernemers erachter of ze echt bij elkaar passen. Door de juiste gesprekken te voeren, ontdekken ze of ze dezelfde visie en waarden delen.”

Net zoals in een liefdesrelatie, weten partners in een onderneming pas echt wat ze aan elkaar hebben, als ze veel tijd samen doorbrengen en vooral ook veel samenwerken. Sabine Eevers: “Bij iedere samenwerking zul je twijfels hebben, en het is belangrijk die uit te spreken. Er zijn zoveel zaken waarover je van mening kan verschillen: wil je organisch groeien of extern kapitaal ophalen? Daar moet je allemaal samen uitraken. Je gaat als ondernemers ook best door een proefperiode, noem het een verloving, vooraleer je elkaar eeuwige trouw belooft.”

Op dezelfde golflengte

Elke onderneming draait het best op een complementair team met een gedeelde passie. “Er zijn wel aandachtspunten. Neem nu jullie case. Jullie zoeken een oplossing voor een probleem, maar gaat het wel over een en hetzelfde probleem? Want jullie hebben verschillende doelgroepen voor ogen”, stipt Sabine Eevers aan.

‘Als partners niet voldoende op dezelfde golflengte zitten of niet voldoende complementair zijn op het vlak van hard skills, dan zijn ze niet elkaars ideale partners’

Zoals we in de eerste aflevering al zeiden: wij mikken vooral op vrouwen, moslims en mensen met centen die met hun beleggingen een positieve impact willen hebben. Wij willen een app of een platform ontwikkelen à la Duolingo, om mensen met centen te tonen dat beleggen op de beurs niet moeilijk hoeft te zijn en in lijn met hun waarden en normen kan.

Volgens Sabine Eevers moeten medeoprichters niet enkel nagaan of ze dezelfde doelstelling voor ogen hebben. “Wat drijft jou? Welk soort bedrijf wil je samen uitbouwen? Welke bedrijfscultuur? Welke waarden en normen? Wie gaat welke rol op zich nemen? Je moet die grote droom echt scherpstellen en jullie visie en verwachtingen op één lijn stellen. Als partners niet voldoende op dezelfde golflengte zitten of niet voldoende complementair zijn op het vlak van hard skills, dan zijn ze niet elkaars ideale partners.”

Ménage à trois

Of wij nu wel of niet bij elkaar passen als oprichters, met ons tweeën gaan we niet eens ver raken, want geen van beiden heeft al een digitaal platform gebouwd. We missen dus nog technologische vaardigheden. De quiz die we voor de website van Trends maken, kan maar een heel klein beetje een idee geven van waar we naartoe willen. Volgens sommige experts kunnen we met vibe coding – met eenvoudige prompts – een minimum viable product (MVP) bouwen. We hebben vibe coding getest en het resultaat was verbluffend. Desondanks zullen we toch nog wel wat menselijke hulp kunnen gebruiken in onze ménage à trois.

Van Annemie Hautekiet, bedrijfsadviseur bij Vlaio, weten we dat het toch een beetje een risico is iets belangrijk als de ontwikkeling van software of zelfs een bedrijfslogo uit te besteden aan een derde partij, zoals een freelancer of een ander bedrijf. “Als je zulke dingen uitbesteedt, heb jij niet automatisch rechten op die software of op dat logo. Wil je die rechten, dan moeten die overgedragen worden aan de vennootschap. Daar moet je goede afspraken over maken met de ontwikkelaar.”

Ondernemers kunnen op ideescan.be een vragenlijst invullen. “Dat duurt 10 minuten”, zegt Annemie Hautekiet. Zo kunt u te weten te komen of en hoe u uw intellectuele eigendom het best kunt beschermen. “Daarnaast kunnen ondernemers nog voor meer persoonlijk advies aankloppen bij Vlaio.” Als een medewerker in loondienst werkt voor een vennootschap, dan staat meestal in het arbeidscontract dat alle intellectuele-eigendomsrechten aan de vennootschap worden overgedragen. Om iemand aan te werven, moeten er natuurlijk eerst voldoende weerkerende inkomsten zijn. Een team van twee naar drie personen doen groeien, kan ook door er een derde oprichter bij te halen.

Conflict

Hoe pakt u dat best aan? “Je kunt op voorhand afspraken maken over hoeveel procent van het kapitaal je als oprichter wilt openstellen voor medeaandeelhouders”, zegt Sabine Eevers. “Je maakt best ook al afspraken over hoe je weer uit elkaar kunt gaan. Om te vermijden dat een vennootschap stopgezet moet worden, moeten die afspraken in een juridisch bindend contract gegoten worden.”

In het boek The Founder’s Dilemma van Noam Wasserman staat dat 65 procent van de start-ups met veel potentieel ten onder gaat aan een conflict tussen co-founders. Een gewaarschuwde man of vrouw is er twee waard. “Voor startende ondernemers zou ik ook nog aanraden dat ze iemand zoeken met ervaring als ondernemer, zodat je kan leren van de fouten die die persoon heeft gemaakt”, besluit Eevers.

Beluister hier de podcast met Sabine Eevers, cupid of co-founders van NOA:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lees hier de aflevering waar we de weg aflegden van probleem over bescherming tot pitch. Daarna gingen we van idee over test naar ondernemingsplan.

Beluister hier ook nog de podcasts met Robin De Cock, the startup prof van AMS, en Annelies Leysen, the guide van Vlaio.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier