We willen nog steeds een eigen zaak beginnen. Niet zomaar een zaak, maar eentje met potentieel om te groeien. In deze aflevering zoomen we in op de cijfers. Hoe krijgen we er vat op? Welke cijfers zijn de belangrijkste? We vroegen het onder meer aan de leukste financiële trainer van het land: Vera – finance is fun – Smets.
“Een ondernemer die zijn boekhouding niet begrijpt, dat is alsof je met de auto rijdt zonder gps”, vindt Vera Smets, die al meer dan dertig jaar financiële trainingen geeft “in de taal van Jip en Janneke”, voor mensen die zeggen dat ze niets van financiën kennen. Wij legden Vera Smets ons ondernemersidee voor. “Mijn eerste gedachte toen ik jullie idee hoorde, was: er zijn er al zoveel die willen helpen om te beleggen”, reageert Vera Smets. “Daarna hoorde ik dat jullie op specifieke doelgroepen willen mikken: moslims en vrouwen. Dat zou een uniek product of een unieke dienst kunnen worden.”
As iemand met ondernemersambities bij Vera Smets aanklopt, legt ze wat financiële zaken uit: “Zoals het verschil tussen het eigen vermogen en schulden, bijvoorbeeld. Aan het einde van zo’n gesprek vraag ik: waar zit jouw energie nu? Als jij dan zegt “in mijn tenen”, start dan maar niet als ondernemer. Je hebt een leuke hobby, hou het bij een hobby. Het financiële hoort erbij als ondernemer. Je moet je boekhouding niet zelf doen, maar je moet ze wel kunnen lezen.” (lees verder onder de video)
Knelpuntberoep
Boekhouder of accountant staat sinds 2021 in de top tien van de knelpuntberoepen bij de VDAB. Dat betekent ook dat accountants wat kieskeuriger kunnen zijn, meent Youssef Deconinck, starterscoach van het ondernemingsloket en het sociaalverzekeringsfonds Xerius. Ze zijn mogelijk geneigd vooral klanten aan te nemen aan wie ze meer kunnen verdienen. Het is voor ondernemers in bijberoep of eenmanszaken dan ook niet altijd makkelijk een boekhouder te vinden. Enkele digitale platformen helpen ondernemers met hun boekhouding, zoals Dexxter, dat samenwerkt met Xerius, of Accountable, dat samenwerkt met Partena Professional, of Cashaca, dat in 2024 door PIA Group is overgenomen.
De tijd dat ondernemers met een schoendoos vol bonnetjes naar de boekhouder konden stappen, is voorbij. Ondernemers moeten zelf hun facturen inscannen en uploaden in het systeem van de accountant, legt Mustafa Seker van FVS Services uit. Er bestaat ook software die facturen automatisch uit mails kan halen en die u kunt koppelen aan uw bankrekening. OkiOki van Xerius is een voorbeeld, maar er zijn nog zulke platformen.
‘Je moet je boekhouding niet zelf doen, maar je moet ze wel kunnen lezen’
Harde wake-upcall
Onlangs getuigde ondernemer Yasmin Vantuykom in Trends dat ze de cijfers te veel had losgelaten na de geboorte van haar tweede dochter. “Ik nam drie maanden zwangerschapsverlof. Ik gaf alles uit handen, ook de financiën. (…) Toen ik bij mijn terugkeer de cijfers bekeek, bleek dat we 100.000 euro in het rood stonden. Dat was een harde wake-upcall. Sindsdien laat ik de financiële kant nooit meer los.”
De jaarrekening van vennootschappen staat vol cijfers. Welk cijfer vindt Vera Smets het belangrijkste? “Je moet goed het verschil kennen tussen cash op de rekening en winst. Als je facturen stuurt en je boekt die in, dan wordt dat als winst gezien. Maar die facturen zijn nog niet betaald. In een ver verleden was ik kantoordirecteur van een bank. Een klant vroeg: “Ik kom van de boekhouder en die zegt dat ik winst heb gemaakt, maar ik sta in het rood op mijn bankrekening. Hoe kan dat?” Op winst moet je belastingen betalen, maar je cash stijgt pas als je klanten jouw facturen betalen. Je betaalt soms belasting op geld dat je nog niet ontvangen hebt. Daarom is het zo belangrijk facturen zo snel mogelijk te versturen. Dan beginnen de betaaltermijnen te lopen. Je moet ook achter je klanten aanzitten, als ze niet meteen betalen.”
1 miljoen euro omzet
Vera Smets heeft nog een belangrijke waarschuwing voor iedereen die streeft naar 1 miljoen euro omzet. We zien regelmatig coaches of cursussen die beloven dat ze in no time ondernemers van 100.000 naar 1 miljoen euro omzet kunnen brengen. “Het draait niet om de omzet, maar om de marge. Als je 1 miljoen euro omzet draait, maar daar 990.000 euro kosten voor hebt moeten maken, dan heb je maar 10.000 euro verdiend. Dan kun je beter een omzet hebben van 100.000 euro per jaar, waar je 30.000 euro op verdient.”
Elke ondernemer heeft vaste kosten. Het komt er dus op aan kostenbewust te werk te gaan. “Wees inventief”, raadt Vera Smets aan. “Misschien hoef je niet direct een kantoor te huren en kun je wel gewoon thuis werken. Winst is de opbrengsten min de kosten. Hoe lager de kosten, hoe hoger de winst. Er zijn twee manieren om de winst te verhogen: minder kosten maken of meer verkopen. De verkoop omhoog krijgen, kost vaak bloed, zweet en tranen. Op sociale media gaat het altijd maar om verkopen, verkopen, verkopen. Niemand praat over de kosten. Heb je die dure spullen allemaal nodig?”
Vera Smets is heel actief op sociale media. Dat lijkt wel een must voor ondernemers. Ze herinnert zich nog andere tijden. “Ik ben in 1995 begonnen en toen moest ik cold callen. Ik belde alle bedrijven met veel werknemers op, want ik dacht: die zullen misschien interesse hebben in financiële trainingen voor niet-financiële medewerkers. En dan krijg je als antwoord: neen, neen, neen… Tot plots toch iemand ‘ja’ zei. Ik denk dat ik dat gevoel tot mijn honderdste zal onthouden.”
Hoe bepaalt u uw prijs als ondernemer? Wat is uw product of uw dienstverlening waard? “Je moet naar de concurrentie kijken”, vindt Vera Smets. “Probeer te werken voor mensen die niet hun eigen geld moeten uitgeven. Ik werk met managers van grote bedrijven, die jaarlijks soms miljoenen kunnen uitgeven aan trainingen voor het personeel. Het is gemakkelijker aan hen te vragen wat je waard bent. Het ideale verdienmodel is een model waar beide partijen wel bij varen.”
De keerzijde van de medaille is dat grote bedrijfsklanten gemakkelijker een gat kunnen slaan in uw verdienmodel. Vera Smets: “Je moet natuurlijk zorgen dat je niet in de problemen komt als er één klant wegvalt. Je moet verschillende grote klanten hebben. Ik heb die fout ooit gemaakt. Ik had een grote klant en op een dag zei de aankoopdienst: ‘Wij zien dat u veel trainingen bij ons geeft; die prijs moet naar beneden.’ Ik kon niet anders dan daaraan toegeven. Ik heb gehuild onderweg naar huis. Natuurlijk heeft die ene klant macht. Ik heb ervoor gezorgd dat mij dat nooit meer is overkomen.” Beluister hieronder de volledige podcast met Vera Smets:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
In de vorige afleveringen zochten Mohamed Ouaamari en Ilse De Witte met behulp van allerlei experten uit hoe ze een pitch en een businessmodel moesten maken, hoe ze een goed werkend team kunnen samenstellen en waar ondernemers terechtkunnen voor een duw in de rug of een sjot onder hun kont. We legden verschillende experten uit verschillende hoeken de vraag voor wanneer we een vennootschap moeten opstarten en welke vennootschap dan en we zochten ook uit of we kunnen ondernemen zonder vennootschap.
Alle experten komen ook aan bod in de podcast Kern van de Zaak, te vinden op het Trends Podcast-kanaal in uw favoriete luister-app of op de website van Trends Z (onder Trends Talk en boven CEO van Mijn Leven).