Kennis maakt marketing

LIES TAERWE, SOPHIE VAN ORDEN, GRÉGORY DELENS, KAROLIEN VANHELDEN EN STÉPHANIE DUCHEMIN "Alles is gedreven vanuit onze kennis die we willen delen met de marketingcommunity." © Dieter Telemans
Ad Van Poppel medewerker Trends

Een jong en voornamelijk vrouwelijk managementteam moet het marketingadviesbedrijf The House of Marketing (THoM) weer op de kaart zetten na enkele moeilijke jaren en een overname. Investeren in personeel en kennis staat voorop.

De leden van het vijfkoppige managementteam van The House of Marketing zijn allemaal dertigers en hoofdzakelijk vrouwen: Sophie Van Orden (36, hoofd kennisafdeling), Grégory Delens (33, managing director), Karolien Vanhelden (35, hoofd marketing), Stéphanie Duchemin (37, hoofd human capital) en Lies Taerwe (33, hoofd client development). Dat vijftal leidt een team vol jong bloed. The House of Marketing (THoM) telt 55 medewerkers en werkt met een dertigtal freelanceconsultants.

THoM maakt al drie jaar deel uit van Quanteus Group. Door de overname moest THoM verhuizen van zijn statige oude pand in Mechelen naar het kantoor van Quanteus Group in Diegem. De overname kwam er nadat THoM door zwaar weer was gegaan door de economische crisis in 2008. “We hebben een moeilijkere periode meegemaakt”, zegt managing director Grégory Delens. “We hebben ons erdoor geslagen door trouw te blijven aan onze waarden.” THoM draaide in 2016 een omzet van 8,7 miljoen euro. Dat is 16,1 procent meer dan in 2015 en 32 procent meer dan in 2014.

Digitalisering

Het nieuwe managementteam moest THoM na de overname integreren in het aanbod van het moederbedrijf en de onderneming opnieuw in de markt plaatsen. Quanteus geeft bedrijfsadvies aan CEO’s, terwijl THoM werkt op het niveau van de marketingdirecteurs. “Quanteus doet businesstransformatieprojecten”, zegt Delens. “Dat is breder dan pure marketing. THoM is voor Quanteus een manier om zich te versterken en een breder verhaal uit te bouwen. Daarom werken we van strategie tot implementatie.” Daar komt bij dat de digitalisering de rol van marketing in de bedrijven verandert. Marketing wordt steeds meer gedreven door data en veel bedrijven automatiseren hun marketing. Dat brengt marketing en verkoop dichter bij elkaar.

De combinatie van een strategische visie en marketingadviseurs die naar de klant gaan, is terug te vinden in de nieuwe slogan van THoM, Dream-Think-Do, en het bijbehorende logo, een vingerafdruk in de vorm van een huis. Volgens het in 1994 opgerichte adviesbedrijf heeft de klant niet altijd de tijd of kan hij niet voldoende afstand nemen om beide zaken goed uit te voeren en met frisse ideeën te komen. De marketeers van de THoM-klanten doen meestal wat ze altijd al hebben gedaan, zegt Sophie Van Orden. “Onze nieuwe insteek maakt ons sterker”, zegt het hoofd van de kennisafdeling. “Typisch is dat de klanten zeggen ‘ja, maar bij ons is het anders’, terwijl wij altijd dezelfde problemen zien terugkomen. Zo kunnen we snel schakelen.”

Personeel

Om zijn claim hard te maken investeert THoM in zijn personeel. “Als we een bedrijf binnenkomen, hebben we niet de luxe eerst een maand of twee in te lopen. We moeten er vanaf dag één staan”, zegt Sophie Van Orden. The House of Marketing helpt zijn medewerkers daarom emotioneel intelligent te werken, zodat ze hun rol als tussenpersoon tussen de klant en THoM goed kunnen vervullen. Ze vallen daarvoor terug op de kennisafdeling van het bedrijf en de expertise van hun collega’s.

Om talentvolle medewerkers aan te trekken profileert The House of Marketing zich als een marketingexpert die zijn kennis wil delen met marketeers en op zoek is naar leergierige medewerkers die graag nieuwe uitdagingen aangaan. Het bedrijf maakt een onderscheid tussen jonge en ervaren mensen. De jongeren worden op campussen gerekruteerd met opleidingen. “Voor seniorprofielen houden we avonden over bepaalde onderwerpen”, zegt Karolien Vanhelden. “Alles is gedreven vanuit onze kennis die we willen delen met de marketingcommunity.”

Volgens Lies Taerwe, hoofd client development, zijn die leerkansen ook de verklaring waarom weinig medewerkers van THoM overstappen naar de klanten waarnaar ze worden uitgestuurd voor tijdelijke opdrachten. “Ze blijven bij THoM om marketingkennis op te bouwen”, bevestigt Stéphanie Duchemin, hoofd human capital. “Jonge mensen krijgen de kans een intern project aan te sturen en dingen te testen en te leren. Het is een beschermde omgeving waar ze zich veel kunnen permitteren. Zo heeft een juniorteam vorig jaar een e-commercewebsite voor zichzelf opgezet.”

“Overdag zitten onze medewerkers bij de klant, ‘s avonds komen ze hier om in groepjes na te denken en te praten”, zegt Karolien Vanhelden. “Zo is The Garage opgestart, een innovatielab. Een van de eerste dingen die daar uitkwam, is BotBakery. Dat is een start-up rond chatbots, een virtuele assistent op een website bijvoorbeeld.”

Concurrenten uit alle hoeken

De digitalisering verandert de rol van de marketing in bedrijven en van marketingadviesbedrijven als The House of Marketing. De concurrentie is heel verscheiden.

“Voor een opdracht rond loyalty gingen we de concurrentie aan met een van de klassieke managementconsultants. Voor een positioneringsoefening of een communicatieplan kan een communicatiebureau een concurrent zijn. Soms is onze concurrent een freelanceconsultant.” Ook technologiebedrijven die marketingsoftware leveren, kunnen concurrenten zijn.

Karolien Vanhelden wijst op de neutrale positie van THoM. Een communicatiebureau ziet bij de aanbevelingen vaak ook een communicatieopdracht in het verschiet. Een technologiebedrijf kijkt eveneens naar zijn business. “Onze rol is die van een neutrale partij die kijkt naar de strategie die erachter zit.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content