Katoen Natie boos op Antwerpse haven
De maritieme dienstverlener Katoen Natie is het niet eens met de boeteregeling van de Antwerpse haven. Er volgt een klacht bij de Europese Commissie.
De maritieme dienstverlener Katoen Natie is het niet eens met de boeteregeling van de Antwerpse haven. Er volgt een klacht bij de Europese Commissie.
Terminaluitbaters PSA en DP World hebben de afgelopen jaren minder maritieme trafiek verzet dan voorzien in hun overeenkomst met het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA). Aangezien de overheid infrastructuur financiert, zijn er boetes voorzien voor wie te weinig goederen verhandelt.
De boetes voor de twee uitbaters zijn sinds 2008 opgelopen tot 51,3 miljoen euro. Fernand Huts, CEO van Katoen Natie, is boos omdat het Gemeentelijk Havenbedrijf de boetes sinds 2008 niet bij de twee grote uitbaters int, maar wel bij verschillende andere bedrijven. Katoen Natie bijvoorbeeld moet een boete van 326.000 euro betalen.
Huts ziet geen enkele reden om de boetes die werden opgelegd aan de grote spelers kwijt te schelden. Het argument dat bedrijven zouden vertrekken als ze de boetes zouden moeten betalen, houdt volgens de CEO van Katoen Natie geen steek. ” De bedrijven hebben al trafiek weggehaald. Moeten we ze daarvoor nu nog gaan belonen?”, aldus Huts.
Katoen Natie ziet in het manoeuvre van de Antwerpse haven een vorm van (verboden) staatssteun en dient daarom een klacht in bij de Europese Commissie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier