Kai Sannwald (CEO Sunny Cars): ‘Autoverhuur moet transparanter’
De Europese Commissie voert de strijd op tegen de autoverhuurbedrijven die de consument of de bedrijven in het ootje nemen. Het grote probleem is het gebrek aan transparantie en informatie bij de verhuurders.
Kai Sannwald, die 25 jaar geleden in Duitsland Sunny Cars oprichtte, is blij met het Europese initiatief. Sunny Cars (600 medewerkers en een jaarlijkse groei met dubbele cijfers) mag dan al onzichtbaar zijn op de markt, het is wereldwijd en ook in België de aansturende partner van grote autoverhuurbedrijven zoals Europcar of Hertz, grote touroperators en reisagentschappen.
Wat is het probleem met de autoverhuurbedrijven?
Kai Sannwald: “De Europese Commissie vraagt de autoverhuurders om anders om te gaan met de consument. Het grote probleem is dat de verhuurmaatschappijen weinig transparant zijn over zaken als verzekeringspolissen of tankopties. Ieder van ons zal het al eens meegemaakt hebben dat hij of zij een auto huurt voor een vast bedrag, maar dat er aan het einde van de rit nog vette extra’s worden aangerekend. Kennelijk is het aantal klachten de voorbije jaren danig toegenomen en dat heeft de Europese instanties wakker geschud. Heel wat autoverhuurders kregen al af te rekenen met stevige boetes.”
Is de consument zich daar voldoende van bewust?
Kai Sannwald: “Ja en neen. Eind vorig jaar bleek uit een enquête in België dat 75 procent van de gebruikers de modaliteiten rond autoverhuur niet transparant genoeg vond, of niet wist wat er in het contract wel of niet van toepassing was. Maar de vraag is natuurlijk of de consument ook iets doet in het geval van misbruik? Die kans is klein. Met Sunny Cars pleiten we al jaren e voor een transparante all-in ormule. We proberen onze klanten -touroperators, reisbureaus en de autoverhuurbedrijven zelf – te doen inzien dat die in ieders voordeel is. Als je pakweg op Mallorca een auto kan huren voor twintig euro per dag, dan moet men zich daar vragen bij stellen. In de all-in die wij voorstellen, is er niet alleen sprake van een omniumverzekering, maar ook van zaken die gebruikers alleen maar plezieren, zoals speciale behandeling bij in- en outchecken, express service met enkel nieuwe wagens en geen bijzondere garanties zoals onredelijk hoge waarborgen. Het is duurder ja, maar alles is duidelijk. Geen verrassingen meer aan het einde van de rit.”
Hoe ver staan we van dat sluitend systeem? Goedkope autoverhuurbedrijven op vakantiebestemmingen zullen toch altijd blijven bestaan?
Kai Sannwald: “Ik zou niemand aanraden met zulke verhuurders in zee te gaan. De vakantie zou wel eens een onaangenaam neveneffect kunnen hebben. De EU heeft in samenspraak met consumentverenigingen al bekomen dat vijf grote autoverhuurbedrijven hun informatiebeleid transparanter en hun contracten billijker maken. Het einddoel moet altijd zijn oneerlijke handelspraktijken bannen. Er is zeker nog een weg af te leggen, maar de Europese Commissie is vastberaden en wil samen met de lidstaten doorgaan.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier