June Energy verlaagt automatisch uw energiefactuur
Het jonge June Energy koestert grote ambities. ‘We willen nu werken aan de zaken die over drie tot vijf jaar echt waarde zullen hebben.’ Het bedrijf, dat de energiefactuur van zijn klanten drukt door ze automatisch van leverancier te laten veranderen, wil nu ook de kmo-markt aansnijden.
In een voormalige houtzagerij in de Antwerpse binnenstad huist een twintigtal hippe bedrijven in de omgebouwde pakhuizen van het ecologische bedrijventerrein PAKT. Van hieruit verovert June Energy stilaan zijn plaats op de energiemarkt. 7000 klanten telt het bedrijf. De volgende stap: de markt van de kmo’s aanboren, en afnemers vinden in Frankrijk.
June is het geesteskind van CEO Vincent De Dobbeleer, Georges Lieben en Jannes Van de maele. Het trio concludeerde in de zomer van 2015 dat er in de energiemarkt best nog wel wat mogelijk was door digitaal te innoveren en de klant centraal te zetten. “We zochten een eenvoudige manier om de energiefactuur te drukken”, zegt De Dobbeleer.
Ze ontwikkelden een digitaal toestel dat het verbruik van hun klanten meet. Die gegevens worden minstens twee keer per maand door een algoritme gehaald, dat tegelijk de markt afspeurt naar de goedkoopste energieleverancier. De klant kant geautomatiseerd overschakelen naar het goedkopere aanbod.
Naar Europa
Het Antwerpse bedrijf kreeg midden 2016 geld toegestopt van de Brusselse businesscoach François Lagae. Dat leidde tot de ontwikkeling van het prototype, en de lancering midden 2017. Een jaar later volgde een nieuwe kapitaalronde van 2,1 miljoen euro. Het geld gaat ruwweg voor de helft naar groei en naar onderzoek, ontwikkeling en innovatie.
Een volgende kapitaalronde is gepland voor de periode 2021-2023. Intussen worden converteerbare leningen aangegaan, om de algoritmes en analyses verder uit te werken en om te zetten naar commerciële producten. Ook wil het bedrijf tegen eind dit jaar 500 tot 1000 klanten in Frankrijk. Dat is zeer lang een gesloten markt gebleven, maar nu worden in ijltempo digitale meters geplaatst. “Het moet mogelijk zijn ons model daar te enten, en nadien in heel Europa aan te bieden.”
Het break-evenpunt is gepland voor eind 2020. Tegen dan wil De Dobbeleer 20.000 klanten, van wie een derde kmo’s. Echte concurrenten heeft het bedrijf niet. “Er zijn bedrijven die het energieverbruik meten. Maar detecteren hoeveel elk toestel verbruikt, is op lange termijn niet zo relevant: de grotere toestellen, zoals warmtepompen, boilers en diepvriezers, zullen zelf hun data communiceren, en de andere zijn te klein. Groepsaankopen en prijsvergelijkers gaan dan weer niet zo ver als wij.”
Drie keer per jaar
June werkt op twee manieren. Ofwel betaalt de klant 5,99 euro per maand en zowat 150 euro voor de meetapparatuur. In ruil kan hij kiezen hoe groen zijn energie is en bepaalde leveranciers uitsluiten. Wanneer het algoritme merkt dat er meer dan 10 euro per jaar kan worden bespaard, wordt hij automatisch of na een laatste goedkeuring overgeschakeld. “Gemiddeld veranderen onze klanten twee tot drie keer per jaar van leverancier.”
De nieuwe versie van het apparaat, dat door het Kortrijkse Demival wordt geproduceerd, meet per minuut het verbruik, het vermogen en de frequentie. Nu meet het alleen, maar niets sluit uit dat het ook apparaten zal sturen. “Veel kantorennetwerken hebben nog analoge meters. Voor hen kan onze meter een kostenefficiënte manier zijn om hun energiefactuur te verminderen.” Daarnaast mikt June op partnerschappen. Projectontwikkelaars en installateurs van zonnepanelen en warmtepompen zijn een logische keuze, maar ook steden als Mechelen en Sint-Niklaas kochten elk enkele honderden toestellen. Belfius biedt de meters in veertig kantoren aan zijn klanten aan.
Het roept bij De Dobbeleer de vraag op waarom de overheid per se digitale meters wil uitrollen. “Ik ben blij dat er eindelijk iets gebeurt. Dat is belangrijk voor de markt. De vraag is alleen: is het de juiste keuze? Onze meters zijn even goed, zo niet beter dan wat de overheid wil laten installeren. Waarom zou je de bestaande meters vervangen, als je die door een kleine toevoeging een pak kan verbeteren? Maar het is net zoals met de kernuitstap: er is geen strategie, en dus worden er geen keuzes gemaakt. Het kan nochtans eenvoudig zijn: redeneer vanuit de klant.”
Gratis elektriciteit
Toch blijkt de aanschaf van zo’n meter een hinderpaal bij het winnen van klanten. Dus werd ook een gratis model ontwikkeld, waarbij de klant geregeld een aanbieding krijgt die onder het marktgemiddelde ligt. “Er zijn nog gratis aanbieders op de markt. Maar dat impliceert dat er een leverancier is die een commissie betaalt. Omdat niet alle leveranciers dat doen, is het aanbod beperkter.”
“Wij gaan ervan uit dat de kosten van de elektriciteit op termijn almaar dichter naar nul gaan: zon is gratis energie, die je gratis in een batterij kunt opslaan. Een energiefactuur zal vooral bestaan uit investeringskosten: de aankoop en het onderhoud van een warmtepomp, zonnepanelen, een elektrische wagen, een batterij. Wij willen die factuur in megawatt zoveel mogelijk reduceren. De volgende stap is zeggen wat de beste investering is. Idealiter wordt de regelgeving gemoderniseerd, zodat u misschien zonnepanelen extra legt waarvan de stroom naar uw buren kan gaan.”
“Ik mis in de markt een systeem dat permanent nagaat of die zonnepanelen en batterijen optimaal werken, hoe die het best worden onderhouden, en hoeveel u ervoor betaalt.” Mee daarom stapte June in een onderzoeksproject van Vlajo, waarin het met EnergyVille, Bagaar en Insaver bij honderd gezinnen metingen uitvoert naar aanwezigheid, binnentemperatuur, vochtigheid en de effecten daarvan op het elektriciteit- en gasverbruik.
Geboren ondernemer
Al van kindsbeen wist Vincent De Dobbeleer dat hij ooit een eigen bedrijf zou hebben. Zijn overgrootvader begon met het zetelbedrijf Eurepos. Zijn grootvader stampte daarnaast het kantoormeubelenbedrijf Sicame uit de grond. Toch koos De Dobbeleer ervoor niet in het familiebedrijf te stappen. Na een diploma als ingenieur computerwetenschappen en een carrière bij Nuon en Eneco, waar hij de particuliereklantenwerving mee opstartte en begeleidde, begon hij in 2014 als zelfstandige marketingadviseur.
“Maar voor maximaal vier dagen per week, zodat ik tijd vrij had om over bedrijfsideeën na te denken.” In die periode leerde hij medeoprichters Georges Lieben en Jannes Van de maele kennen. Die serieondernemers verdienden eerder hun sporen als ondernemer bij de digitaleproductenontwikkelaar Bagaar en het softwarebedrijf Twikit. Lieben is als verantwoordelijke voor innovatie en visie nog altijd betrokken bij het bedrijf, Van de maele nog enkel als aandeelhouder.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier