Jeroen De Wit over Teamleader na de overname door Visma: ‘Ondernemers zijn een beetje paranoïde’

JEROEN DE WIT “We rapporteren, maar voor de rest opereren we onafhankelijk.” © FRANKY VERDICKT
Myrte De Decker
Myrte De Decker redacteur Trends

Teamleader heeft de concurrentie definitief achter zich gelaten. Dankzij de overname door het Noorse Visma kon de Gentse techparel nog een versnelling hoger schakelen. En er staat nu ook een vierde product op de planning. “Er zijn vrij weinig bedrijven die het schoppen tot de omvang van Teamleader. Ik wil er nóg een laag bovenop leggen”, zegt CEO Jeroen De Wit.

“Ik wilde zo dicht mogelijk tegen de vijf uur eindigen. Het is 5.09 uur geworden, dus ik ben supercontent.” Jeroen De Wit is net terug uit Mallorca, waar hij de halve triatlon in een persoonlijke toptijd heeft afgelegd. Nu de CEO van Teamleader dat van zijn bucketlist kan afvinken, kan hij weer compleet focussen op zijn bedrijf en op Work Smarter. Dat netwerkevent zou aan zijn tiende editie toe zijn, had de coronapandemie geen roet in het eten gegooid.

Hoe is Work Smarter door de tijd veranderd?

JEROEN DE WIT. “Het is begonnen als een bedrijfsevenement met inspiratiesessies. Daar is na verloop van tijd het netwerkdeel bij gekomen. Vorig jaar hebben we bijna 900 meetings tussen de aanwezigen opgezet. Recenter zijn we ook op workshops beginnen inzetten, omdat we merkten dat ondernemers thuis of op kantoor meteen aan de slag willen met de kennis die ze hebben vergaard. Ook de tijdsgeest is veranderd. Het droge bedrijfsevent waar ik in kostuum en das rondliep, is vervangen door een uitgelaten festivalsfeer. We beseffen meer dan ooit dat het een enorme investering vraagt van mensen om zich een volledige dag vrij te maken. Dan wil je er als organisatie ook voor zorgen dat de bezoekers een leuke dag hebben. In de beginjaren bestond het publiek uit onze klanten. Nu is bijna 60 procent geen Teamleader-klant. Dat is positief.”

Wat zijn de hoogtepunten van deze editie?

DE WIT. “We proberen altijd een leuke en verrassende line-up te creëren. Het is een balans zoeken tussen publiekstrekkers en keynotes met inhoud. Ik denk dat Herman Brusselmans dit jaar iemand is op het kruispunt van beide. We kennen hem allemaal van zijn boeken, zijn televisiewerk of als jurylid van De Slimste Mens ter Wereld, maar hij is ook een ondernemer met een serieus verhaal. Hij heeft een bedrijf en moet zorgen voor zijn eigen inkomsten. Tegelijk heeft hij een merk – zichzelf – te onderhouden, moet hij nadenken over zijn positionering op de markt en over de boodschap die hij wil uitdragen. Het is één zaak een boek te schrijven, maar het is iets helemaal anders daarvan te leven. En dan nog eens over al die jaren heen. Dat is niet zo vanzelfsprekend als de mensen misschien denken.

“Daarnaast komt Stephanie De Bruyne van de identiteitsapp itsme. Dat is een fantastisch groeibedrijf, dat in de toekomst misschien een mooi exportproduct wordt, om te tonen hoe digitalisering op een vooruitstrevende manier in het overheidsapparaat kan worden doorgevoerd. Ook Caroline van Turennout, de CMO van Zeeman, geeft een keynote. Dat merk is erin geslaagd relevant te blijven. Logo’s mogen weer zichtbaar zijn op kleding en mensen lopen er graag mee rond. Ook met dat van Zeeman. Ik ben zelf enorm geïnteresseerd in merken, dus ik ben benieuwd.

Tot slot komen ook de instructeur Fly uit Kamp Waes en de duursporter Karel Sabbe, want ik ben geboeid door wat sport en het ondernemerschap van elkaar kunnen leren.”

Hoe zou u het merk Teamleader omschrijven?

DE WIT. “Dat is door de jaren wel wat veranderd. Vroeger waren het merk en het product één. Vandaag heeft Teamleader drie producten en zijn we een merk dat zich richt op bedrijven, die we willen helpen om slimmer te werken. Dat doen we door de verkoopprojecten en de facturatie te centraliseren op één plek (lees kader Van student-onderneming tot paradepaard). Dat blijkt een winnende formule te zijn.

“In de kern zijn we een technologische oplossing, maar we geven om onze klanten. Rond die technologie hebben we een dienstenlaag uitgebouwd, zodat klanten niet alleen software kopen, maar ook echt geholpen worden, beste praktijken krijgen aangereikt en zo echt impact kunnen maken. En daaromheen creëren we nog eens een laag, met Work Smarter als beste voorbeeld.”

‘Hoe meer je weet, hoe moeilijker het soms is om de stap naar het ondernemerschap te zetten’

Als u op het evenement rondkijkt, gelooft u dan dat iedereen een ondernemer kan worden?

DE WIT. “Ondernemen gaat over attitude en we moeten eerlijk zijn dat niet iedereen die attitude heeft. Op een event als Work Smarter is die attitude de gemene deler. Verder denk ik dat ondernemers van nature heel nieuwsgierig zijn en veel dingen ter discussie stellen. Zo zijn ze constant op zoek naar nieuwigheden en innovatie. Ik denk dat ondernemers een beetje paranoïde zijn. Ik heb dat toch altijd. Ik denk dan: hier is ergens een concurrent die het net iets beter doet of net iets vroeger met een innovatie is gestart. Je bent extreem waakzaam voor wat er om je heen gebeurt, omdat je relevant wilt blijven als ondernemer en als bedrijf.

“Ik zetelde onlangs in de jury van de Gentse student-onderneming van het jaar. Ik was die zelf in 2010, dus vind ik het fantastisch daarbij betrokken te blijven. Je ziet er een hoop achttien- tot twintigjarigen en je weet niet welk verhaal het beste zal zijn of wie het zal maken. Maar wat spreekt, is de goesting, de ambitie en naïviteit. Ik kom daar met een grijns buiten, omdat ik zelf weer geïnspireerd word. Het is leuk hoe zij soms een gat in de markt zien en daarop springen, zonder al te veel vooroordelen. Hoe meer je weet, hoe moeilijker het soms is om de stap naar het ondernemerschap te zetten.”

Omdat de naïviteit verdwenen is?

DE WIT. “De toenmalige twijfel van de mensen is me altijd bijgebleven. Ik was de zoveelste die een customer-relationship-managementsysteem (CRM) zou bouwen. Toen heb ik daar nooit zo bij stilgestaan, omdat ik overtuigd was van de meerwaarde die we zouden bieden. Had ik daar meer over nagedacht, dan zou Teamleader nu niet tot de top behoren. Een zeker mate van naïviteit is belangrijk.”

Denkt u dat u dat u een ander bedrijf zou kunnen leiden of ondernemen in een andere sector?

DE WIT. “Ik heb een rijke en tegelijk heel enge ervaring. Ik ben nog naïef genoeg om te denken dat ik wel iets buiten de IT-wereld zou kunnen doen, maar ik kan er niet meteen een idee op plakken. Echt ondernemen start bij de passie en de goesting voor die dienst of dat product. Ik zou het alleszins niet kunnen maken als ondernemer als ik niet in mijn aanbod geloof.”

‘Soms klink ik naïef over Teamleader, maar ik geloof dat in elke tegenslag toch ook weer een kans zit’

Is uw houdbaarheidsdatum bij Teamleader stilaan bereikt?

DE WIT. “Ik krijg die vraag regelmatig sinds de overname. Voor mij is een vertrek niet aan de orde. Het staat los van wat in de contracten staat. Het gaat om intrinsieke motivatie en die is bij mij nog heel sterk aanwezig. Ik ga elke dag nog altijd met heel veel plezier werken. Onze laatste toevoeging, Vectera, runnen we echt als een start-up. Het is fantastisch om opnieuw dat gevoel te ervaren. Ik heb nog een hoop ambitie binnen Teamleader en ben benieuwd naar wat we nog allemaal kunnen bereiken. Er zijn nog altijd vrij weinig bedrijven die het schoppen tot de omvang van een Teamleader of een Showpad. Ik wil er nog een laagje bovenop leggen. Tegelijkertijd is het ook niet enkel een vraag die mij toekomt. Het is gezond anderen daar ook tijdig over te laten oordelen.”

Zou u het erg vinden, als u achteraf het gevoel zou hebben dat u te lang hebt vastgehouden aan uw positie?

DE WIT. “Soms klink ik naïef of ben ik te romantisch over Teamleader, maar ik geloof dat in elke tegenslag toch ook weer een kans zit. Als ik te lang blijf zitten, zal ik ondanks alles toch nog goede dingen hebben gedaan voor het bedrijf. Maar mijn voelsprieten staan altijd aan en ik ben extreem alert op wat er gaande is op de markt. Ik denk dat ik het wel tijdig zou aanvoelen als mijn tijd gekomen is.”

Ik leid hieruit af dat er nog leuke vooruitzichten op de planning staan.

DE WIT. “We zijn enorm veel bezig met innovatie. Voor onze klanten is dat duidelijk, omdat we vorig jaar zijn gestart met heel veel nieuwe features om de producten te versterken. We zijn en blijven een technologiebedrijf, dus ben ik weer beginnen nadenken over een volgend softwareproduct. Ik heb weer tijd om met onze productontwikkelaars en engineers samen te zitten en dat doet deugd. Ik denk dat onze klanten binnenkort nog een vierde product in onze portefeuille mogen verwachten.”

Het gaat dus goed met Teamleader?

DE WIT. “De voorbije jaren waren uitdagend. In alle eerlijkheid was het in die coronajaren voor IT-bedrijven niet heel moeilijk om te groeien. Vooral het menselijk kapitaal en de soms wanhopige verhalen van onze klanten hebben erin gehakt.

‘Ik heb weer tijd om met onze productontwikkelaars en engineers samen te zitten, en dat doet deugd’

“Momenteel wordt door onze klanten 14 miljard euro via Teamleader gefactureerd. We zien dus dat het weer beter gaat met de economie, want er worden opnieuw beslissingen genomen bij onze klanten die de groei versnellen. Naar mijn aanvoelen is er in 2024 weer ademruimte. Dat straalt ook af op ons als bedrijf. In het eerste kwartaal hebben we de topline van de verwachtingen gehaald en dat geeft veel energie. Maar het is nog belangrijker dat onze klanten weer marge hebben. Dat is mooi, want zo kunnen we mee impact creëren.”

Wat verstaat u onder impact?

DE WIT. “Voor de ene klant is dat meer omzet, voor de andere meer rentabiliteit en voor nog een andere zal dat de groei van het aantal medewerkers zijn, of de lancering van een nieuw product. In se maakt dat niet zoveel uit. Wij kijken naar de behoeften van onze klanten en proberen hen dan te helpen bij hun missie. Wat ik wel belangrijk vind, is dat Teamleader daarbij een cruciale partner is. We zagen dat in de coronaperiode: de crisis dwong mensen te besparen, maar wij bleven aanwezig. Daarom focussen wij ook heel sterk op die langetermijnrelatie en visie.”

Welke verwachtingen stelt Visma aan Teamleader na de overname?

DE WIT. “Visma neemt alleen bedrijven over met een vergelijkbare visie en missie. Is er een verwachting? Uiteraard. Enerzijds willen ze dat we hen helpen nog succesvoller te worden in de Benelux en daarbuiten. Visma wil digitale producten verkopen aan bedrijven om ervoor te zorgen dat die digitalisering de markt ook weer vooruitstuwt. Wij voelen ons daar enorm door aangesproken, dus die verwachting voelt voor mij als een vanzelfsprekendheid aan.

“Anderzijds verwachten zij ook dat wij hen helpen door een echte ambassadeur te zijn. Mocht dat geforceerd aanvoelen, dan zou ik het waarschijnlijk niet goed kunnen doen. Maar omdat het als een win-winpartnerschap aanvoelt, is dat geen probleem. Het helpt natuurlijk dat Visma sponsor is van een extreem succesvolle wielerploeg. Dat maakt het heel plezant. In het begin van de overname vroeg iemand weleens: ‘Visma, is dat die supermarkt?’ Dan moest ik antwoorden dat dat Jumbo was, het eerste deel van de toenmalige ploegnaam (lacht). Ik denk dat op de Belgische markt steeds meer doorsijpelt wat voor bedrijf Visma is.”

‘Je moet een evenwicht zoeken in hoeverre je een starter helpt om een valkuil te omzeilen of hem eens met zijn hoofd tegen de muur laat lopen’

Wat is het leukste aan de link met zo’n succesvol wielerteam?

DE WIT. “Mensen willen lid zijn van een winnende club. Dat succes straalt positief af op het bedrijf. Als je logo staat op het truitje van een wielrenner die de Ronde van Frankrijk of een andere grote koers wint, doet dat veel goeds voor de naamsbekendheid. Ik vergelijk het met mayonaise kiezen in de winkel: ofwel ga je voor de goedkoopste, ofwel voor het merk dat je kent. Zo is het ook met Visma en dus onrechtstreeks ook met Teamleader.”

U bent intussen ook links en rechts aan het investeren. Hoe bevalt dat?

DE WIT. “Het is een zoektocht. Als je start als ondernemer, moet je leren loslaten en delegeren, maar dat is altijd binnen de context van je eigen bedrijf. Je behoudt de controle. Als investeerder moet je écht loslaten. Je gelooft in iemand en je kunt coaching bieden, maar niet vanuit een soort hiërarchische relatie. Je zit daar om een ander succesvol te maken en je moet erop vertrouwen dat die de juiste keuzes maakt.

“Ik merk dat het als ondernemer soms moeilijk is aan de zijlijn te blijven staan. Dat is de aard van het beestje, maar er is natuurlijk een limiet aan hoeveel hulp je kunt bieden. Soms heb ik daardoor het gevoel dat ik eigenlijk meer zou moeten doen, maar gaat dat simpelweg niet. Mijn eerste baan is Teamleader en dat blijft zo. Alles moet daarvoor wijken. Maar als het goed gaat met mijn bedrijf en er wat ruimte over is, gebruik ik die tijd graag om anderen te helpen.”

Wilt u die betrokkenheid? Of bent u toch meer de partner met een zak geld?

DE WIT. “Je kunt niet in elke bedrijf waarin je investeert in de raad van bestuur zetelen. Daarom is ons Gentse ecosysteem zo leuk. Vaak zie je dezelfde ondernemers investeren in dezelfde bedrijven. We kunnen zo afspreken wie welk bedrijf volgt, om nadien de nodige informatie uit te wisselen. Je legt vertrouwen in de ondernemer én in de collega-investeerders.

“Dat is onze verantwoordelijkheid, vind ik. We hebben een succesvolle generatie van nieuwe ondernemers en dat zijn vaak mensen die allemaal bij een van de investeerders aan de slag zijn geweest en zelf een geniaal idee hebben gekregen. Het is niet meer dan logisch om hen te ondersteunen.”

Is er een groot verschil tussen uw generatie ondernemers en de nieuwe?

DE WIT. “Er is meer geld en kennis op de markt. Kijk maar naar de looptijd om dat eerste miljoen euro omzet te halen: het gaat almaar sneller. Het ecosysteem is ook volwassener geworden. Dat maakt een groot verschil. Dat is wel een boodschap die ik altijd meegeef aan die jonge ondernemers: het is heel tof dat je heel snel heel veel budget kunt verzamelen, maar de uitdaging blijft dezelfde: je moet ervoor zorgen dat er geen gigantische burnrates zijn waar onvoldoende tegenover staat. Er is ook niets mis met bootstrappen. Ik denk dat daar de grootste verschillen zitten.”

Herkent u de Jeroen van tien jaar geleden daarin?

DE WIT. “Zeker en vast. Daarom moet je ook een evenwicht zoeken in hoeverre je een starter helpt om een valkuil te omzeilen of eens met zijn hoofd tegen de muur te laten lopen. Lessen zijn nog altijd de beste leerschool. Dat is niet zo gemakkelijk als het klinkt. Het is een kwestie van mee invloed uit te oefenen en mensen toch hun eigen koers te laten varen.”

Dus u hebt al starters tegen de muur laten knallen?

DE WIT. “Nu klinkt het alsof ik dat bewust doe, maar dat doe ik niet. Er zijn genoeg start-ups die moeten pivotten omdat er nood is aan een andere tweak van hun product of dienst. Daar is niets mis mee. Mijn investeerders hebben me ook met mijn hoofd tegen de muur laten lopen. De successen als ondernemer zijn leuk, maar je moet ook met de tegenslagen kunnen omgaan.”

Over tegenslag gesproken: de deelname van Wout van Aert aan de Ronde van Frankrijk is nog onzeker. Wie mag die dan wel winnen?

DE WIT. “Ik zou enorm trots zijn als een Belg de Tour wint. Op dit moment kom je dan waarschijnlijk uit bij Remco Evenepoel. Maar als hij het niet is, dan toch liefst iemand van Visma-Lease a Bike.”

Van student-onderneming tot paradepaard

Jeroen De Wit is een geboren ondernemer. Aan de universiteit startte hij samen met twee studiegenoten de kleine websitebouwer RGBscape. Het bedrijfje deed het zo goed dat het in 2010 werd verkozen tot Gentse student-onderneming van het jaar. De frustratie groeide echter toen het trio geen goede oplossing vond om de administratie en de dagelijkse papieren mallemolen te verwerken. Dus hebben ze die workmanagementsoftware in 2012 zelf ontwikkeld en op de markt gebracht onder de merknaam Teamleader.

Intussen is Teamleader een gevestigde internationale waarde, met meer dan 15.000 klanten, en heeft het drie producten in portefeuille. Teamleader Focus en Teamleader Orbit ontzorgen respectievelijk kmo’s en grote bedrijven door hun administratieve rompslomp te vergemakkelijken. Vectera is een geavanceerder alternatief voor videocalls.

In 2022 is Teamleader overgenomen door de grotere Noorse sectorgenoot Visma. Die merknaam raakte bij het grote publiek vooral bekend als hoofdsponsor in de wielerploeg Visma-Lease a bike van Belgische wielerheld Wout van Aert.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content