De Claes Retail Group, het moederbedrijf boven de merken JBC, Mayerline, CKS en HNST, boekte het afgelopen jaar het beste resultaat van de afgelopen acht jaar. En dat ondanks moeilijke marktomstandigheden en een licht dalende omzet.
CRG boekte in 2024 een omzet van 237 miljoen euro, een lichte daling in vergelijking met de 240 miljoen euro van het voorgaande boekjaar. Het bedrijfsresultaat (ebitda) kwam uit op 11,4 miljoen euro, tegenover 9,6 miljoen euro in 2023, een stijging met maar liefst 18 procent. Dat heeft de groep vooral te danken aan een betere bedrijfsvoering, verduidelijkt co-CEO Bart Claes.
De drie merken met winkels – JBC, Mayerline en CKS – wisten ook afzonderlijk hun financiële resultaten te verbeteren. De verbetering komt er door het optimaliseren van bedrijfsprocessen, onder meer door met artificiële intelligentie de werklast voor bepaalde medewerkers te verlichten.
Duurzame mode
Ook in 2024 zette CRG verder in op de transitie naar duurzame mode bij alle merken. Daarin kadert ook de overname van het circulaire denimmerk HNST. In 2025 komt de eerste door CRG ontworpen HNST-collectie in de JBC-winkels.
“We blijven inzetten op lokale verankering, winkelbeleving, kwaliteit en duurzaamheid, want het is die eigenheid die ons zo uniek maakt”, zegt Bart Claes. De nadruk op duurzaamheid blijkt onder meer uit de opening van zeven winkels volgens het Op-Nieuw-concept, waar tweedehands kinderkleding van de eigen merken wordt verkocht. Dat concept slaat aan bij de klanten. JBC kreeg er vorig jaar nog de Mercuriusprijs van de sectorkoepel Comeos voor als meest innovatieve retailer van België.
De nadruk op duurzaamheid staat volgens Claes in schril contrast met hoe sommige Chinese webshops te werk gaan. “Zij nemen het niet zo nauw met de regelgeving en durven nog altijd schadelijke chemicaliën in hun kledingstukken te verwerken. Bovendien gaan die stukken rechtstreeks naar de consument, waardoor er geen btw op wordt aangerekend, en onder de 150 euro hoeven er ook geen invoerrechten te worden betaald. Dat is oneerlijke concurrentie. Wij ijveren voor een gelijk speelveld voor iedereen”, zegt Bart Claes.
Eerbetoon aan oprichter Jean-Baptiste Claes
Ook dit jaar blijft het bedrijf innoveren en uitpakken met enkele nieuwigheden. Zo lanceert CRG een tool waarmee klanten de oorsprong en het productieproces van de kledingstukken in de I Am-collectie kunnen natrekken, genaamd Trace This Item.
En JBC ontwikkelt de exclusieve kledinglijn van The Wolfpack, de Belgische wielerploegen Soudal-Quick-Step en AG Insurance-Soudal. Dat mag bij het vijftigjarig bestaan van JBC worden gezien als een eerbetoon aan oprichter Jean-Baptiste Claes, die zelf wielrenner was vooraleer hij in 1975 vanuit het Limburgse Schulen de kledingketen JBC begon.