Jan De Nul, SBS Skillbuilders en Bayro snelste groeiers in Oost-Vlaanderen

© belga

Bij de uitreiking van de gazellentrofeeën toonde Oost-Vlaanderen zich van zijn meest diverse kant. De sectoren bouw, transport&logistiek en voeding zijn het best vertegenwoordigd, maar we vinden ook veel elektronicabedrijven en een toenemend aantal IT- en adviesbedrijven onder de Oost-Vlaamse gazellen.

Rekening houdend met de kandidaten voor de trofee van de ‘Starter van het Jaar’, lijkt die trend de volgende jaren te gaan doorzetten. Gent ontpopt zich stilaan tot de mobiele hoofdstad van België. Net als in West-Vlaanderen gaat ook de acyclische voedingssector erop vooruit met vier extra bedrijven.

Onder de winnaars twee bedrijven die het vertraagde effect van de crisis in de bouwsector elk op hun niveau ondervonden. Baggergroep Jan De Nul uit Aalst, tevens de grootste werkgever van de 200 groeibedrijven, kende tot 2011 een spectaculaire groei via monstercontracten in Dubai en Singapore. Nu die wegblijven gaat het moeilijker, maar oudgediende Géry Vandewalle blijft strijdvaardig: “We zijn groot geworden al vechtend en dat zullen we blijven doen.”

Ook nutsbedrijf Bayro, de winnaar bij de kleine ondernemingen, merkt een vertraging. Maar Selami Top, de zaakvoerder van het Lokerse familiebedrijf met Turkse roots, is niet van plan het roer volledig om te gooien. “Toen het goed ging, zijn we ook niet halsoverkop in grote projecten gesprongen. Met de lagere marges komt het erop aan nauwkeuriger te sturen.”

Bij de middelgrote ondernemingen ging de hoofdprijs naar SBS Skillbuilders. Dat bedrijf kwam begin 2011 als winnaar uit de bus voor een grote tender van de VDAB. SBS zag het jaarlijkse aantal werkzoekenden dat het begeleidt, toenemen van 3000 naar 12000. “Op één jaar tijd moesten we op zoek naar 90 arbeidsconsulenten en dertig nieuwe locaties”, zegt managing partner Jens Van Mol.

De Starter van het Jaar werd de Gentse ontwikkelaar van mobiele apps In the Pocket, bekend van onder meer de app van kookprogramma Dagelijkse Kost. Op drie jaar tijd zag de starter zijn omzet toenemen naar 2,3 miljoen euro. “We zijn begonnen in een nichemarkt, en hebben voluit ingezet op het meest optimistische groeiscenario. Nu digital het gros van de markt verovert, blijkt dat de juiste zet geweest”, verklaart managing director Jeroen Lemaire.

Simon Van Dorpe

Partner Content