Jaga: Afval bestaat niet
Artistieke interieurcreaties uit gerecycleerd afval en andere afgedankte producten. Jaga geeft materiaal een tweede leven.
Jaga profileert zich al jaren als pionier met energiebesparende binnenklimaatoplossingen. De zuinige Low-H2O-radiatoren vormen de belangrijkste productlijn en gaandeweg breidde Jaga zijn aanbod uit naar zuinige systemen voor koeling en ventilatie.
Jaga wil zich in zijn inspanningen voor duurzaam ondernemen niet beperken tot de productontwikkeling. Via het Rubbish-project ontwerpt het sinds 2009 beursstanden en showrooms met materialen die doorheen de hele keten herbruikbaar zijn. Het herwaardeert gerecycleerd afval uit de productie en afgedankte producten tot artistieke interieurcreaties. Of het geeft afgekeurde vloerroosters en radiatorpanelen een nieuw leven, maar dan als wanden voor beursstanden. “Dat is meer dan een gimmick”, lacht zaakvoerder Jan Kriekels. “Jaga heeft via Rubbish al honderden containers afval als grondstof gebruikt en een nieuw leven gegeven. Het is een belangrijke besparing op grondstoffen en drukt de kosten voor afvalverwijdering.”
Omzetverlies
Jaga exporteert ruim driekwart van zijn omzet, en past het systeem intussen toe in China, Noord- en Zuid-Amerika. En ook in het productaanbod van Jaga is de aandacht voor de levenscyclus voelbaar. Via een levenscyclusanalyse beoordeelt het de impact van een product op het milieu. Alle levensstadia van dat product spelen een rol: van de grondstoffenontginning tot productie, distributie, gebruik, onderhoud, vervuiling en recyclage. Met de resultaten van de analyse bepaalt Jaga de meest vervuilende stadia en stemt het er zijn productie maximaal op af. Zelfs als dat niet de meest kostenefficiënte oplossing is en als de markt moeilijk is.
Ondanks succesvolle exportverhalen, zoals de 2 miljoen euro omzet die het in drie jaar tijd in Canada opbouwde, is de omzet van de Belgische tak dalend. Het deert Jan Kriekels niet. “Die daling wijten we aan een aarzeling in de markt. Maar op dit moment zie ik meer en meer interesse bij grote partijen zoals aannemers en studiebureaus. Voor mij is het belangrijk dat we onze winst hebben gemaakt met respectvolle partijen die iets toevoegen aan onze wereld. Wij verliezen soms omzet omdat we niet in zee gaan met een partij die daar geen belang aan hecht. Ik vind het een compliment.” (WT)
Trends Business Tour
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier