Is de consument klaar voor melk met bubbels?
Een Brits bedrijf doet opnieuw een poging om de consument te verleiden met sprankelende melk. Waarom zou het deze keer wel lukken?
We consumeren steeds minder melk. Dat komt onder andere door de invloed van de antimelklobby, door de vrees voor lactose-intolerantie en de populariteit van het veganisme. Koemelk wordt niet meer zo sterk gewaardeerd en wordt steeds vaker vervangen door bijvoorbeeld kokosmelk of amandelmelk.
Om de melkproducenten te ondersteunen en omdat melk niet ‘des duivels’ is, brengt een Brits bedrijf opnieuw sprankelende melk op de markt, vermoedelijk om het jonge publiek dat frisdrank boven melk verkiest te verleiden.
In 2009 wierp de bekendste fabrikant van frisdrank zich al op de niche: Coca-Cola lanceerde melk met prik in de Verenigde Staten. Het product sloeg niet aan en werd zelfs niet uitgetest op andere markten. In 2014 waagde een Engels merk, Brivic, een poging, opnieuw zonder veel succes. Nu is het de beurt aan Arla, een melkproductiespecialist uit Groot-Brittannië. Het bedrijf probeert de consument voor zich te winnen door een fruitsmaakje aan de parelende drank toe te voegen. Het koos verschillende testlanden uit: Groot-Brittannië, natuurlijk, maar ook andere landen die veel melkproducten consumeren, zoals de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Als het experiment slaagt, staat de bruisende melkdrank in de toekomst misschien ook in onze supermarkten te sprankelen.
Opgeblazen
‘Als het initiatief ertoe kan leiden dat kinderen voldoende melkproducten consumeren, waarom ook niet?’
Serge Pieters, diëtist
Als de dranken ervoor kunnen zorgen dat jongeren en kinderen weer meer melkproducten consumeren, mogen we het dan een goed idee vinden? ‘Ik zie niet welk nut het heeft om bubbels aan melk toe te voegen, tenzij het om gefermenteerde melk gaat, want dan daalt het lactosegehalte en verbetert de tolerantie en de vertering van de melk, die dan ook probiotische kwaliteiten heeft’, zegt Serge Pieters, voorzitter van de Franstalige beroepsvereniging van diëtisten. ‘Dat is het geval voor melkdranken die in het Midden-Oosten te vinden zijn. Maar als dit initiatief ertoe kan leiden dat kinderen voldoende melkproducten consumeren, waarom ook niet? Op voorwaarde dat men er via de toegevoegde aroma’s geen suiker aan toevoegt, want zo daalt de voedingskwaliteit van het product in vergelijking met die van gewone melk.’
De bubbels kunnen de zuurtegraad van de drank verhogen. ‘Dat kan een opgeblazen gevoel en onaangename luchtjes veroorzaken, maar is op zich niet problematisch, op voorwaarde dat het product slechts licht bruisend is.’
Nu afwachten of de consument klaar is voor bubbelmelk.
Lees ook: Melk is niet goed voor elk
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier