Irisbus pleit voor nationaal aankoopbeleid

© belga
Frederic Eelbode medewerker Trends

Pierre Lahutte, de nieuwe patron van de Franse busbouwer Irisbus, pleit expliciet voor nationalisme als de overheid bussen koopt.

Pierre Lahutte, de nieuwe patron van de Franse busbouwer Irisbus, pleit expliciet voor nationalisme als de overheid bussen koopt. Zijn pleidooi in een interview met het Franse vakblad MobiliCités is merkwaardig en verrassend omdat uitgerekend het Franse Irisbus in pole position staat om op de Belgische markt een lot van ruim 300 bussen te verkopen aan De Lijn, tot wanhoop van de Vlaamse busbouwers Van Hool en Jonckheere (VDL Group).

Lahutte stelt vast dat de Franse busbouwers Irisbus en Heulliez Bus goed zijn voor amper 45 procent van het totaal aantal ingeschreven bussen in Frankrijk. Dat is nauwelijks meer dan het marktaandeel van de Duitse busbouwers (40%) op de Franse markt. In Duitsland tekenen de Duitse busbouwers voor een martkaandeel van 80 procent, stelt Lahutte vast. “Enig patriotisme van de Franse autoriteiten zou best mogen en komt de Franse industrie ten goede. Dat gebeurt ook in grote landen als de VS, China of Brazilië.”

De voorman van Irisbus laat niet na te wijzen op de lagere Duitse loonkosten en de grotere flexibiliteit van de Duitse industrie. Maar ondanks die nadelen blijven zijn ecologische bussen on the long run even competitief, maakt Lahutte zich sterk. Irisbus produceert in twee Franse fabrieken en in een state-of-the-artfabriek in Tsjechië, waar de loonkosten ook behoorlijk wat lager liggen dan in West-Europa.

Irisbus ontkent ook alle geruchten over een mogelijke verkoop aan een Chinees concern. “Dat zijn geruchten en op geruchten reageer ik niet.”

KC

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content