IgnitionOne weer onafhankelijk
Marketingtechnologiebedrijf IgnitionOne is opnieuw zelfstandig. Met Netmining heeft de firma ook Belgische roots.
Marketingtechnologiebedrijf IgnitionOne is opnieuw zelfstandig. Met Netmining heeft de firma ook Belgische roots.
Eind 2008 kocht het Amerikaanse Innovation Interactive het Diegemse marketingtechnologiebedrijf Netmining van Toon Vanparys en Filip Lauweres. De Amerikanen hadden zich met de hulp van ABS Capital Partners net losgekocht van de Japanse digitale mediagigant Livedoor, die in een beursschandaal was verzeild.
Netmining had een technologie om uit surfgedrag de graad van kooplust te distilleren, zodat de website aangepast kon reageren op zijn bezoekers. Hun grote klanten kwamen vooral uit de telecom en de autoindustrie, zoals Nissan en Fiat. Binnen Innovation Interactive fungeerde Netmining naast IgnitionOne, dat websites optimaliseerde en 360i, een digitaal reclame-agentschap.
In 2010 verkocht Innovation Interactive zich aan de Japanse reclamegigant Dentsu.
Dat leek een goed idee, omdat Innovation Interactive als Amerikaanse poot van Dentsu een belangrijke klantenbasis in de schoot geworpen kreeg. In de praktijk raakten de relaties tussen het technologiebedrijf en de Amerikaanse reclamebureaus, die met Dentsu concurreerden, vertroebeld. Ondertussen versterkten concurrenten zoals Google en Adobe Systems zich.
Nu koopt het management zijn bedrijf dus voor de tweede keer terug van een Japanse moeder, opnieuw met de steun van ABS Capital Partners. Ook Persimmon Capital Partners springt bij. Het digitale reclame-agentschap 360i blijft bij Dentsu. De groep gaat door onder de naam IgnitionOne, nog altijd met Will Margiloff als CEO. Een overnameprijs is niet bekendgemaakt. In Diegem heeft IgnitionOne een 45-tal personeelsleden. In de groep werken er nu 325 in 13 kantoren wereldwijd. Filip Lauweres is er vice president Client Services Europe. Dentsu blijft klant.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier