De goudprijs blijft records breken en dat voelen niet enkel de beleggers. Ook kmo’s liften mee op de goudhausse, of ze nu goud inkopen of klanten helpen bij de beveiliging van hun waardevolle bezit. “Oma’s juwelen in de blikken doos blijken nu plots een fortuin waard.”
Geen blinkende etalages, geen rinkelende gouden kettingen of wachtrijen op straat. Wie goud wil verkopen bij ‘Robert den Expert’ in Antwerpen, moet een afspraak maken. Rob van Beurden ontvangt zijn klanten discreet in zijn kantoor. Hij is communicatiedeskundige van opleiding, maar rolde via een internationale import-exportcarrière de wereld van de edelmetalen in. Hij beheert via zijn vennootschap Diamond House, die ook een kantoor in Londen en Dublin heeft, een gespecialiseerde inkoopdienst voor goud en zilver. Diamond House verwerkt tot negentig inkooptransacties per week. “Tot voor enkele jaren waren dat er gemiddeld twintig”, zegt hij. Waar de goudprijs begin dit jaar nog onder de grens van 3.500 dollar per troyounce bleef, piekte die recent boven 4.350 dollar. Vergeleken met drie tot vier jaar geleden is dat een verdubbeling. “De gewone mensen profiteren mee”, zegt Rob van Beurden. “De juwelen in een oude blikken doos met Boudewijn en Fabiola erop blijken ineens een fortuin waard.”
30 procent van zijn klanten ruilt goud omdat ze cash nodig hebben en nog eens 30 procent doet dat met het oog op een schenking aan de kinderen of de kleinkinderen. “Nog eens 30 procent durft niet langer over straat te lopen met die dure juwelen. 10 procent van de klanten komt langs na een inbraak. Ze willen omruilen wat niet is meegenomen.”
‘Investeringen in sociale media zijn hard nodig, want de erfgenamen van de babyboomers zoeken daar hun informatie’
Behalve voor particulieren werkt Rob van Beurden ook geregeld voor notarissen of de douane bij inbeslagnames of erfenisdossiers. Zijn grootste zorg is niet het goud, maar de tijd. “We verdubbelen al drie jaar op rij onze omzet. Dat was niet houdbaar, tenzij ik mezelf zou klonen.” Naarmate de vraag toenam, paste Van Beurden zijn werking ingrijpend aan. Hij doet vandaag een beroep op een team van vier mensen en schakelde de voorbije jaren bewust over op een strak digitaal afsprakenbeheer. “We digitaliseerden onze processen, zodat we efficiënter konden werken, maar houden bewust vast aan persoonlijk contact.”
De groei en de interesse bij jongeren zetten hem ook aan tot investeringen in sociale media. “Dat is hard nodig, want de erfgenamen van de babyboomers zoeken daar hun informatie. Ik heb mensen in dienst genomen die specifiek met sociale media werken.”
Kluis in huis
De invloed van de goudrush beperkt zich niet tot de goudhandel. Ook in de schaduw van de goudtransacties bewegen kmo’s mee. In de beveiligingssector is Safehouse uit Deurne gespecialiseerd in oplossingen voor zowel particulieren als bedrijven. Naast alarm- en camerasystemen groeide de vraag naar fysieke beveiliging de voorbije jaren opvallend sterk. “Vooral onze kluizen vliegen de deur uit”, zegt zaakvoerder Bart Claes. “Dit jaar realiseerden we in tien maanden de jaaromzet van 2024. We verwachten een groei met 16 procent, maar de verkoop van kluizen groeit sneller, met 20 tot 25 procent.”
‘Onze kluizen vliegen de deur uit. Dit jaar realiseerden we in tien maanden de jaaromzet van 2024’
SafeHouse bedient met zestien medewerkers een opvallend verruimd klantenbestand. “De klassieke klant die cash of juwelen wil beschermen blijft uiteraard bestaan, maar we zien ook ondernemers, mensen die erfstukken willen veiligstellen of gewoon een groter veiligheidsgevoel willen in huis.” De toegenomen vraag naar kluizen is volgens Bart Claes niet één-op-één het gevolg van de gestegen goudprijs. De voorbije jaren hebben de grootbanken de kosten gedrukt en de verhuur van bankkluizen afgebouwd. “Als mensen dan hun kluis leegmaken, ontdekken ze daar onder andere juwelen en groeit het besef dat de waarde ervan is toegenomen. We merken dat veel mensen vervolgens kiezen voor een kluis in huis. Ze willen niet telkens naar de stad voor een kluis.”
De keuze van het type kluis hangt samen met het verzekeren van de inhoud. De waarde bepaalt de veiligheidsklasse en zo ontstaat een kettingreactie. “Na de melding dat de bankkluis verdwijnt, laten particulieren juwelen en goud naar waarde schatten, sluiten ze een verzekering af en kiezen ze op basis daarvan het juiste type thuiskluis”, schetst Bart Claes.
Tweedehandse trouwringen
De stijgende goudprijs heeft ook keerzijden. Rob van Beurden merkt dat vooral voor juweliers de verkoop steeds moeilijker wordt. “Een 18 karaats (75% goud) gouden armband is al duur door het materiaal alleen. Daar komen nog de productiekosten, de winstmarge van de juwelier en 21 procent btw bovenop. Dat maakt het voor veel klanten onbetaalbaar. Goudsmeden schakelen over naar 14 karaat, dat minder goud bevat (58,8%) en dus betaalbaarder is. Voor België is dat uitzonderlijk.”
Ook het klantengedrag verandert. Voor het eerst krijgt Rob van Beurden aanvragen voor tweedehandse trouwringen. “Dat was vroeger ondenkbaar, maar jonge mensen kijken nu anders naar symboliek en prijs.” Ook de voorraad is een risico. De stijging van de transacties kan zorgen voor hogere voorraad- en verzekeringskosten. Diamond House houdt daarom geen te grote goudhoeveelheden aan. “Alles wat wij inkopen, gaat die dag nog naar onze goudsmelter. Dat spaart niet alleen opslagruimte, maar ook stevige verzekeringskosten.”
Bovendien laat Van Beurden de goudprijs meteen fixeren bij de smelter, op het moment dat de goederen binnenkomen. “Op die manier vermijden we speculatierisico: we weten exact tegen welke prijs we doorverkopen, onafhankelijk van hoe de koers evolueert.”
‘Minder sterke merken krijgen het moeilijk. Zeker nu de jongste generaties amper nog belangstelling tonen voor klassieke juwelen’
In de beveiligingssector zijn de risico’s van een kmo als Safehouse van een andere aard. De onderneming beleeft soms situaties waarin de discretie van een kluis botst op wettelijke verplichtingen. “Wanneer klanten hun code of sleutel kwijt zijn, openen wij de kluis. Dat doen we uiteraard altijd in hun aanwezigheid, maar heel soms treffen we dan wapens of verdachte voorwerpen aan”, vertelt Bart Claes. “In dat geval zijn wij verplicht te vragen of daarvoor een vergunning bestaat. Als die ontbreekt, hebben wij een meldingsplicht.” Ook grote hoeveelheden cash zonder verklaring wekken soms argwaan. “Wij zijn geen fiscus en stellen geen vragen over iemands vermogen, maar bij wapens of drugs stopt de discretie. Dan verwittigen we de bevoegde instanties.” Zulke gevallen zijn zeldzaam, benadrukt Claes.
Veilige haven
Ondanks de toenemende uitdagingen, blijven de vooruitzichten gunstig voor elke activiteit die rechtstreeks of zijdelings met goud verbonden is. Vooruitblikken blijft echter koffiedik kijken, beseft ook Rob van Beurden. “Wie voorspellingen doet over de goudmarkt, is een charlatan. Er kan een stevige correctie volgen door winstnemingen, zeker nu de prijs in korte tijd zo sterk gestegen is. In het voorbije halfjaar kwam de grootste stijging uit China, waar de overheid massaal opkoopt. Ze hebben gezien hoe makkelijk het Westen tegoeden kan bevriezen. Mocht China ooit in ongenade vallen, dan wil het land goud binnen de landsgrenzen hebben.”
Tegelijk blijven economische en geopolitieke spanningen de vraag voeden. “Hoe meer calamiteiten – of het nu over Trump, vrede of inflatie gaat – hoe meer mensen vluchten in goud als veilige haven.” Voor de juwelenverkoop, die vandaag onder druk staat, ziet Van Beurden vooral een toekomst weggelegd voor de sterke merken. “Tiffany’s, Cartier en Bulgari zullen blijven bestaan. Minder sterke merken, zonder uitgesproken signatuur of klantendienst, krijgen het moeilijk. Zeker nu de jongste twee generaties amper nog belangstelling tonen voor klassieke juwelen.” Diamond House maakt zich daar minder zorgen over. “Ons merk is redelijk stevig. In Londen zijn we echt een begrip. En ook hier lokaal zijn we met ‘Robert den Expert’ sterk aanwezig. Onze naam zegt mensen iets, en dat is goud waard.”