Hoe blijf je wakker achter het stuur?
De ultieme nachtmerrie voor car- en busbedrijven? Een chauffeur die achter het stuur in slaap valt. De start-up DTS bedacht er een gloednieuw product voor.
Dat de appel niet ver van de boom valt, geldt zeker voor de 26-jarige Jelle Van Winckel. De Van Winckels baten al vijf generaties een bus- en carbedrijf uit in Diest. Toen Jelle een onderwerp zocht voor zijn eindverhandeling, was het snel gevonden: hoe kun je het aantal ongevallen met bussen en autocars verminderen? “De oorzaken zijn meestal slaap of verslapte aandacht”, weet Jelle Van Winckel. “Dus bedacht ik met mijn medestudent Thomas Dietvorst een product dat de chauffeur meteen waarschuwt als het stuur niet voldoende actief is. Iedereen weet het: een stuur dat niet beweegt, betekent gevaar.”
De Ario – zo heet het systeem – wordt op de stuurstang aangebracht en werkt als een soort van wake-upcall.
“Natuurlijk zijn er in het verleden al concepten bedacht die dat probleem willen verhelpen”, zegt Jelle Van Winckel. “Maar na twee jaar research, met de hulp van Flanders Drive, durven we te zeggen dat Ario de efficiëntste, meest innovatieve en meest betaalbare technologie op de markt is.” Ook de Luikse start-up Phasya, een spin-off van de universiteit van Luik, ontwikkelde software die waarschuwt als de bestuurder indommelt.
De verkoop van Ario loopt vlot. Er zijn al 18 systemen geleverd, vooral aan Vlaamse car- en busbedrijven, en er zijn nog eens 25 andere bestellingen binnen. Ook grote constructeurs als Van Hool en het Oostenrijkse filiaal van Volvo tonen interesse en testen Ario uit. Op de vakbeurs Busworld hadden ook andere collega’s belangstelling voor de stand van DTS, waar het systeem op een simulator ook kon worden geëvalueerd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier