H&M sluit wereldwijd 250 winkels
Hennes & Mauritz (H&M) gaat volgend jaar 250 winkels sluiten. De Zweedse modeketen worstelt door de coronacrisis met een recordopbouw aan voorraden.
Dit jaar werden er al 50 winkels gesloten, in totaal heeft H&M wereldwijd nog meer dan 5.000 verkooppunten. De keten gaat in de toekomst meer inzetten op onlineverkoop.
H&M maakte de sluitingsplannen bekend bij de voorstelling van zijn kwartaalresultaten. Om welke winkels het precies gaat, is nog niet bekend.
In het derde kwartaal daalde de verkoop bij H&M met 16 procent, tot 50,8 miljard Zweedse kroon (4,8 miljard euro). Dat was vooral het gevolg van de coronamaatregelen, waardoor winkels in veel landen verplicht moesten sluiten. Ook de winst voor belastingen viel fors lager uit: 2,3 miljard kroon tegen 5 miljard in dezelfde periode vorig jaar. Maar de winstdaling was wel minder groot dan verwacht.
Ergste achter de rug
Sinds september is de situatie bij H&M aan het verbeteren: de omzetdaling bleef beperkt tot 5 procent. Wereldwijd zijn nog slechts 166 winkels tijdelijk gesloten, begin van de zomer waren dat er ongeveer 900. Het bedrijf onderhandelt ook over het verlagen van de huurprijs van zijn winkelpanden.
‘Hoewel de uitdagingen nog lang niet voorbij zijn, denken we dat het ergste achter ons ligt en dat we goed gepositioneerd zijn om sterk uit de crisis te komen’, zegt topvrouw Helena Helmersson, die nog maar een jaar aan zet is bij de modeketen.