Guido Dumarey haakt af als kandidaat-overnemer Van Hool
De ondernemer Guido Dumarey zal het noodlijdende Van Hool uiteindelijk niet overnemen. Dat meldt Oliver Nass, woordvoerder van de Dumarey Group, vrijdagmiddag.
VDL-Schmitz Cargobull komt zo alleen in polepositie als kandidaat-vernemer van busbouwer Van Hool.
Bij de vakbonden komt de exit van Dumarey als kandidaat-overnemer niet als een grote verrassing. Dumarey had al laten blijken dat de prijs voor de totale inboedel (200 miljoen euro, red.) te hoog was, rekening houdend met de bodemvervuiling rond de site van Van Hool.
Halfweg maart verklaarde Dumarey nog ervan overtuigd te zijn dat Van Hool een toekomst heeft, maar niet binnen de bestaande structuur met een schuldenberg van 400 miljoen euro. Hij pleitte daarom voor een faillissement, gekoppeld aan een zeer snelle doorstart.
Eerder gaf het vakbondsfront aan geen scenario te willen waarbij ‘een overnemer enkel geïnteresseerd is in de technologie, het merk en de klantenportefeuille om die te integreren in hun eigen productiesites’. Impliciet wijzen de vakbonden daarmee naar de Nederlands-Duitse tandem VDL-Schmitz Cargobull, die respectievelijk interesse hebben in de bussen en de opleggers.
Maandag wordt wellicht het faillissement aangevraagd en de definieve overnemer bekendgemaakt.
VDL zag omzet busdivisie met derde afnemen in 2023
De Nederlandse VDL Groep, die samen met de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull kandidaat is om delen van het noodlijdende Van Hool over te nemen, heeft vorig jaar de omzet van zijn busdivisie met 33 procent zien dalen ten opzichte van 2022. Voor VDL Groep was 2023 een jaar van uitersten, meldt het bedrijf vrijdag in een persbericht.
De gecombineerde jaaromzet van de groep is in 2023 uitgekomen op 6,354 miljard euro, een stijging met 10 procent ten opzichte van 2022. Het nettoresultaat daalde door eenmalige lasten in 2023 tot 82 miljoen euro, van 298 miljoen euro een jaar eerder.
De omzet van de divisie bussen is in 2023 met 33 procent gedaald naar 304 miljoen euro. De belangrijkste verklaringen hiervoor zijn volgens VDL vertragingen van leveringen door materiaaltekorten voor de nieuw ontwikkelde en in 2023 in serieproductie genomen elektrische stadsbus, de nieuwe generatie VDL Citea.
Ook de afbouw en opstart van de voormalige naar de nieuwe productielocatie in Roeselare, heeft volgens het bedrijf voor uitdagingen gezorgd. De divisie bussen is verlieslatend.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier