Group GTS is een digitale pionier in de transportsector

Ruben Beckers
Ruben Beckers
Thomas Smolders medewerker Trends

Wanneer de transportsector nog digitaler wil worden, is een vlotte uitwisseling van data cruciaal. Dat zegt Ruben Beckers, IT-manager bij Group GTS.

In Europa zijn meer dan 6 miljoen vrachtwagens geregistreerd. Dagelijks zijn chauffeurs druk in de weer om goederen van de ene naar de andere plaats te brengen – en daar komt heel wat rekenwerk bij kijken. Bij het Limburgse Group GTS weten ze er alles van, want de logistiekedienstverlener heeft meer dan 700 trucks die ondere andere voor grote rederijen en multinationals aan de slag zijn.

“Naast het transport van containers focussen we vooral op transport dat op maat is”, vertelt Ruben Beckers, IT-manager bij Group GTS. “Denk aan gekoeld transport voor de voeding- of de farmasector. Dat vraagt heel wat aandacht voor productveiligheid en temperatuur.”

Lees verder onder de podcast

Van papier tot tablet

Een van de belangrijkste opdrachten van een bedrijf als Group GTS is de trucks zo optimaal mogelijk benutten. “In de jaren negentig verliep de planning voornamelijk met pen en papier, en was er enkel in het loket contact met de chauffeur. Dat proces is doorheen de jaren steeds meer gedigitaliseerd”, zegt Beckers.

Een van de grootste pijnpunten die de organisatie zo kon aanpakken, was de opvolging met de chauffeurs. “We hadden vroeger weinig zicht op waar de trucks zaten. De voorbije jaren hebben de telematicasystemen een grote sprong gemaakt, waardoor de communicatie met de chauffeur vlotter kan verlopen dan via de gsm. Via de boordcomputer sturen we nu onder andere de opdracht, de rit en de klanteninformatie.”

Group GTS was een koploper om tablets in de cabine van vrachtwagens te installeren, zodat de chauffeur die tijdens een opdracht mee uit het voertuig kan nemen. Beckers: “Zo kan hij foto’s van de lading nemen of documenten aan het loket laten tekenen. We ontvangen realtime de tijdstippen waarop een chauffeur aankomt en vertrekt. Die informatie delen we ook met de klant, die vragende partij is om die gegevens te ontvangen.”

‘Als je 1 liter kunt besparen op 100 kilometer rijden, is dat gigantisch op de schaal waarop wij opereren’

Data binnen de logistieke keten

De innovatie in de transportsector is pas de laatste vijf jaar in een stroomversnelling terechtgekomen, maar volgens Beckers heeft de complexiteit van logistiek er vast iets mee te maken. “Er kan altijd iets misgaan in de keten, wat direct een impact op andere schakels heeft. Wanneer een boot te laat is, heeft dat gevolgen voor honderden vrachtwagens. De systemen konden lange tijd niet omgaan met al die factoren. Je ziet daar nu wel een kentering in komen.”

Doordat transportbedrijven zo afhankelijk zijn van andere spelers, is het uitwisselen van data cruciaal. “Onze klanten moeten sowieso data delen, anders kunnen wij hun vracht niet ophalen. Er zijn initiatieven op Europees vlak om bedrijven aan te sporen om samen te werken en data te delen op één platform. Jammer genoeg heerst er in België wat verdeling, want er zijn hier meerdere initiatieven. In de haven van Rotterdam is dat anders, daar zit alle informatie gecentraliseerd op één platform. Onze planners moeten soms met een tiental verschillende platformen werken om te zoeken welke informatie waar zit”, zegt Beckers.

Die planners, maar ook de chauffeurs, waren vrij snel mee in de transitie. “Verandering vormt uiteraard altijd een uitdaging, maar onze medewerkers staan open voor de digitale evolutie. Wanneer we een vernieuwing introduceren, zetten we nu goed in op communicatie. Vroeger werd dat vaker opgelegd, maar de vernieuwing wordt beter gedragen als je werk maakt van zo’n voortraject.”

Efficiëntie én ecologie

Door de planning zo optimaal mogelijk op te stellen worden er kosten bespaard én is er een positieve impact op het klimaat, zegt Beckers. “Het doel is zo weinig mogelijk ‘lege kilometers’ te hebben, want zo vermijd je extra CO2. Dankzij die inzichten kunnen wij onze klanten betere alternatieven bieden. Sommigen vinden het niet erg wanneer transport trager of duurder, maar wel ecologischer is.”

Ook de voertuigen waarmee men rijdt spelen daar een grote rol in, klinkt het. “Al onze chassis zijn uitgerust met devices verbonden met het internet der dingen, zodat we altijd weten waar ze zich bevinden. De truckers hebben ook apparaten waardoor we onder andere hun rijgedrag kunnen bijsturen. Wie veelvuldig remt of niet genoeg met cruisecontrol rijdt, rijdt minder zuinig. Door daarop in te spelen kunnen we ook besparen en ecologischer worden. Als je 1 liter kunt besparen op 100 kilometer rijden, is dat gigantisch op de schaal waarop wij opereren.”

De komende jaren ligt de klemtoon voor Group GTS op een nog verdergaande digitalisering. Beckers: “We gaan de komende twee jaren onze systemen grondig onder de loep nemen. Door beter te plannen kan het nog beter en sneller. We zien vooral nog veel potentieel in het koppelen van de verschillende platformen die we nu door elkaar gebruiken.”

Beluister de podcastreeks Business Intelligence op Trends.be, Spotify of uw favoriete podcastapp.

Partner Content