Groen Realdolmen boekt 9,5 procent meer omzet
De resultaten van het eerste half jaar van Realdolmen zijn traditioneel zwakker dan die van het tweede. Toch steeg de omzet een mooie 9,5%. De marges waren echter laag.
Realdolmen boekte in de eerste zes maanden van zijn gebroken boekjaar 2016-2017 een omzet van 113,6 miljoen euro.
De omzet uit personeelsverhuur, projecten en consulting, bekend als IT en Business Consulting, steeg 5,2 procent tot 50,6 miljoen. Realdolmen heeft zijn personeelsbezetting verhoogd en het verloop teruggedrongen. Recrutering blijft echter een prioriteit, meldt het bedrijf, waarmee het wil zeggen dat het nog altijd moeilijk is om goed personeel te vinden. Realdolmen heeft ongeveer 1250 medewerkers. De verkoop van eigen software blijft onder de verwachtingen, maar loopt beter dan vorig jaar.
De activiteiten in productverkoop, infrastructuuroutsourcing en -onderhoud en applicatieoutsourcing (IT & Business Support Services) deden het uitstekend met een groei van 13,3% vergeleken met een jaar geleden. Realdolmen kampt hier wel met dalende omzet uit datacenters bij de klanten zelf, maar compenseert dat met meer IT-outsourcing, meer mobiele en cloud-gerelateerde producten en meer clouddiensten.
Achter de stijgende omzet zitten echter ook stijgende investeringen in promotie en in het gebruik van een call center om klanten actief te contacteren, vertelt financieel directeur Paul De Schrijver. Er was ook de kost van de rebranding waarin Realdolmen zijn roodblauw heeft ingeruild voor zachte tinten van groen.
Die kosten wegen op de bedrijfswinstmarge, die voor de consultingtak terugviel tot 1,4% en voor de Business Supportactiviteiten tot 7,3 procent. De bedrijfswinst kwam daarmee op 3,8 miljoen of een gemiddelde marge van 3,3%. Dat was 10,7% minder dan vorig jaar. De vergelijking loop echter mank omdat toen provisies werden teruggenomen, waardoor de winst hoger uitkwam. Volgens De Schrijver ging het toen om meer dan een miljoen euro aan teruggedraaide provisies.
“Transformatie op schema”
Volgens algemeen directeur Marc De Keersmaecker zit Realdolmen “op schema” met zijn transformatie. “Onze inspanningen betalen zich terug in meer verkoop, een verhoogde klantentrouw, meer rekrutering en minder verloop. Het transformatieplan is echter nog niet helemaal klaar want er is nog werk aan de winkel om de marges te verbeteren.”
Realdomen verwacht een omzetstijging voor het hele boekjaar. De groei zal van de IT & Business Consulting tak komen, terwijl de IT & Business Support Services ongewijzigd zullen blijven. RealDolmen verwacht een bedrijfswinstmarge (ebit) van “4 tot 6%”. De grote afstand tussen die twee cijfers wijst erop dat het management onzeker is over de uiteindelijke winstmogelijkheden. In het eerste kwartaalbericht had Realdolmen het nog over marges van “om en bij de 5 procent”.
De tweede jaarhelft (van oktober tot maart) is traditioneel sterker bij Realdolmen omdat de vakantiemaanden juli en augustus integraal in het eerste semester vallen. De Schrijver: “Dat maakt een verschil van 6 procent in werktijd. Zeker in het consultingsegment is dat een verklaring voor de relatief lage marge”. RealDolmen rekent ook op een hogere verkoop van zijn eigen softwarepakketten in het tweede semester. In IT & Business Support Services zouden de marges lichtjes dalen.
Realdolmen blijft een ijzersterke balans hebben met een nettokaspositie van 21 miljoen euro.
Het aandeel, dat in de jongste zes maanden sterk is gestegen, had even een dipje na de aankondiging, maar herstelde zich snel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier