Groei bij Proximus houdt stand

© Belga
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Proximus zet zijn opgaande trend verder, met een groei van 2,5 procent. De inkomsten uit spraak blijven wel duidelijk afkalven.

De Proximus-groep boekte ruim 1,5 miljard euro onderliggende omzet. Dat was 2,5 procent meer dan een jaar geleden en iets boven de gemiddelde verwachtingen van analisten. De groei zat in vast internet, televisie, ICT en mobiele diensten, maar ook bij het internationale filiaal BICS, dat 420 miljoen euro omzet aanbracht (+2,5%), met een mooie marge.

De onderliggende groepswinst voor financieel resultaat, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen (ebitda) van Proximus was 447 miljoen in het derde kwartaal, een stijging met 3,3 procent. De ebitda van de kernactiviteiten steeg 3,1% procent. BICS was de uitblinker met 5,7 procent meer ebitda dan in 2014.

CEO Dominique Leroy verhoogt haar verwachtingen voor de onderliggende groepsebitda. Die zou nu “4 tot 5 procent” hoger uitkomen in plaats van eerder “3 tot 5 procent”. Zij behoudt wel haar omzetgroeiprognose voor 2015 op een voorzichtige 2 procent, wat doet vermoeden dat het vierde kwartaal erg competitief wordt.

Bundels sterk in consumentensegment

De omzet bij consumenten in het derde kwartaal steeg 2,13 procent tot 720 miljoen euro, vergeleken met een jaar geleden. De winst van het segment ging 2,77 procent vooruit tot 371 miljoen.

Gisteren zei Telenet dat het alweer een pak spraaklijnen won in zijn derde kwartaal. Proximus blijft er verliezen, nu -15.000 vergeleken met het vorige kwartaal. Er blijven er nog ruim 2,12 miljoen over. Het aantal internetlijnen steeg daarentegen met 16.000 tot 1,69 miljoen en het aantal unieke tv-klanten met 19.000 tot ruim 1,84 miljoen.

Daarachter zit de opmars van de bundels. Al 42 procent van de huishoudens neemt drie of meer producten af. Het aantal huishoudens met bundels van vier producten (tv, internet, spraak, mobiel) stijgt tot 517.000 of 18,6 procent van het totaal. Die zorgen nu al voor 33 procent van de consumenteninkomsten.

Mobiel verloor Proximus iets meer prepaidkaarten dan het postpaidabonnees won. De nettowinst van 7000 abonnees komt daar van laptopgebruikers met ‘Internet Overal’-kaarten.

Financieel blijft de overgang naar postpaid een goede zaak. De abonnees zijn aanzienlijk trouwer dan een jaar geleden en ze dreven de consumentenomzet uit mobiele diensten ook 1,6 procent hoger tot 256 miljoen euro, vergeleken met dezelfde periode in 2014. Een abonnee zorgt nu maandelijks voor gemiddeld 30 euro inkomsten.

4G-surfers verbruikten gemiddeld 920 megabyte per maand, een stijging met 13 procent in een jaar.

Dat de consumentenomzet in mobiel toch met ruim 2 procent daalde tot 283 miljoen euro heeft andere oorzaken. Proximus boekte liefst een kwart minder inkomsten uit de verkoop van mobieltjes, waarop de marges naar eigen zeggen laag waren.

De verkoop- en personeelskosten in het consumentensegment blijven goed onder controle, hoewel Proximus hogere provisies aanlegt voor zijn personeelsdepartement.

Minder telefoonlijnen bij bedrijven

De onderliggende zakelijke omzet steeg 4,7 procent jaar op jaar tot 332 miljoen euro. Vooral de inkomsten uit ICT swingden, met een groei van 8,65 procent tot 113 miljoen. Proximus waarschuwt echter dat daarachter een grote éénmalige productverkoop schuilt. Niet voor herhaling vatbaar dus.

Het segmentresultaat steeg 3,5 procent tot 148 miljoen. Proximus boekte merkelijk hogere uitgaven voor personeel en pensioenen, met een stijging van 7,46 procent vergeleken met een jaar geleden.

Twee rode punten. De nationale operator verloor 1 procent van zijn spraaklijnen en 0,7 procent van zijn internetlijnen in het kwartaal. In zijn presentatie noemt Proximus dat spraaklijnenverlies “beperkt” en een gevolg van rationalisaties en de invoering van VOIP bij klanten. Het contrasteert wel met de vooruitgang van Telenet bij bedrijven op dit punt in dezelfde periode.

De groei in zakelijke mobiele abonnees zat bijna volledig in de 132.000 extra machine-naar-machinekaarten, een flitsende stijging met 42 procent in één kwartaal. De gemiddelde opbrengst per kaart steeg 2,2 procent, onder meer omdat er geen extra verminderingen waren van de roamingtarieven. Het verloop daalde tot een mooie 8,9 prcent op jaarbasis.

Stevige investeringen

Proximus investeerde 200 miljoen in het derde kwartaal, onder meer om zijn 4G-indoorbereik op te trekken tot 87,2 procent eind september. De gemiddelde 4G-downloadsnelheid is nu 21,4 Mbps, volgens de operator. Proximus claimt daarmee “25 tot 40 procent” sneller te zijn dan zijn concurrenten. Met de 4G+-technologie, de Proximus nu uitrolt, mikt de operator op snelheden tot 225 Mbps. Daar zijn wel 4G+-compatibele toestellen voor nodig. Op het vaste netwerk claimt Proximus dat meer dan een op vier klanten minstens 70 Mbps haalt.

In het bedrijfssegment waren er investeringen in glasvezel tot aan de bedrijfsdeur en in LoRA, het nieuwe langeafstandsradionetwerk voor het ‘internet van de dingen’.

In het consumentensegment verwacht Proximus veel van de lancering van zijn SwipeBox, die toelaat allerlei content van smartphones naar het vaste tv-scherm te ‘swipen’. Proximus probeert ook tegen de zomer van 2016 al zijn oude decoders door derdegeneratiedozen te vervangen.

Hogere voorzieningen voor personeel

De personeelskosten bij Proximus dalen door natuurlijke afvloeiing. Tegelijk legt het bedrijf hogere provisies aan voor zijn personeelsbeleid. Bij navraag geeft de directie daarvoor twee redenen: de groep doet het beter, en dus worden de voorzieningen voor variabele vergoedingen ‘bijgewerkt’. Dat betekent: verhoogd.

Daarnaast is er een stijging van het aantal ziektedagen onder het statutaire personeel. Het bedrijf betaalt die ziektedagen en anticipeert met zijn voorziening op “de gebruikservaring, die een stijgende trend laat zien”, aldus de directie. Eind 2014 was nog ruwweg een derde van de werknemers van de groep statutair, meldde het jaarverslag.

Hogere vrije kasstroom, halve euro interim-dividend

Proximus boekte in zijn derde kwartaal een vrije kasstroom van 306 miljoen euro. Dat was 29 procent beter dan de 238 miljoen uit het derde kwartaal van 2014. Per saldo ligt de vrije kasstroom over de eerste negen maanden van 2015 nog 17 procent lager dan een jaar geleden, ondanks de groei van de ebitda en de tijdelijk gunstigere belastingbetalingen. De vrije kasstroom na negen maanden was 522 miljoen euro.

Minder inkomsten uit de verkoop van bedrijven en gebouwen, meer investeringen en meer behoefte aan werkkapitaal zijn de verklaringen, schrijft Proximus. Proximus betaalt op 11 december een interim-dividend van 0,5 euro per aandeel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content