Goudengids.be concurreert met digitale reclamebureaus
Goudengids.be ontpopt zich van reclamemedium tot digitaal marketingbureau. Het verkooppraatje blijft hetzelfde. ‘Als je niet op goudengids.be staat, ben je niet te zien.’
Goudengids.be ontpopt zich van reclamemedium tot digitaal marketingbureau. Het verkooppraatje blijft hetzelfde. ‘Als je niet op goudengids.be staat, ben je niet te zien.’
Verkopers van goudengids.be goochelen niet alleen meer met millimeters advertentieruimte of prijs per contact. Zij praten over PageRank, de formule die bepaalt hoe de zoekmachine van Google webpagina’s waardeert. Zij beloven dat hun klanten dankzij hun goede diensten sneller worden gevonden op het internet. Maar Truvo doet meer, zegt communicatiedirecteur Laurent Lejeune van Truvo, het bedrijf achter goudengids.be.
“We positioneren ons als een one stop shop in digitale marketing voor kmo’s. Voor de bakker om de hoek, een advocatenkantoor, een restaurant of een groter bedrijf. Zij kunnen bij ons terecht om hun website te ontwikkelen, om hem zo te organiseren dat hij snel wordt gevonden op Google of andere zoekmachines, om hun Facebook-pagina te maken, hun mobiele applicatie, noem maar op.” Sinds oktober 2011 is Truvo een van de topverkopers van Google-reclameproducten in België.
Het is een drastische herpositionering. Dat is ook nodig. Precieze cijfers voor 2012 zijn er nog niet, maar volgens Lejeune heeft Truvo vorig jaar “een kleine 120 miljoen euro” omzet gehaald met een bedrijfskasstroom (ebitda) “tussen 30 en 40 miljoen”. Dat is maar ruwweg de helft van de omzet en slechts een kwart van de bedrijfskasstroom die Truvo in België in het topjaar 2007 haalde. De reden zijn de dalende inkomsten uit de papieren Gouden Gids, waarvan Truvo nog 2,5 miljoen exemplaren verspreid, tegen 4,2 miljoen in 2007. Die krimp is maar gedeeltelijk opgevangen door meer inkomsten uit internetdiensten. Het aantal adverteerders daalde sinds 2007 van 124.000 naar “75.000-80.000”. De jaaromzet per adverteerder daalde van 1918 euro naar ongeveer 1500 euro.
Sinds een concordaat en een herstructurering in 2010 is Truvo in handen van een bankenconsortium. Zelfs na het reorganisatieplan was de schuld van 450 miljoen euro te hoog. Daarom was het een grote stap dat Truvo vorig jaar 150 miljoen euro schuld kon terugbetalen. Het geld kwam van een belastingteruggave door de Amerikaanse fiscus en de verkoop van de activiteiten in Portugal, Zuid-Afrika en Puerto Rico. Anno 2013 is Truvo nog uitsluitend in België actief.
Eind 2011 kreeg CEO Donat Rétif groen licht voor een grootschalig investeringsplan. “Wij hebben 100 mensen aangeworven, waarvan 50 in de verkoop en voor de rest vooral nieuwemediamensen. We investeerden 70 miljoen euro in informaticasystemen, nieuwe media en in de website”, vertelt Lejeune. Hij hoopt de omzetdaling in 2014 te stoppen en tegen 2015 weer te groeien vanaf een omzet van 115 tot 120 miljoen. 100 miljoen daarvan moet digitaal zijn.
“Onze eerste move was van papier naar internet. Nu zijn we bezig met de tweede. We gaan meer en meer naar mobiel, met mobiele marketing en specifieke apps per sector. Onze eerste app was Aan Tafel in november voor de horecasector, A Table in het Frans, bijna 50.000 downloads in drie maanden. Andere apps volgen. Health & beauty behoort tot onze meest geconsulteerde rubrieken. Er komt ook een app voor loodgieters, dakwerkers en elektriciens.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier