GoFluo haalt 1,5 miljoen euro op voor internationale groei

Julie Vets, de oprichter en CEO van GoFluo
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Het Antwerpse modemerk GoFluo, dat met modieuze reflecterende veiligheidheidshesjes voor fietsers een nieuwe kledingcategorie creëerde, haalt 1,5 miljoen euro op bij bestaande en nieuwe investeerders. Dit najaar komt er een nieuwe running-collectie, gericht op hardlopers.

Onder de bestaande investeerders van GoFluo vinden we Freshmen Fund en een groep businessangels. Freshmen Fund, het investeringsfonds van onder meer Hendrik Winkelmans van Fiets! (ondertussen Bike Republic van Colruyt Group) investeerde in 2019 zaaigeld en bracht in 2023 de helft van het miljoen euro in dat GoFluo toen ophaalde. De andere helft kwam toen van vier businessangels. In de nieuwe ronde tekenden die businessangels in, maar er kwam ook een nieuwe groep bij, onder meer via BAN Flanders. Een deel van het geld in de financieringsmix komt van de banken KBC en BNP Paribas Fortis, in samenwerking met PMV Cofinanciering.

In een start-upecosysyteem waar het aantal vrouwelijke oprichters en investeerders nog bedroevend laag is, valt op dat Julie Vets drie vrouwelijke businessangels kon overtuigen. Van twee is de naam bekend. Het gaat om Yasmin Vantuykom, die een paar jaar geleden haar influencermarketingbureau Efluenz verkocht en inmiddels een nieuwe start-up oprichtte.  Fabienne Claeys investeerde ook. Zij was jarenlang CEO en begeleidt nu met haar leiderschapsopleiding Healthy Wealthy Wise Women Journey vrouwelijke ondernemers.

Bodyglowers

De kmo van oprichter en CEO Julie Vets verkocht ondertussen 160.000 bodyglowers, zoals het bedrijf zijn modieuze hesjes noemt. Het merk groeide met 30 procent en is actief in vijftien landen. Het werkt in die landen met een netwerk van vijfhonderd dealers.

‘Waarom moeten fluohesjes lelijk en saai zijn, als je er ook iets cools van kunt maken?’ vroeg Julie Vets zich in dit artikel dat we enkele maanden geleden publiceerden. Daarin vertelt ze haar opmerkelijke ondernemersverhaal, waarbij ze als tiener al een naaiatelier oprichtte in het magazijn van haar ouders, leerde verkopen door mee te gaan met de melkronde van haar vader, contacten legde met Chinese productiebedrijven tijdens haar werk voor het kindermodemerk CKS, en als startende ondernemer stevige opstakels moest overwinnen, zoals een tergend bureaucratisch certificeringssysteem.

‘De running-collectie opent een volledig nieuw segment’

Het aanbod van GoFluo overstijgt ondertussen de bodyglowers. Er zijn ook tal van accessoires. De Amerikaanse televisiester Oprah Winfrey nam de doggyglower – een reflecterend hesje voor honden dus – op in haar invloedrijke kerstlijstje. GoFluo heeft naast Belgische retailpartners als het Belgische A.S. Adventure en het Duitse Globetrotter, ondertussen ook samenwerkingen lopen met Amerikaanse merken als Marathon Sports en Title Nine.

Met het geld van de nieuwe ronde wil het bedrijf, dat zeven mensen vast in dienst heeft en vorig jaar 2 miljoen euro omzet haalde, de internationalisering een duw in de rug geven. Dat gebeurt onder meer via diversificatie. Het merk is er niet meer voor fietsende schoolkinderen alleen, maar richt zich met de nieuwe running-collectie van dit najaar op hardlopers. Ook hondeneigenaars en werkgevers die bodyglowers kopen voor hun naar het werk fietsende werknemers, komen aan hun trekken. De running-collectie is cruciaal voor de Amerikaanse markt, waar hardlopen sterk ingeburgerd is. De collectie speelt ook in op athleisure, het verder naar elkaar toegroeien van mode en sport. “Wij maken de running-community zichtbaar in het verkeer zonder dat ze moeten inleveren op stijl”, zegt Julie Vets. “Deze collectie opent een volledig nieuw segment naast onze sterke posities in outdoor, bike en kids.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise