Een uitstekende ligging, een ruim terras, een authentiek pand, een brede waaier aan dranken, en als het even kan, ingebed in het lokale sociale weefsel. Hoe meer van die factoren een café afvinkt, hoe rendabeler het is. Het historische centrum van Gent telt vijf van de meest rendabele cafés van Vlaanderen, blijkt uit een onderzoek van Trends en Trends Business Information.
Café ‘t Kanon, in de historische en toeristische buurt van Gent, maakt in één oogopslag duidelijk wat een Vlaams café tot een succes maakt. Idyllisch gelegen, naast de zacht kabbelende Leie. Een zeer ruim bemeten terras, met meer dan honderd zitplaatsen. Begin oktober, onder een warme herfstzon, lijkt het terras meer dan druk bezet. “Maar dit is nog aan de kalme kant”, zegt zaakvoerder Jules Gahide (33). “Normaal is er nauwelijks een plaats vrij.” Het terras is het hele jaar open, ook in de winter. Het wordt dan overkapt en verwarmd. Binnen in Café ’t Kanon zijn nog eens veertig zitplaatsen.
Jules Gahide en zijn zakenpartners Steven Desmedt (39) en Ahmed El-Saidy (43) maakten van een voormalig ‘bruin’ volkscafé een hippe kroeg. Desmedt is de operationele man, de Gentenaar van Egyptische origine El-Saidy regelt de architectuur en de partnerships. Jules Gahide verzorgt de communicatie en bedacht de creatieve inrichting. Hij is tevens verantwoordelijk voor evenementen in het Wintercircus, de stek in Gent waar diverse technologiebedrijven gevestigd zijn. Samen met anderen heeft Gahide nog belangen in twee horecazaken aan het Stapelplein: het restaurant Amigo en de bar Amo.
‘Ons concept is een beetje zoals dat van een Parijs’ café. De sfeer, de flair, het water’
“Café ’t Kanon opende op 12 augustus 2021, de tweede pandemiezomer. We kregen meteen enorm veel aandacht. Het werd een vliegende start. Onze klanten kunnen bij ons zeven dagen op zeven terecht, van twee uur ’s middags tot twee uur ’s nachts. Voor bier, wijn, koffie, thee, frisdranken en hapjes. Ons concept is een beetje zoals die van een Parijs’ café. De sfeer, de flair, het water. Er is hier altijd wel ambiance. Onze stoelen en het interieur zijn Frans geïnspireerd. Het concept werd bedacht door het architectenbureau Altu uit Antwerpen, en de scenografie, de inrichting, door Studio Stories in Gent.” Buitenlandse toeristen maken circa 15 procent van de klanten uit. “Maar onze belangrijkste klanten zijn de Gentenaars. Zij blijven uren op het terras zitten, drinken en eten daarbij een hapje. Mei tot augustus zijn onze topmaanden. Dan vinden ook festivals zoals Rock Werchter en Pukkelpop plaats. Dat voelen wij wel. Onze trouwe klanten zijn dan daar.” (Lees verder onder het kadertje en de tabel)
Methodologie van het onderzoek
Vlaanderen telt volgens de officiële cijfers van Statbel ruim 7.700 cafés. Maar dat cijfer staat geenszins voor de ‘echte cafés’, horecazaken waar je iets kunt drinken en eventueel een kleine hapje eten. Lees hier hoe we te werk gingen.

Belangrijke toeristen
Het nummer twee in onze lijst is café Trollekelder aan het Walter De Buckplein, op wandelafstand van onze winnaar. Daar zijn toeristen veel belangrijker. Tijdens ons bezoek nemen ze kiekjes van de etalage met grinnikende trollen. “Gent is een levendige stad”, verklaart uitbater en eigenaar Maarten De Smet (55) het succes. “Sinds ik in 2011 de zaak overnam, heb ik de stad er continu op vooruit zien gaan. Het voorbije weekend zat de Trollekelder alweer vol, met voor 70 procent buitenlandse toeristen. Ik moet zelfs geen reclame maken, want zij hebben lijstjes van cafés. Ze vinden ons via mondreclame en de sociale media. Amerikanen vallen omver van de keuze aan ruim 300 Belgische bieren, waarvan veertien op vat.” Café Trollekelder is bovendien gevestigd in een pand uit de vijftiende eeuw.
Buitenlandse toeristen spenderen ook meer dan de lokale bezoekers. “Sinds 2011 is de prijs van bier fors gestegen, en toch dalen mijn volumes niet. Dat komt door het stijgend aantal toeristen. Sinds de pandemie hebben de Nederlanders Gent ontdekt. De cafés in België bleven in die periode ’s avonds langer open dan bij onze noorderburen. Van Nederlanders wordt weleens beweerd dat ze gierig zijn. Maar als ze uitgaan, smijten ze met geld. Ze willen zich amuseren. Ze creëren drukte en maken plezier. En dat mag wat kosten, ze laten de centen rollen. Ze geven nog een fikse fooi ook. Ze komen in groep, met acht tot twaalf mensen.” Het resultaat? De bv Trollekelder haalde vorig jaar een recordbrutomarge, en trakteerde op een dividendenuitkering van 200.000 euro.
‘Verlies geen druppel!’
Het nummer zestien, Het Waterhuis aan de Bierkant, ligt net naast het nummer dertien, ’t Dreupelkot. Visit Gent, het toerismebureau van de Arteveldestad, omschrijft Het Waterhuis aan de Bierkant als ‘ooit een bordeel, vandaag een gezellige kroeg… Een bruin café, zeer populair bij bierkenners en toeristen’. Er staan 165 bieren op de kaart, waarvan drie huisbieren.
‘‘t Dreupelkot lokt steeds meer toeristen en bedrijven’
Paul Rysenaer, de uitbater van ’t Dreupelkot, is in zijn nopjes met zijn buurman. Ze delen het terras met honderd plaatsen, schilderachtig gelegen aan de Leie, en met zicht op het Gravensteen. Tijdens ons bezoek schijnt de zon volop en laaft de toeristen op het volgelopen terras. In ‘t Dreupelkot van ‘patron Pol’ laten vijf Britse toeristen zich de jenevers (dreupels in het Gentse dialect) smaken. Het café heeft er ruim 200 in voorraad, waaronder eigen merken. “Opgelet voor de patron Pol, ’t ziet er ne vieze uit maar als hij begint te lollen valt hij feitelijk wel mee“, waarschuwt de website. “Ik doe dit werk al 52 jaar, elke dag. Van drie uur in de namiddag, tot één à twee uur ’s nachts”, glimlacht de uitbater. Zijn geoefende hand schenkt de glaasjes nog eens boordevol. Op de toog ligt een gebruiksaanwijzing. ‘Het glas niet opheffen. Verlies geen druppel! Eerst even slurpen terwijl het glaasje nog op de toog staat.’ De vijf Britten buigen het hoofd, en slikken een fikse hap uit het glaasje. De rekening van 25 euro wordt elektronisch betaald. “Elke dag zie ik nieuwe mensen”, zegt patron Pol. “Vooral mondreclame brengt klanten. ’t Dreupelkot lokt ook steeds meer toeristen en bedrijven. Vandaag had ik al een groep van 36 mensen van een bedrijf dat zijn medewerkers uit de hele wereld uitnodigt. Ze dronken elk één tot twee glaasjes jenever. ’s Avonds komen ze nog eens terug.” De zaken gaan goed bij de vennootschap, die in haar jongste boekjaar de aandeelhouders trakteerde op een dividend van 200.000 euro.

Het vijfde Gentse café in de top twintig van meest rendabele cafés is Het Spijker aan de Pensmarkt, ook al in het historische en toeristische hart van de Arteveldestad. Ook deze zaak, een aan Brouwerij Haacht gebonden café, heeft een mooie, ruime, historische zaal.
Voetbal en een hippe sfeer
Gent is de koploper, maar ook elders in Vlaanderen tonen cafébazen met inventiviteit en originaliteit hoe ze van hun zaak een succes kunnen maken.
Het nummer acht in onze lijst, Picasso in Lochristi, heeft ook een sterke band met Gent. Eén van de zaakvoerders is Ben Bundervoet (49), alias Buffalo Ben, want hij is de als indiaan verklede mascotte van de voetbalploeg AA Gent. In 2015 en 2016 werd Picasso door de lezers van Het Nieuwsblad verkozen tot beste café van Oost-Vlaanderen. Bundervoet en zijn vennoten Martin Broer (48) en diens zus Dorien (43) houden het café open, zeven dagen op zeven en als het moet tot heel laat. Veel tv-schermen, meer dan dertig bieren en zestig zitplaatsen, een kicker, darts, een speeltuin en een feestzaal lokken de bezoekers. “Het is hard werken, maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad”, zei Ben Bundervoet na zijn verkiezing aan Het Nieuwsblad. “We hebben ons van in het begin geprofileerd als een echt voetbalcafé”, aldus de mascotte van AA Gent.
Kiki Beach in Duinbergen is slechts geopend van de paasvakantie tot in september en haalt toch de vijfde plaats in onze lijst. “De strandbar in familiale sfeer is een echt begrip in Duinbergen, en dat al twee generaties lang”, meldt de toeristische website van De Kust. Kiki Beach teert vooral op een trouw klantenbestand van lokale inwoners, en is minder bekend bij kusttoeristen. Moeder Dominique Sahm (68) startte de zaak, dochter Nathalie (31) en Ben Liverini (33) zijn vandaag de zaakvoerders.
‘We hebben ons van in het begin geprofileerd als een echt voetbalcafé’
Het nummer twaalf, Café Sint-Gummarus in Lier, werd in 2018 door de lezers van Het Nieuwsblad verkozen tot beste café van Vlaanderen. Björn Gielen (39), die de zaak leidt samen met zijn schoonmoeder Katrien Mertens, vierde de titel met vier gratis vaten. Katrien Mertens: “Onze dagelijkse klanten zijn als familie. Ik voel me een beetje moeder-overste voor onze jobstudenten.” Rond Kerstmis wordt het plafond van het volgens de website “gezelligste café van Lier” bedekt met honderden kerstballen.
Het nummer negen, Ol Beerbar in Ieper, stoelt op een bijzonder bierconcept. Boven de toog hangen gekoelde biertanks met pilsbier van elk 500 liter. “Dat bier komt rechtstreeks van de brouwerij en wordt via de tankwagen geleverd”, duidde zaakvoerder Klaas Segers (35) in een gesprek met Krant van West-Vlaanderen in het voorjaar van 2021. “Het pilsbier is direct gekoeld en je moet er ook geen koolzuurgas meer aan toevoegen.” Dat is niet alles. Volgens de website heeft Ol Beerbar “46 hemelse tapkranen”. Via het streamingplatform Twitch kunnen de werking achter de bar, de taptechnieken en de koelcel met de vaten worden opgevolgd.
Ligging is cruciaal
Het nummer tien, Café Vitrin aan de Marnixplaats in Antwerpen, illustreert alweer het belang van ligging en stadsontwikkeling. Uitbater en eigenaar Kenny Aernouts (49) viert dit jaar het zestienjarige bestaan van Café Vitrin. In die tijd zag hij de Marnixplaats veranderen tot een levendig, bruisend horecaplein. “We wilden hier een café beginnen, de mensen verklaarden ons zot”, vertelde hij in mei aan Gazet van Antwerpen. “Maar het was vanaf dag één een succes.” Aernouts werkt sinds zijn veertiende in de horeca. Hij begon als afwasser. “Het zijn vaak lange en fysiek zware dagen met onregelmatige uren. Maar er is ook veel variatie.” Café Vitrin afficheert zich als een hippe bar, met een eigen bier Vitsi Export. Een blond bier, met iets meer karakter dan een pils.
Ook voor Café Het Pleintje is ligging heel belangrijk. Onze nummer vijftien uit Heist-op-den-Berg is strategisch gevestigd aan de voet van de beklimming naar het dorpsplein en de kerk. Uitbater en vierdegeneratietelg Yves Janssens staat sinds 1992 achter de toog van het negentig jaar oude ‘bruin café’, aldus de website. “Het Pleintje is al een kleine eeuw een vaste waarde onder aan de Heistse Berg. Wat ooit begon met moeke Stans en vavake is vandaag nog steeds een bruisend verhaal, vol herinneringen en goede vibes. Een plek waar generaties samensmelten tot één hartelijk geheel.”
De meest rendabele zelfstandige zaken van Vlaanderen
Trends gaat samen met de financieel-economische gegevensverschaffer Trends Business Information op zoek naar de meest rendabele zelfstandige zaken in Vlaanderen in verschillende sectoren. Ontdek ze allemaal hier.