Geert Van Poelvoorde (ArcelorMittal): ‘Groene waterstof is vandaag niet rendabel voor onze staalproductie’
In een gesprek met het weekblad Trends plaatst Geert Van Poelvoorde, hoofd Europa bij de staalreus ArcelorMittal, ernstige vraagtekens bij het gebruik van groene waterstof als milieuvriendelijke technologie die vervuilende kolen en cokes moet vervangen in de staalproductie. “Er is geen degelijk ondernemingsplan dat waterstof rendabel maakt.”
ArcelorMittal wil zwaar investeren in de vermindering van de CO2 uitstoot. Eerst via de vervanging in de hoogovens van vervuilende steenkool en cokes door aardgas, later door waterstof. Hoe realistisch zijn die plannen?
GEERT VAN POELVOORDE. “Indien we waterstof gebruiken, daalt de CO2-uitstoot met 90 procent. Dat klinkt mooi. Maar de Europese Commissie verplicht de staalfabrikanten tot het gebruik van groene waterstof, indien die beschikbaar is, los van de prijs op de markt. Zo niet kunnen wij een kruis maken over subsidies. Wij willen best waterstof gebruiken, maar alleen indien onze ovens concurrentieel blijven. Het zou toch absurd zijn dat ik misschien wel aan waterstof kan komen, maar tegen een zo hoge prijs dat ik niet langer kan produceren. Wij weten nu al dat waterstof in Europa duur zal zijn. We zullen het niet kunnen gebruiken, want we zouden ons volledig uit de markt katapulteren. In Hamburg hebben we een proefinstallatie op waterstof gepland. Maar een consortium dat de waterstof zou leveren is uiteengevallen, omdat er geen degelijk ondernemingsplan is dat waterstof rendabel maakt. Ook voor onze staalfabrieken in Spanje, waar we 450 miljoen euro subsidies krijgen, was er een groot consortium rond waterstof. Ook dat is uiteengespat, want het zou een investering vergen van 8 miljard euro”.
Waterstof maken in Europa zou 6 tot 7 euro per kilo kosten, met optimalisatie misschien 5 euro. Maar wij hebben waterstof nodig tegen 2 euro per kilo
Een oplossing is de import van goedkoop waterstof?
VAN POELVOORDE. “Waterstof maken in Europa zou 6 tot 7 euro per kilo kosten, met optimalisatie misschien 5 euro. Sommige sectoren kunnen met die prijs waterstof gebruiken. De transportsector bijvoorbeeld. De prijs van benzine en diesel is vergelijkbaar met 7 euro per kilo. Maar wij hebben waterstof nodig tegen 2 euro per kilo. Alleen het transport van waterstof uit bijvoorbeeld Afrika kost 1,5 euro per kilo. Voor onze staalfabrieken in Texas is waterstof wél interessant. De productie van waterstof kost er 4 euro per kilo. Maar de Amerikaanse overheid betaalt daarvan via het subsidieprogramma Inflation Reduction Act 3 euro per kilo. Wij bouwen dus een tweede milieuvriendelijke oven in Texas. En we zullen het daar gemaakte materiaal over de hele wereld exporteren.”
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier
ArcelorMittal Belgium
-
Maatschappelijke zetel:
Brussel
-
Sector:
Staal, staalproducten
-
Toegevoegde waarde:
1912664938