Vrije Tribune
‘Gebruik Eurostation ook voor kleinere stationsrenovaties’
N-VA-Kamerlid Inez De Coninck vraagt zich af waarom de NMBS belastinggeld besrteedt aan buitenlandse projecten.
De voorbije weken was er heel wat te doen rond Eurostation, de spin in het vastgoedweb van de NMBS. Eurostation is een studiebureau dat gespecialiseerd is in het ontwerpen van stationsgebouwen. Het is voor 99,97% in handen van de NMBS. Meer en meer ontwikkelt het ook vastgoedprojecten rondom de stationsgebouwen. Maar is dat de kerntaak van een spoorwegbedrijf? Ook spoorbaas Cornu stelt zich vragen bij de activiteiten van Eurostation. Intussen moesten CEO Herwig Persoons en een dertigtal medewerkers het bedrijf al verlaten.
Bevoorrechte partner
Eurostation is de bevoorrechte partner bij de grote stationsrenovaties van de NMBS. Doorheen de jaren bouwde het studiebureau expertise op in het bouwen en renoveren van stations. Deze expertise gebruikt het nu ook al enkele jaren in het buitenland. Belgische expertise aan de man brengen in het buitenland, heet dat, ware het niet dat nagenoeg alle buitenlandse projecten van Eurostation verlieslatend zijn.
‘Gebruik Eurostation ook voor kleinere stationsrenovaties’
De pleitbezorgers van Eurostation zwaaien maar al te graag met het feit dat het een winstgevend bedrijf is. Uiteraard is Eurostation winstgevend. Eurostation is immers de bevoorrechte partner bij alle grote stationsrenovaties van de NMBS en bij alle studieopdrachten van Infrabel. Daarmee heeft het een quasi monopolie. De NMBS besteedt dus belastinggeld aan buitenlandse projecten. Welk nut heeft dat voor de Vlaamse treinreiziger?
Roem & glorie
Tegenover die exotische avontuurtjes in het buitenland staan de verkommerde stations in het binnenland. Stations als dat van Vilvoorde – waar TreinTramBus vorige zaterdag nog een bezoek bracht – liggen er bij in ware Sovjetstijl. Dit staat in schril contrast met de peperdure stations van Luik, Bergen of Oostende. Er werd op geen eurocent gekeken. Die stations zijn architecturale pareltjes. Iedere architect droomt er natuurlijk van om adembenemende gebouwen neer te zetten. Uit de renovatie van kleinere stations is er minder roem en glorie te puren.
Eurostation is ook betrokken bij de bouw van het gerechtsgebouw in Hasselt en kantoorgebouwen. Dat heeft uiteraard niets te maken met stations. Eurostation wordt nu eenmaal ondersteund door belastinggeld. Het moet ten dienste van de maatschappij staan en niet streven naar naam en faam. Waarom kan men de expertise van Eurostation niet aanwenden voor alle renovatieprojecten, groot of klein, van stations en perrons?
Inez De Coninck, kamerlid N-VA
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier