Filip Van Hool: ‘Produceren in België betekent verlies maken’
“We maakten geen winst meer in België. We moesten Van Hool redden. Dat deden we via onze vestiging in Macedonië.” Filip Van Hool, CEO van de gelijknamige busbouwer, was tijdens de Trends Inside Lunch bikkelhard voor de Belgische concurrentiepositie.
Het gaat goed met Van Hool. De fabrieken in Koningshooikt, en die in Skopje in Macedonië, draaien op volle capaciteit. Maar dat vereist heel wat nuance. “We werken in België nog contracten af, sommige met verlies. Het zijn contracten die we tot onze eigen verbazing konden binnenhalen.” In Skopje draait de fabriek ook op volle toeren. Het aantal werknemers, met toeleveraars, bedraagt al 700, en dat anderhalf jaar na de officiële productiestart op 1 juli 2013.
De fabriek in Macedonië heeft een maximale productiecapaciteit van 450 bussen per jaar. “Maar we gaan naar 600 tot 700 per jaar.” Met andere woorden: Van Hool breidt uit, na een initiële investering van 30 miljoen euro (de overheid subsidieerde 17 miljoen euro van dat bedrag).
Ook in de Verenigde Staten investeert Van Hool in uitbreiding. Niet zo in Koningshooikt. “We zullen er enkel investeren in de modernisering van het productieapparaat. Maar uitbreidingsinvesteringen zullen we nog enkel in het buitenland doen.”
‘We moesten Van Hool redden’
“We maakten de voorbije jaren geen winst meer in België, noch behaalden we een positieve cashflow. We moesten Van Hool redden”, zei Van Hool tijdens de Trends Inside Lunch. “We hadden een hoge schuld. We hebben lang geaarzeld vooraleer we begonnen met het filiaal in Macedonië. Via die productie in Skopje maken we nu opnieuw winst. Nu al bouwen we een op de drie wagens in Skopje. Vandaag maken we 100 miljoen euro extra omzet via ons filiaal in Macedonië. Binnen enkele jaren wordt dat hopelijk 200 miljoen euro. De consoliderende holding Immoroc haalde in 2013 een omzet van 456 miljoen euro, en een flinterdun nettoresultaat van anderhalf miljoen euro.
De lonenkosten in Koningshooikt bedragen 40 euro per uur, in Skopje minder dan 4 euro. “Dat maakt een verschil in kostprijs per bus van 55.000 euro. En dan gaat het enkel om de directe arbeidskosten. We kunnen onmogelijk nog bussen maken voor De Lijn in Koningshooikt.” Daarmee verwijst Filip Van Hool naar een onlangs verloren order aan Iveco. “We wilden dat order zelfs met verlies binnenhalen. Iveco bouwt die bussen nu in Polen en Tsjechië.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier