Färm: Biologisch en lokaal
Färm biedt een van de breedste assortimenten duurzame producten in hartje Brussel aan. Binnenkort opent het zijn derde winkel in Oudergem.
Färm opent eind december een derde verkooppunt in Oudergem. Het wordt een van de grootste biowinkels in de hoofdstad. Het concept van Alexis Descampe en Baptiste Bataille, de twee jonge biologen die Färm in 2009 oprichtten, is eenvoudig: de boerderij en haar producten naar het hart van de stad brengen. “We streven naar de (co-)productie van onze eigen producten samen met lokale partners. We willen met onze activiteiten de bevolking sensibiliseren en gezonde en kwaliteitsvolle producten distribueren vanuit onze biologische, coöperatieve stadswinkels”, zegt Yannick Dyckmans, procurement-, sales- en marketingmanager.
Färm positioneert zich tussen de grootwarenhuizen en de kleine, gespecialiseerde biowinkels. De winkels passen in de slowfoodbeweging door biologische, lokale en seizoensproducten aan te bieden. De stichters willen in vijf jaar een vijftiental winkels openen in België.
Färm bevordert de kringloopeconomie en investeert in ‘nulafval’ met een breed assortiment van producten die in bulk aangeleverd worden. Door te steunen op de korte keten wil het bedrijf de stedeling dichter bij het platteland brengen. In het verkooppunt in Oudergem komt ook een bakkerij in samenwerking met de Waalse coöperatie Agribio, die het graan dat haar leden produceren tegen een beheerste prijs verkoopt. “Een coöperatie wil de economische belangen van de deelnemers zo goed mogelijk behartigen”, zegt Dyckmans.
“Bij Färm zijn de deelnemers zowel de producenten met wie we samenwerken, als onze klanten, die aandelen in onze coöperatie kunnen kopen. Omdat we de hele keten beheersen, kunnen we iedereen op een eerlijke wijze vergoeden.”
Globale samenhang
De Brusselse coöperatie pikt in op de toenemende belangstelling van de consument voor gezondere, ethische en duurzame voeding. “We zijn een geëngageerde speler die een duurzamer verbruiksalternatief biedt”, legt Dyckmans uit. “We geven de voorkeur aan Belgische quinoa boven die uit Zuid-Amerika. We streven naar een globale samenhang.” Die samenhang treffen we aan in de producten maar ook in de ligging van de verkooppunten, die gemakkelijk bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Het wil vooral voor zo veel mogelijk mensen bereikbaar zijn.
Guy Van Den Noortgate
Trends Business Tour
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier