Family office Truncus: ‘Wij zien het familiaal vermogen als een kmo die moet gemanaged worden’

STEFAAN VANDEN BERGHE "Door te werken voor verschillende families worden wij geconfronteerd met verschillende problemen of uitdagingen."
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Truncus in Zele is een van de leidinggevende multi family offices in Oost- en West-Vlaanderen, en bezit ook een licentie als vermogensbeheerder. “Wij willen families over de hele lijn kunnen bedienen, tot en met beleggingsadvies”, zegt CEO Stefaan Vanden Berghe.

De roots van Truncus liggen bij het boekhoud- en revisorenkantoor van de familie Van Geet dat vooral familiale kmo’s bediende. Klanten vroegen om een zelfde overzicht en opvolging van hun privévermogen als van hun vennootschap. Bestaande software werd herschreven en al gauw ging de nieuwe onderneming families begeleiden. Het VGD Family Office was geboren.

“Het uitgangspunt is dat we het privévermogen als een kmo beschouwen”, legt CEO Stefaan Vanden Berghe uit. “Dat betekent dat je eerst een inventaris moet opmaken. Daarna stellen we een strategisch plan op in functie van de doelstellingen van de familie. Ten slotte ga je dat juridisch-fiscaal organiseren.”
In 2012 volgde een managementbuy-out en kwam de bankier Vanden Berghe (ING, ABN AMRO,…) mee aan boord. Een jaar later volgde de naamsverandering in Truncus (het Latijnse woord voor ‘boomstam’). En in 2014 kreeg de vennootschap een vergunning voor vermogensbeheer en beleggingsadvies.

Wettelijke beperkingen

“Als puur family office zonder beheer- en belegginslicentie stoot je snel op wettelijke beperkingen”, legt Vanden Berghe die evolutie uit. “Je kunt nog wel de assetallocatie doen (de toewijzing aan activaklassen, nvdr), maar daar houdt het op. Daarna moet je klanten doorverwijzen naar een financiële instelling. Maar die mensen kwamen terug naar ons om te vragen: is dat nu een goede belegging? Moeten we in dat product investeren? Als family office mochten en mogen wij echter geen adviezen geven over de concrete invulling van een portefeuille. Daarop hebben we beslist om een licentie aan te vragen zodat wij een selectie konden maken van goede beleggingsproducten. Later hebben we ook onze eigen fondsen gelanceerd.”

‘Het family office brengt de noden en wensen van de familie in kaart, de concrete uitvoering gebeurt door een aparte dienst’

Truncus bestaat nu uit twee aparte businessunits: een family office en een afdeling vermogensbeheer. Beide werken autonoom en moeten onafhankelijk van elkaar hun deugdelijkheid bewijzen, beklemtoont Vanden Berghe. “Ons family office kan bijvoorbeeld klanten adviseren om een deel van hun vermogen in trackers of in de Verenigde Staten te investeren. Dan kunnen ze dat zelf invullen via een onlineplatform of een bank naar keuze. Als ze ondersteuning willen in de keuze van de precieze producten, kunnen ze naar onze afdeling vermogensbeheer stappen, waar er een contract zal worden opgesteld waardoor wij hen kunnen begeleiden. Dezelfde procedure geldt voor alles wat met estateplanning te maken heeft. Het family office brengt de noden en wensen van de familie in kaart, de concrete uitvoering gebeurt door een aparte dienst.”

Het stoort Vanden Berghe dat niet alle family offices netjes op deze manier werken. Ondanks de mogelijke strafrechtelijke vervolging en de financiële aansprakelijkheid zijn er family offices die geen licentie hebben en toch financiële producten selecteren voor hun klanten. Soms volgt de productkeuze ook automatisch uit de keuze voor een bank of vermogensbeheerder – bijvoorbeeld indien die maar een zeer beperkt aantal fondsen aanbiedt.

Mede daarom juicht Vanden Berghe de oprichting van de Belgian Family Office Association (lees blz. 32) toe: “Het is positief dat er vanuit de sector geijverd wordt om de ernst en het professionalisme van het beroep te garanderen. We zouden gebaat zijn bij een specifiek statuut voor een family officer, of minstens een duidelijk kader, dat het mogelijk maakt het kaf van het koren te scheiden en zodat mensen weten wat ze precies van een family office mogen verwachten. Nu is er te veel onduidelijkheid.”

Imago is verbeterd

Nochtans is het imago van de family offices in België de voorbije jaren verbeterd, vindt Vanden Berghe. “Vijftien jaar geleden hebben financial planners de naam ‘family office’ geclaimd en kapotgemaakt. Toen wij in die periode aan potentiële klanten uitlegden dat we een financiële inventaris en planning opstelden, zeiden ze: ah, jullie doen hetzelfde als Optima. We hebben jarenlang geleden onder dat imago. Dat is gekeerd dankzij enkele grote single family offices zoals dat van Marc Coucke (Alychlo) en de familie Colruyt (Korys). Door te investeren in Belgische ondernemingen en innovatieve projecten hebben ze er een positief verhaal van gemaakt.”

Naast deze grote single family offices zijn er ook veel ‘single man family offices’, waar vaak de voormalige financieel directeur of oud-bankier van de ondernemer in zijn eentje de zaak leidt. Het risico daarvan is dat zo iemand geen echt klankbord heeft en sterk afhankelijk van externe adviseurs is omdat hij of zij niet op alle domeinen een expert kan zijn.

“Dat is het voordeel van een multi family office zoals Truncus: onze organisatie staat of valt niet met één persoon. Daardoor is de continuïteit verzekerd. Door te werken voor verschillende families worden wij bovendien geconfronteerd met verschillende problemen of uitdagingen. Die ervaring kunnen wij meenemen naar andere families om oplossingen te bieden”, aldus Vanden Berghe.

‘We zouden gebaat zijn bij een specifiek statuut voor een family officer, of minstens een duidelijk kader, dat het mogelijk maakt het kaf van het koren te scheiden’

Meer transparantie

Cruciaal voor een family office zijn goede medewerkers die een vertrouwensrelatie opbouwen met de families én die aan boord blijven. “Dat is één van de problemen waarmee de banken kampen”, geeft Vanden Berghe aan. “Het verloop is groot, zelfs onder vermogensbankiers. Als family officer spreek je van een langetermijnrelatie van vele jaren die gepaard moet gaan met een grote mate van integriteit en confidentialiteit.”

Banken bieden vaak family-officediensten en estateplanning aan via hun afdelingen private banking en wealthmanagement. En dikwijls zijn die diensten gratis, in die zin dat ze deel uit maken van het totaalpakket voor de vermogende klant. “Gratis bestaat natuurlijk niet”, reageert Vanden Berghe. “Het verdienmodel van de banken steunt op de opbrengsten uit vermogensbeheer en de verkoop van financiële producten. Bij een family office is er veel meer transparantie. De vergoeding is in de meeste gevallen een forfaitair percentage van het vermogen. En beheerders die niet goed presteren, die vliegen eruit. Wat ons als family office dan weer niet populair maakt bij de banken.”

Het family office van Truncus bedient een honderdtal families; als vermogensbeheerder heeft het bedrijf zo’n 400 grote familiale klanten. In die branche deed zich de voorbije jaren een ingrijpende consolidatie voor. Verschillende spelers werden overgenomen of fuseerden. “Voor de klant is dat een spijtige evolutie omdat de keuzemogelijkheden beperkt worden”, aldus Vanden Berghe.

Fusie met Investor AM

Truncus zelf fuseerde eerder dit jaar met Investor AM, dat 160 miljoen euro aan activa toevoegt aan de 450 miljoen euro van Truncus. “Als vermogensbeheerder wegen de investeringen in IT en regelgeving steeds zwaarder”, legt Vanden Berghe uit. “Schaalvergroting is daar een antwoord op. Investor AM zocht aansluiting bij een grote groep, en Truncus tracht, net zoals veel andere spelers, de stijgende investeringskosten te spreiden over meer inkomsten.”

Investor AM heet ook zeer complementair te zijn aan Truncus: “Zij zijn meer aanwezig in het small- en midcapsegment, terwijl wij meer kennis hebben van large corporates en fondsen. De twee oprichters, Bruno Toye en Jan Vantomme, worden aandeelhouder van Truncus. Zij brengen naast een netwerk en diepe marktkennis een specifieke expertise inzake bepaalde Luxemburgse investeringsfondsen mee, waardoor wij ons aanbod kunnen uitbreiden.”

Deze fusie is geen eindpunt, beklemtoont Vanden Berghe: “Twee jaar geleden keurden we een strategisch vijfjarenplan goed om van 350 naar 750 miljoen euro activa onder beheer te gaan. Nu zitten we al een eind boven 600 miljoen. Daarom hebben we onze ambities aangepast. We willen doorgroeien tot een vermogensbeheerder met minstens een miljard euro aan activa onder beheer, en toch vasthouden aan een kwaliteitsvolle en persoonlijke dienstverlening. Daarbij sluiten we niets uit: fusies, samenwerkingsverbanden, overnames,… We blijven uitkijken naar opportuniteiten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise