Familiebedrijf Stuer-Egghe redt elk jaar honderden levens in België en is wereldtop in botsabsorbeerders

Kamiel, Chantal en Stefan Stuer, de mensen achter een puur familiebedrijf. © Dylan Van der Jeught Fotto.be
Sebastien Marien
Sebastien Marien Redacteur bij Trends

Het Sint-Niklase familiebedrijf Stuer-Egghe redt elk jaar honderden levens in België; het is de marktleider in Europa voor botsabsorbeerders. Overal vind je die voertuigen langs wegenwerken op de snelweg, waar ze zowel de arbeiders als de weggebruikers beschermen.

“Elke dag rijden mensen langs onze botsabsorbeerders. Wekelijks moeten we in België al er drie vervangen na een aanrijding. Dat zijn dus drie ongevallen waarbij passagiers en werfarbeiders beschermd werden tegen zware kwetsuren of erger. Toch kent bijna niemand Stuer-Egghe”, vertelt Dries Vanloo, salesmanager bij het Oost-Vlaamse bedrijf. Volgens hem komen zulke aanrijdingen niet in de statistieken van het Agentschap en Verkeer en de pers schrijft er niet over omdat de gevolgen niet spectaculair genoeg zijn. Wereldwijd is het familiebedrijf Stuer-Egghe het nummer vier in zijn nichemarkt, in Europa is het de nummer één.

Stuer-Egghe werd 40 jaar geleden opgericht door Kamiel Stuer en zijn vrouw Christiane Egghe. Het begon als een staalverwerkingsbedrijf dat in zijn eerste twee decennia gespecialiseerde aanhangwagens op maat maakte. Sinds het begin van de jaren 2000 focust het volop op botsabsorbeerders – ook wel botsers genoemd – naarmate er nieuwe vereisten kwamen voor de verkeersveiligheid bij wegenwerken. “Onze klanten zijn de aannemers van wegenwerken. Wij bouwen vrachtwagens om tot een botser, of we verhuren ze en voorzien daarbij een chauffeur die de vrachtwagen bestuurt tijdens de wegenwerken.”

Gedaan met bescheidenheid

Het Oost-Vlaamse bedrijf groeide vooral in zijn jongste drie jaar snel. De 5 miljoen euro jaaromzet van drie jaar geleden is gegroeid tot 8 miljoen euro en moet in 2026 de 10 miljoen overstijgen. “Het is nog maar relatief kort dat we volledig onze ogen durven te openen voor het enorme groeipotentieel wereldwijd”, geeft Vanloo toe. “Noem het bescheidenheid of te weinig geloof in ons eigen kunnen, maar door een intensieve samenwerking met onze distributeurs hebben we nu een meer gerichte salesstructuur. Het is duidelijk geworden dat de grootste groeikansen buiten België liggen. In ons land zijn botsers verplicht en hebben we meer dan 90 procent van de markt in handen, maar in veel andere markten groeit de bewustwording over veiligheid bij wegenwerken nog.”

De export van Stuer-Egghe is de jongste drie jaar met 55 procent gegroeid. Als het de toelating krijgt om zijn meest recente en geavanceerde botser in de VS te verkopen, kan die groei nog meer dan verdubbelen, verwacht het bedrijf. In de VS zijn veel concurrenten actief, maar de markt is groot en bedrijven willen betalen voor kwaliteit.

​’In China is er een bedrijf met de naam Stuer-Egghe dat botsers maakt. Het heeft zelfs ons logo perfect gekopieerd, maar dat bedrijf heeft helemaal niets met ons te maken’

Dries Vanloo, sales manager Stuer-Egghe

Met die verhoogde ambities is het alle hens aan dek. “Onze fabrieken staan vol en dus hebben we zopas geïnvesteerd in een extra fabriek van 7.000 vierkante meter. Nu is het zaak om voldoende personeel te vinden. Dat is niet eenvoudig, want we zoeken erg veelzijdige mensen. We hebben een hoge anciënniteit in ons familiebedrijf, en veel van onze lassers zijn ook elektromonteurs. Vind die maar eens op de arbeidsmarkt. Tegelijk moet ook onze interne structuur evolueren. Dat zijn de normale groeipijnen en het zijn nu eenmaal flinke uitdagingen”, analyseert Vanloo.

Last van Chinese copycats

Een andere grote uitdaging is opkomende concurrentie, want naast Stuer-Egghe zien almaar bedrijven het potentieel van botsabsorbeerders in nieuwe markten. “In China is er een bedrijf met de naam Stuer-Egghe dat botsers maakt. Het heeft zelfs ons logo perfect gekopieerd, maar dat bedrijf heeft helemaal niets met ons te maken. Zijn botsers zijn niet eens getest bij een erkende instantie”, merkt de salesmanager op.

Stuer-Egghe maakt zich geen illusies. Hoewel het Chinese bedrijf een extreem voorbeeld is, zijn er nog tal van andere concurrenten die gelijkaardige producten leveren tegen een aanzienlijk lagere prijs. “Concurrenten kunnen onze producten evenaren en wij zijn de duurste speler op de markt, dat durf ik gerust te zeggen. Daarom weten we dat we iets extra moeten bieden. Wij bouwen onze botsers volledig met eigen onderdelen, waardoor we ze altijd kunnen repareren. Daarnaast kunnen we botsers personaliseren, conform met de signalisatie en regelgeving in diverse markten”, benadrukt Vanloo.

Beeld van botsabsorbeerkussens na impact. © Stuer-Egghe

Het belangrijkste verkoopargument is de dienstverlening, die Stuer-Egghe ook via zijn distributeurs wereldwijd aanbiedt. “Allereerst kunnen we botsers verhuren aan aannemers, al dan niet inclusief de chauffeur die de vrachtwagen bestuurt. Ten tweede vervangen we zelf de botsers nadat ze zijn aangereden. Daardoor blijft de tijd dat een werf stilligt tot een minimum beperkt. Dat is een groot voordeel voor de aannemers. We nemen eigenlijk al die verantwoordelijkheden uit hun handen”, stelt Vanloo.

Antiterreurbestrijding

Stuer-Egghe doet ook doelbewust aan diversificatie van zijn activiteiten. Onlangs boorde het Oost-Vlaamse bedrijf de markt aan van antiterreurbarrières. Sinds de terreuraanslagen in Brussel en Nice in 2016, is de vraag sterk gegroeid. “De antiterreurbarrières die vandaag al op de markt zijn, zijn enorm zware obstakels die strategisch in straten worden geplaatst voor de beveiliging van openluchtevenementen. Ze zijn bijzonder effectief, maar het kost veel tijd en moeite om ze te plaatsen. Daarnaast is de kans op overlijden bij een aanrijding heel groot, terwijl de politie een terrorist liever wil arresteren en ondervragen. En ook wie er onbedoeld op inrijdt, maakt weinig kans op overleven.”

Stuer-Egghe heeft daarom een innovatie op de markt gebracht: een barrière die de banden van voertuigen vernietigt met stalen pinnen. “Het systeem wikkelt zich volledig rond de as van het voertuig. Vrachtwagens tot 7,5 ton staan binnen 25 meter stil als ze met een snelheid van 50 kilometer per uur rijden.” Stuer-Egghe gelooft sterk in het potentieel van zijn nieuwe product. “Hoewel het nog maar vier maanden op de markt is, hebben we al vraag uit dertien markten, variërend van het Verenigd Koninkrijk tot Sjanghai”, beklemtoont Vanloo. “We denken ook dat het product op termijn voor andere doeleinden zal worden gebruikt, zoals voor het beveiligen van personeel op vaste werven.”

Drie generaties

Stuer-Egghe is een puur familiebedrijf. Chantal en Stefan Stuer, de twee kinderen van de oprichters, zijn respectievelijk verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding en de productontwikkeling. Kamiel Stuer, hun 75-jarige vader en medeoprichter, woont tegenover de productiesite en komt nog dagelijks langs. Hij is nog steeds verantwoordelijk voor verzekeringen en werkt aan hobbyprojecten, zoals het restaureren van oldtimertractoren.

De volgende generatie is al op een bijzondere manier vertegenwoordigd. Twee van de botsabsorbeerders kregen de bijnamen Julietta en Silke, naar de kleinkinderen van Kamiel Stuer. “Overal in de wereld, van België tot Australië, rijden botsers rond met het opschrift Silke of Julietta”, legt Vanloo uit. “Er is nog een derde kleinkind, Louise. Zij wordt iets voor een volgende botser.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content