Facebook koopt concurrent Instagram
De sociaalnetwerksite Facebook heeft voor 1 miljard dollar de populaire foto-applicatie Instagram gekocht.
Dat bedrag, in aandelen en cash, telde topman Mark Zuckerberg neer voor een bedrijf dat een tiental werknemers heeft en nog geen cent inkomsten verdiende sinds het werd opgericht in oktober 2010. Analisten gaven Instagram een maximum waardering van ‘slechts’ 500 miljoen dollar.
Instagram is erg populair en groeide uit tot een sociaal netwerk waar foto’s delen centraal staat. De service kan je alleen volledig gebruiken via een smarthpone. Tot voor kort was er alleen een applicatie voor iOS, het mobiele besturingssysteem van Apple. Ondanks die beperkte focus, slaagde Instagram er toch in om in anderhalf jaar meer dan 25 miljoen actieve gebruikers te hebben. Vorige week werd een app gelanceerd voor Android, het systeem van Google. Naar die lancering werd erg uitgekeken en volgens het bedrijf registreerden meer dan 1 miljoen mensen zich die dag als nieuwe gebruiker.
Er is veel speculatie waarom Facebook Instagram kocht. Facebook was doodsbang van Instagram. Het is de enige service die het potentieel heeft om een Facebook-killer te worden. De belangrijkste component van Facebook is voor de meeste gebruikers het delen van foto’s, afbeeldingen die meer en meer met een smartphone worden genomen.
In het verleden kocht Facebook geregeld andere start-ups. Vaak was dat niet om hun product, maar om het talent en de ontwikkelde technologie in te schakelen in Facebook. Deze keer is het niet duidelijk wat Facebook van plan is. De netwerksite heeft al een groot team van designers dat tot de beste ter wereld hoort. Bovendien is de achterliggende technologie bij Instagram gebaseerd op een andere computertaal dan Facebook, wat een uitwisseling niet vanzelfsprekend maakt.
In een open brief op de netwerksite drukte Zuckerberg de gebruikers van Instagram op het hart dat de service onafhankelijk blijft en niet verdwijnt. Als dat inderdaad niet gebeurt, is er een risico dat Instagram langzaam wegkwijnt. Dat het kleine team verdwaalt in de grote structuren van Facebook en dat de miljoenen gebruikers het niet meer vertrouwen. Veel gebruikers wijken uit naar alternatieve netwerksites net omdat ze Facebook willen vermijden.
Het is ook mogelijk dat Instagram een alternatieve service wordt die op zichzelf blijft bestaan. Het heeft een voldoende kritische massa aan gebruikers om te overleven. Veel hangt af of gebruikers nu niet massaal afhaken.
Stijn Fockedey
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier