Expoline: De truc met de witte lijn
Niet alleen de Mannschaft schitterde op de grasmat tijdens de Wereldbeker voetbal in Brazilië. Ook Expoline uit Tessenderlo blonk uit, en wel met zijn Vanishing Spray.
Bij de meeste traditionele verven zakt het vaste gedeelte na verloop van tijd naar de bodem. Maar RLB Systemen/Expoline kan dat bezinkingsproces – dat heet ‘decanteren’ – weren met nieuwe technieken.
Dat resulteerde in de ontwikkeling van Expoline Direct, een kant-en-klare belijningsverf voor voetbalvelden. Door de permanent homogene samenstelling van dit product kan het bij sportclubs opgeslagen worden in grote vaten. Die worden gratis ter beschikking gesteld en ter plaatse gevuld door een tankwagen. Op die manier worden het gebruik van verpakkingsmateriaal en transport gevoelig verminderd.
“Decanteren van belijningsverf was tot voor kort een almaar weerkerend fenomeen”, zegt Raf Bogaerts, oprichter en zaakvoerder van het bedrijf uit Tessenderlo. “Maar wanneer verf bezinkt, verliest ze veel van haar kwaliteit. De binding van de ingrediënten verzwakt. De vaste stof zakt naar de bodem en vormt klonters. Daardoor is de houdbaarheidsdatum beperkt. Bovendien zorgen de klonters vaak voor verstopte belijningswagens.” Expoline Direct voorkomt die problemen.
Marktleider
Op voetbalvelden wordt behoorlijk wat met verf gespoten. Raf Bogaerts waarschuwt dat jaarlijks 300.000 lege plastic bussen op de afvalberg terechtkomen in België, Nederland en Duitsland. “Door het gebruik van onze tankunits kan dat aantal gevoelig worden afgebouwd. Meer en meer voetbalverenigingen kiezen voor deze duurzame oplossing. Expoline Direct heeft ook een hoge witheidsgraad. De verf kan dus zelfs verdund worden met water, zonder dat ze heel veel aan kwaliteit inboet.” Raf Bogaerts verklapt ook dat de onderneming werkt aan “een nieuwe samenstelling waardoor het benodigde volume nog eens kan worden gehalveerd.”
Toch blijft het bedrijf vooral bekend voor zijn fameuze Vanishing Spray. Het product waarmee de scheidsrechter een witte lijn op het voetbalveld maakt, bijvoorbeeld voor het nemen van een vrije schop. De lijn verdwijnt veertig seconden later automatisch. Vanishing Spray werd tijdens het de Wereldbeker voetbal in Brazilië geïntroduceerd. Het bedrijf verkoopt het materiaal via de e-commercewebsite Voetbalmateriaal.com. “Vandaag zijn we al marktleider in België, Nederland en Duitsland”, weet Bogaerts, die samen met zijn echtgenote Katrien Jacobs het bedrijf leidt.
De belijningsproducten van Expoline zorgen voor een jaarlijkse organische omzetgroei van een vijfde tot een kwart. “Via de ontwikkeling van innovatieve ideeën en de uitbouw van onze e-commercewebsite hebben we de afgelopen twee jaar zelfs een globale groei van ongeveer 70 procent gerealiseerd”, besluit Raf Bogaerts. (RVE)
Trends Business Tour
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier