Einde prijzenoorlog goed voor Belgacom
De geleidelijke stabilisering van de opbrengsten uit mobiel verklaart voor een goed deel de betere resultaten van Belgacom.
Tijdens de voorstelling van de tweedekwartaalresultaten van Belgacom onderstreepte chief enterprise market officer Bart Van Den Meersche dat de inkomsten uit mobiele diensten voor bedrijven zich herstelden. “In de disruptie van vorig jaar zagen we nog mobiele minderinkomsten van meer dan 10 percent. Vandaag is de inkomstendaling 0,8 procent. Zonder ingrepen van de regulator zouden we positieve groeicijfers neerzetten”, zei hij. Hij wijt de ommekeer aan de inspanningen van Belgacom om klanten met een hoog verbruik te behouden en om nieuwe klanten met een hoog verbruik te werven. De bundels deden het bijzonder goed. Belgacom verkocht 34 procent méér Bizz Pack bundels, vergeleken met vorig jaar.
Belgacom won netto 37.000 SIM-kaarten bij, tegen 28.000 in het tweede kwartaal van vorig jaar. Bovenop werden er nog eens netto 8000 SIM-kaarten voor machine-to-machine toepassingen méér verkocht, tegen 5000 in 2013.
Het klantenverloop daalde tot 9,8 procent. Een jaar geleden was dat 13,6 procent. De gemiddelde opbrengst per kaart ligt vandaag nog wel ruim 7 procent lager dan in 2013, maar de stijging tegenover het eerste kwartaal geeft hoop: van 33 naar 33,6 euro per maand (+1,8%).
De gehele zakelijke divisie van Belgacom rapporteerde een omzetdaling van 7,6 procent tot 512 miljoen euro in het tweede kwartaal. Een goed deel van die daling komt op rekening van het afstoten van Telindus France. Als dat effect uit de cijfers wordt gehaald is de omzetdaling maar 0,6 procent. Belgacom haalde ook een paar mooie contracten binnen, zoals een goed deel van de outsourcing bij de Vlaamse Overheid, het ‘connected’ stadion van Sint-Truiden en de verbindingen en beveiliging van de 5000 point-of-sales terminals van de Nationale Loterij.
De zakelijke divisie kan één van de groeipolen van Belgacom worden, met nieuwe diensten in smart metering, gezondheidszorg, mobiliteit, intelligente steden, videobewaking of digital signage, die nu in ontwikkeling zijn, geeft Van Den Meersche aan.
Consumenten brengen meer op
In het consumentensegment brachten vaste telefonie en mobiele diensten minder centen binnen, maar op vergelijkbare basis bleef de achteruitgang beperkt tot 1,8 procent. De omzet was 553 miljoen. Belgacom won netto 26.000 postpaid klanten, vergeleken met het eerste kwartaal. Postpaid klanten brachten 26,7 euro per maand op, een stijging met 3%. Daartegenover verloor Belgacom 45.000 prepaid klanten, die nu gemiddeld 12,6 euro per maand uitgeven, een klein 7 procent méér. De gemiddelde opbrengst per SIM-kaart per maand, prepaid en postpaid door elkaar, steeg 4,7% tot 19,9 euro.
Echt goed nieuws voor Belgacom is dat nu al 38 procent van zijn klanten-huishoudens drie of vier diensten afnemen (bij Telenet is dat weliswaar al 48%). De 16 procent huishoudens die tv, telefonie, internet én mobiel afnemen zorgen gemiddeld voor 103,9 euro inkomsten per maand bij Belgacom, een stijging met 0,9% jaar-op-jaar. Zij zijn met een verloop van 1,9% ook bijzonder trouw.
Al bij al is Belgacom er in het tweede kwartaal redelijk in geslaagd zijn marktpositie te verdedigen (zie tabel).
De verrassing van de dag was het resultaat van de internationale carrier BICS, die 415 miljoen euro omzette, een verhoging van 0,5 procent tegenover 2013 en een opvallende comeback tegenover het eerste kwartaal, toen de omzet jaar-op-jaar 14 procent lager dook. Volgens BICS-CEO Daniel Kurgan heeft BICS een aantal grote operatoren teruggewonnen als klant in het prijsgevoelige, volatiele spraaksegment, terwijl langere-termijn contracten in data roaming en messaging mooi blijven groeien. De ebitda-marge van BICS bleef stabiel op 8,1 procent.
Vooruitzichten
De grote vraag onder analisten is wat er in de komende maanden zal gebeuren, wanneer Belgacom naar het einde van het jaar het merk Belgacom zal verlaten voor het merk Proximus. Tijdens de conference call over de kwartaalresultaten merkte een analist van UBS op dat Belgacom nu wel zijn winstverwachting (op ebitda-niveau) verhoogt, maar dat de huidige resultaten daar al op vooruitlopen. Belgacom houdt dus rekening met een minder winstgevende tweede helft, was zijn suggestie. Waarop financieel directeur Ray Stewart waarschuwde voor de kosten van de rebranding, die in de tweede jaarhelft worden genomen. Bart Jooris van Bank Degroof herinnerde eraan dat Telenet en Mobistar rekening houden met een verhitting van de concurrentie in de tweede jaarhelft.
CEO Dominique Leroy en Philip Vandervoort, de verantwoordelijke voor de consumentenmarkt, onderstreepten dat Belgacom niet zelf als eerste initiatieven zou nemen om de prijzen omlaag te halen, maar wel attent zou reageren om tegelijk zijn marktaandeel en zijn inkomsten te verdedigen.
Belgacom blijft scoren met televisie
Evolutie tweede kwartaal 2014 in abonnees, consumentensegment
Telenet
internet +11.800 / vaste telefonie +18.800 / mobiel post paid +41.000 / mobiel prepaid 0 / digitale televisie +19.200 / triple play +17.900
Belgacom
internet +11.000 / vaste telefonie -13.000 / mobiel post paid +26.000 / mobiel prepaid -45.000 / digitale televisie +19.000 / triple play +12.000
Mobistar
mobiel post paid -20.300 / mobiel pre paid -32.400
Base
mobiel post paid 16.000 / mobiel pre paid -58.000
Bron: Beursrapporteringen
Aan mobiele abonnees gaf Belgacom ook nog 23.000 gratis datakaarten. Het “Triple play” cijfer bij Belgacom is de evolutie van hun 4-play abonnees (wat Telenet niet rapporteert). In tegenstelling tot de overigen werkt Telenet enkel in Vlaanderen en in een stukje van het Brusselse Gewest. Telenet rekent alles wat op zijn coax netwerk aansluit bij het consumentensegment, ook als het om kleine of middelgrote bedrijven gaat. Mobistar verliest eigen klanten, maar won liefst 198.000 mvno-klanten. Daarin zitten de 41.000 van Telenet, maar ook VOO, Numericable, Lycamobile en Tellink zijn mvno-klanten van Mobistar. De cijfers van Base omvatten de mvno-klanten, onder meer Mobile Vikings.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier