Een jaar na invoering witte kassa: ‘Ruim de helft moet worden vervangen’

© belga

Er zijn technische problemen met de zogenaamde witte kassa. Volgens de FOD Financiën moet ruim de helft van de geïnstalleerde kassa’s worden vervangen.

Sinds begin 2016 werd de antifraudemaatregel voor de horeca ingevoerd, waardoor horecazaken verplicht werden een fraudewerende kassasysteem te installeren. Maar daar schort in veel gevallen wat aan, blijkt nu.

Er is een technisch probleem vastgesteld bij een belangrijke producent van geregistreerde kassasystemen, beter bekend als de witte kassa. Het bedrijf verdeelde naar schatting 12.000 toestellen in ons land, of meer dan de helft van alle geregistreerde kassasystemen. Die zullen nu moeten worden vervangen, maakt de FOD Financiën woensdag bekend.

Producent niet bekend

Om welke producent het precies gaat, wil de overheidsdienst vooralsnog niet kwijt. Maar voor de horeca-uitbaters worden wel de certificatienummers bekendgemaakt: RET01 tot RET05. “Bij een aantal van deze toestellen werd de opslag van de gegevens na verloop van tijd niet meer geregistreerd”, zegt woordvoerder Francis Adyns van Financiën. “De producent gaat nu zelf na, via zijn verdelers, welke horeca-uitbaters over dergelijk toestellen beschikken. Voor er een risico is op uitval, zal de verdeler het stuk software vervangen.”

‘Van fraude geen sprake’

De FOD Financiën zegt nog dat er geen onderbreking zal zijn in het gebruik van het geregistreerd kassasysteem en dat ze alle administratie die hiermee gepaard gaat, voor haar rekening zal nemen.

Hoeveel kassa’s er precies getroffen werden door het defect en of er financiële gevolgen zijn voor de overheid, is niet duidelijk. Van fraude is in elk geval geen sprake, aldus Adyns, ‘want dan moet er bedrieglijk inzicht zijn bij de horeca-uitbater, terwijl het hier om een technisch defect gaat’.

‘Ongehoord’

De horecasector reageert verontwaardigd. “We zijn ontsteld dat we dit via de pers moeten vernemen. Ongehoord”, aldus Danny Van Assche van de Horecafederatie. Hij wijst erop dat de overheid de geregistreerde kassasystemen destijds heeft gecertificeerd. “De prototypes zijn voorgesteld en goedgekeurd door de overheid, alvorens ze aan de horeca-uitbaters werden verkocht. Het is dan ook uitgesloten dat de uitbater op de een of andere manier zou moeten opdraaien voor de kost of enig nadeel.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Volgens Francis Adyns zal de producent van de witte kassa’s alle toestellen van een nieuwe fiscale datamodule voorzien. “Voor de horeca-uitbaters zullen er geen extra kosten zijn”, luidt het.

Horecazaken die meer dan 25.000 euro omzet uit voeding halen, moeten een geregistreerde kassa gebruiken. Wie dat niet doet, krijgt een boete van 1.500 euro.

Partner Content