Econocom verdubbelt winst per aandeel
Econocom blijft sneller vooruitgaan dan de markt. De organische omzet groeit met 8 procent, de recurrente bedrijfswinst zelfs met 23 procent. De nettowinst per aandeel verdubbelt tot 62 cent.
De gedurfde overname van de Franse ICT-dienstengroep Osiatis in 2013 blijkt een goede zaak voor Econocom. Osiatis was met zijn 4600 werknemers een grote hap en verschoof het zwaartepunt van Econocom naar Frankrijk. Twee jaar later doet Econocom het echter prima. De omzet steeg met 11 procent tot 2,3 miljard euro. De organische groei was 8 procent.
De Europese groep groeide sterk in zijn vijf geografische gebieden en ging met meer dan 10 procent vooruit in elk van zijn drie bedrijfstakken. Het historische informaticaleasingbedrijf omschrijft zich nu als een “integrator van oplossingen met financiering” en vormt zijn financieringsformules om naar de trend om informatica te huren in een betaling-volgens-verbruikmodel.
Mooie marges
Technologiebeheer & Financiering, de centrale activiteit, boekte 17 procent meer recurrente bedrijfswinst tot 70 miljoen. Dat is een marge van 6,1 procent. De recurrente bedrijfswinstmarge van 35 miljoen euro in diensten (+38%) betekende een marge van 4,9 procent en de 12 miljoen bedrijfswinst uit ‘producten en oplossingen’ (+16%) een marge van 2,8 procent. Econocom zegt te profiteren van de synergie die de integratie van Osiatis oplevert en van zijn strategie om producten te bundelen.
Ook de acquisities van nichespelers in beveiliging, web, mobiele apps, digitale oplossingen en digitale transformatieconsulting van de jongste twee jaar beginnen zich in de cijfers te tonen. Zij brachten 108 miljoen geconsolideerde omzet binnen. De nettowinst per aandeel, met dank aan het inkoopprogramma, verdubbelde ruim tot 62 cent, tegenover 27 cent in 2014.
De kasstroom uit bedrijfsactiviteiten was 100 miljoen. Econocom had eind 2015 voor 143 miljoen euro nettocash op de bank en een netto financiële schuld van 186 miljoen, minder dan 1,5 keer de courante bedrijfskasstroom van 2015. Daarmee kan de groep zijn acquisitiestrategie voortzetten, stelt het bedrijf.
De vooruitzichten voor 2016 zijn een verdere organische groei boven het ritme van de markt voor digitale diensten, een stijging van de recurrente bedrijfswinst met twee cijfers en een verdere groei van de nettowinst per aandeel, vóór de afschrijvingen op de klantenportefeuille van ECS en op het merk Osiatis en vóór de effecten van de waardering van bepaalde afgeleide financiële instrumenten, na belastingen.
Econocom blijft bij zijn doelstelling om volgend jaar 150 miljoen recurrente bedrijfswinst te maken over een omzet van 3 miljard euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier