E-maaltijdcheque-uitgever Monizze komt eind dit jaar ook met cadeaucheques
Monizze neemt de technologie en de handelsovereenkomsten over van European Payment Solutions, de werkmaatschappij van de holding Payfair. Daardoor krijgt Monizze zijn hele voedselketen in handen en kan het nieuwe producten uitbrengen.
De uitgever van elektronische maaltijdcheques heeft een uitstekend 2015 achter de rug. Het bedrag aan uitgegeven cheques steeg van 85 naar 136 miljoen euro en het aantal klanten van 4400 naar meer dan 10.000.
Met nu 200.000 gebruikers wist Monizze 10 procent marktaandeel te behouden tegenover de veel grotere concurrenten Sodexo en Edenred. België telt nu volgens Jean-Louis Van Houwe, de stichter-voorzitter van Monizze, ongeveer 1,9 tot 2 miljoen gebruikers van maaltijdcheques.
Ondanks de groei wist Monizze zijn kosten onder controle te houden, verzekert Van Houwe. “Wij zijn winstgevend.” Er staan 21 werknemers op de loonlijst, met extra callcenterhulp als het nodig is. “In totaal zijn 30 tot 35 mensen bezig met Monizze”, zegt Van Houwe.
De Brusselse fintechstart-up, oorspronkelijk met de steun van de serieel entrepreneurs Grégoire de Streel en Jean Zurstrassen, kwam in juni 2015 in handen van de Franse coöperatieve Groupe UP, die zich specialiseert in vooraf betaalde kaarten en activiteiten heeft in zeventien landen. In februari trok UP het kapitaal met één miljoen euro op.
De echte klanten van Monizze zijn de personeelsdiensten van bedrijven, die over de uitgifte van maaltijdcheques beslissen. Aan de andere kant zijn er de handelaren die de maaltijdcheques aanvaarden. Voor dat deel van zijn werking had Monizze een overeenkomst met Payfair, dat een transactieverwerkingssysteem had en een concurrent wou worden van Bancontact, Visa en MasterCard in betaalkaarten. Payfair had daarvoor met tal van handelaren overeenkomsten om zijn kaarten te aanvaarden.
Maar doordat de banken achter Bancontact bleven staan, kwam Payfair als betaalkaart nooit van de grond. Monizze was eigenlijk de enige klant van de transactieverwerker.
Door nu de technologie en de handelsovereenkomsten van European Payment Solutions (EPS), de zwaar verlieslatende werkmaatschappij van de holding Payfair, over te nemen, verzekert Monizze zijn toekomst. Meteen heeft Monizze nu ook zicht op de volledige waardekring, van werkgever tot handelaar en gebruiker.
De volgende stap voor Monizze is nu extra diensten te verkopen. “Via ons kunnen restaurants, horeca en handelaren 200.000 gebruikers aanspreken”, zegt CEO Frédéric Poyer. Werkgevers en handelaren kunnen via Monizze op die manier aanbiedingen doorgeven aan hun werknemers. Poyer onderstreept wel dat het erom gaat de levenskwaliteit van de werknemers te verbeteren, niet om hen plat te slaan met aanbiedingen.
Monizze kreeg in maart ook een licentie om elektronische ecocheques uit te geven. Daardoor komt een nieuw volume van 200 miljoen euro in het vizier. Monizze kan daardoor nu doe-het-zelfzaken, handelaren in bouwmaterialen en dergelijke aanspreken. De ecocheques kunnen op dezelfde kaart worden geladen als de maaltijdcheques.
Monizze heeft een commissie van “minder dan 1 procent tot minder dan 2 procent” op de cheques die het verwerkt, afhankelijk van het volume, zegt Van Houwe.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier