Dominique Leroy (CEO Belgacom) : ‘Ik wil geen Delhaize-scenario’
Chief executive officer Dominique Leroy wil Belgacom grondig hervormen. Diepgaande ingrepen zijn nodig om Telenet en internetspelers als Whatsapp, Netflix of Skype het hoofd te bieden.
VVL-BBDO, het reclamebureau van Belgacom, draait overuren om de overgang van de dubbele merknaam Belgacom-Proximus naar alleen Proximus voor te bereiden. Er komt een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. “We gaan proberen dat zo snel mogelijk te doen, zodat de mensen echt een verandering zien”, zegt Dominique Leroy. De makeover symboliseert het nieuwe Belgacom onder Leroy: een eenvoudiger, dynamischer, aaibaarder bedrijf.
“Ik probeer een visie neer te zetten: Fit for Growth”, zegt ze. “Met twee grote uitdagingen: opnieuw groei vinden tegen 2016, maar tegelijk ook de onderneming flexibeler en eenvoudiger maken, met een lagere kostenstructuur. En de klant centraal plaatsen in onze aanpak.”
Zelf stroomlijnt Leroy alvast haar directiecomité. De groep van 170 hoogste kaderleden (de Top Group Resources of TGR) wordt afgeslankt en opgedoekt. “We verminderen het aantal hiërarchische niveaus om de informatiedoorstroming te versnellen. Onder het Belgacom Management Committee (BMC, het huidige directiecomité, nvdr.) komen een Leadership Team, met de mensen die direct rapporteren aan het BMC, en een Extended Leadership Team. Alles samen een kleine groep van het BMC en 60-65 mensen onder hen, die snel beslissingen kunnen nemen. Dat zal een andere dynamiek geven”, zegt Leroy.
De personeelskosten, zonder de internationale activiteiten, waren vorig jaar 38 procent van de toegevoegde waarde van Belgacom. Bij Telenet was dat 18,5 procent. Per eenheid personeelskosten is Telenet ruim twee keer efficiënter. Is die situatie houdbaar voor Belgacom?
Dominique Leroy: “Met de vakbonden moeten we bekijken hoe die kosten kunnen verminderen. Ik wil daar vandaag mee beginnen, nu we nog de middelen hebben om het geleidelijk te doen en sociaal verantwoord, in dialoog. Als we dat niet doen, komen we mogelijk in de situatie van Delhaize terecht. Op een gegeven moment haalt de markt je in en moet je naar een drastisch sociaal plan grijpen. Dat wil ik bij Belgacom vermijden. Ik ben heel duidelijk: onze kostenstructuur is te zwaar.”
“We proberen nu de bedrijfsprocessen te vereenvoudigen en in IT-systemen te investeren om de hoeveelheid werk en dus de kosten terug te dringen. We verminderen de kosten van alles wat is uitbesteed toen we meer capaciteit en meer flexibiliteit nodig hadden. Als ik een aantal dingen binnenshuis kan laten doen die ik vroeger extern liet doen, dan is dat een verantwoordelijke manier om de kosten te verminderen. Wat telt is dat de sociale partners me helpen meer flexibiliteit en mobiliteit in te voeren om de tewerkstelling te behouden. Met de huidige verplichtingen en regels zal dat niet kunnen.”
Zijn ontslagen nodig om de loonkosten terug te dringen?
Dominique Leroy:“Zoals ik altijd heb gezegd, ik wil geen sociaal plan op ondernemingsniveau. In bepaalde afdelingen en functies zullen we met de vakbonden misschien moeten praten over specifieke oplossingen om het personeelsbestand te verminderen. Als we geen oplossingen vinden met de vakbonden om mensen te herplaatsen, is het mogelijk dat we in zekere afdelingen effectief zouden moeten gaan naar bepaalde gevallen van specifieke ontslagen. Maar dat moeten we allemaal nog bespreken met de sociale partners.”
Hoeveel tijd hebt u nodig om dat plan uit te voeren?
Dominique Leroy:“Ons doel is de salariskosten intern en extern te stabiliseren tot 2018 en bijkomend 100 miljoen euro te besparen tussen nu en 2018. Dat betekent dat we jaarlijks 50 miljoen euro per jaar moeten besparen in de kosten, plus de 100 miljoen, die al dan niet personeelskosten kunnen zijn. Na 2018 gaan meer mensen met pensioen. Dat zal ons een grotere flexibiliteit geven om onze kostenstructuur aan te passen. En als we erin slagen meer te groeien, moeten we minder besparen.”
Het volledige interview leest u in Trends van deze week.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier