Doccle gaat domiciliëringen beheren
Veel bedrijven zullen niet klaar zijn voor de nieuwe Europese domiciliëring, voorspelt algemeen directeur Bram Lerouge van Doccle. Zijn Brusselse start-up wil een oplossing bieden. De elektronische betalingsdienst Zoomit hoopt van de verwachte chaos te profiteren.
Vanaf 1 februari 2014 beheren de leveranciers de domiciliëringsmandaten die hun klanten hen geven. Tot nog toe deden de banken dat. De verandering is een gevolg van de nieuwe regels voor de eengemaakte Europese betalingsruimte. Klanten die domiciliëring willen gebruiken, moeten tegen februari hun leveranciers een mandaat geven om het geld van hun bankrekening te halen. Dat is een probleem. Terwijl de consument vroeger al zijn domiciliëringsmandaten in de pc-banking van zijn bank had, zijn ze binnenkort verspreid over zijn leveranciers.
Sneu, vindt Bram Lerouge. Hij is de drijvende kracht achter een initiatief om die mandaten en andere belangrijke documenten op één plek te beheren: Doccle. “Consumenten hebben vandaag al weinig vertrouwen in domiciliëring, omdat ze dan minder controle hebben. Tegen februari moeten ze op de websites van hun leveranciers een domiciliëring aanmaken, veranderen of verwijderen. Ze zullen afzonderlijke accounts moeten aanmaken en logins bijhouden. Het vertrouwen zal nog dalen. We maken dezelfde fout als met de digitale documentenuitwisseling: iedereen doet het op zijn manier en je verliest het overzicht. Het eindigt ermee dat veel mensen niet digitaal werken.”
De oorspronkelijke initiatiefnemers van Doccle zijn Telenet, de Christelijke Mutualiteiten (CM) en de hr-dienstengroep Acerta. Sindsdien heeft KBC zich aangesloten en drie andere partijen, die nog niet zijn bekendgemaakt. “Daarmee hebben we al 7 miljoen actieve mandaten, wat toch een belangrijk deel is van de 30 miljoen actieve mandaten in België”, zegt Lerouge.
De dienst draait op drie componenten: een archief- en een betalingssysteem dat is ontwikkeld door Atos Worldline en het bpost SEPA Service Center voor het mandatenbeheer. De gebruikersinterface is gebouwd door het Mechelse softwarebedrijf Ixor.
Open lidmaatschap
Telenet, CM en Acerta hebben elk een derde van de aandelen in het kapitaal van 1,9 miljoen van de nv Doccle.up, die de systemen exploiteert voor rekening van de coöperatieve. De coöperatieve zelf staat open voor elk bedrijf dat de dienst wil gebruiken, zegt Lerouge. “Het is bedoeling tegen een zo laag mogelijke kostprijs te werken. Momenteel is er een groot verschil tussen de kostprijs en de marktprijs voor digitale facturen.” De vergoeding gebeurt op basis van het verbruik. De winst wordt aan het einde van het jaar verdeeld in de vorm van een ristorno. Voor de consument is Doccle gratis.
Lerouge: “Het is een alternatief voor een archiefkast vol papier, dat de zaken heel eenvoudig maakt voor de consument. Al je documenten komen erin toe. Als je iets moet betalen of ondertekenen, kan dat daar.” De gebruiker krijgt van zijn leverancier een link toegestuurd die hij naar Doccle kan volgen, om daar eenmalig zijn account aan te maken en met een muisklik het mandaat te activeren. Meteen zal hij daar nog andere leveranciers vinden die hij kan aanvinken om via domiciliëring te betalen.
Concurrentie voor Zoomit?
Op die manier zou Doccle complementair zijn aan de Zoomit-toepassing van het bankenconsortium Isabel, die elektronische facturen toont en laat betalen vanuit pc-banking. “Dertien banken gebruiken Zoomit al”, zegt woordvoerder Christian Luyten van Isabel. Argenta is de enige grote uitzondering. Klanten kunnen vanuit Zoomit hun Europese domiciliëringsmandaten niet beheren, bevestigt Luyten. Maar hij verwacht wel extra inkomsten voor Zoomit, omdat de complexiteit van de Europese domiciliëring de gebruikers naar elektronische facturen zal sturen.
“Mandatenbeheer is inderdaad een uitdaging”, stelt hij. Hij wuift het argument weg dat Zoomit te duur zou zijn. “Een postzegel kost 67 cent. Daar zitten wij beduidend onder.” Volgens Lerouge liggen de marktprijzen nu tussen “6-7 cent en 20 cent, afhankelijk van het volume”.
KBC werkt met Zoomit, maar gaat vanaf volgend jaar ook met Doccle werken. “Niet in eerste instantie voor betalingen, maar als elektronisch archief en als dienst voor onze klanten. Zij zullen bijvoorbeeld hun verzekeringspolis digitaal op Doccle kunnen bewaren”, zegt woordvoerster Ilse De Muyer. Volgens Lerouge zal Doccle een bewaring van documenten voor zeven jaar waarborgen of voor zolang als dat wettelijk moet (in Zoomit moeten gebruikers de bewaarduur zelf instellen, tot maximaal vijf jaar, leveranciers hebben geen verplichting om elektronische facturen gratis voor hun klanten ter beschikking te blijven houden).
UnifiedPost blijft aan de kant
Precies de sterke positie van Isabel/Zoomit is een reden voor het Belgische UnifiedPost, een gevestigde waarde in elektronische documentenuitwisseling, om hier niet te starten met het beheer van Europese domiciliëringsmandaten. “Ons zusterbedrijf PowertoPay in Nederland doet dat wel. Ze heeft een directe relatie met de grote Nederlandse banken. Zolang je die connectiviteit met de banken niet kunt aanbieden, ben je niet competitief”, zegt gedelegeerd bestuurder Hans Leybaert van UnifiedPost.
Doccle mikt op een netwerkeffect zoals Facebook of Linkedin. “De relatief hoge marktprijs maakt dat verzenders niet echt vallen voor digitaal. De markt blijft verdeeld. Je ziet 5 tot 10 procent van de consumenten spontaan kiezen voor digitaal. Met gerichte acties, zoals korting op facturen, kun je dat opdrijven tot 30 procent. Maar na een maand of zes daalt dat weer, omdat de klanten de betalingen nog altijd in hun pc-banking intypen en dan het voordeel niet meer zien. Dat willen we doorbreken door digitaal werken extreem eenvoudig en relevant te maken, zonder compromissen”, zegt Lerouge.
Vanaf 15 oktober begint Doccle proef te draaien met geïnteresseerden die zich inschrijven op hun website.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier