De alcoholconsumptie daalt merkelijk, en toch boeren verschillende wijn- en sterkedrankhandelaars nog altijd goed. Een ruim aanbod, een uitgebreide sectorkennis en een uitstekende dienstverlening verklaren de winsten. Aan de vooravond van de eindejaarsfeesten ging Trends op zoek naar de meest rendabele wijn- en sterkedrankwinkels in Vlaanderen.
Samen met de financieel-economische gegevensbank Trends Business Information zocht Trends naar de meest rendabele wijn- en sterke drankhandelaars in Vlaanderen. West-Vlaanderen levert de meeste kampioenen, met maar liefst zes van de vijftien meest rendabele bedrijven (lees meer hier). Wat is hun geheim?
‘Onze klanten willen een echte winkel’
Het nummer zeven in onze lijst, de nv Likeur- en Wijnhandel De Moor, heeft een lange geschiedenis en timmert aan een zware investering. De vijfdegeneratietelg Carolien Van Schandevijl (39) toont tijdens de rondgang hoe weinig ruimte de onderneming nog heeft. Niet alleen in de magazijnen wordt elke plaats benut. “Onze winkel heeft nog nooit zo vol gestaan als vandaag. De etalage nog mooi geplaatst krijgen is een huzarenstuk. Dat hangt uiteraard ook samen met de eindejaarsfeesten. December is onze drukste maand, dan willen we 30 procent van de jaaromzet halen.”
December is onze drukste maand, dan willen we 30 procent van de jaaromzet halen
De Moor is een naam als een klok in Aalst, met 3.000 vaste particuliere klanten. Het bedrijf werd opgericht in 1910 door Frans De Moor. Greet De Moor (64) en haar echtgenoot Patrick Van Schandevijl (65) kwamen in 1985 in het bedrijf. Dochter Carolien volgde in 2012, en in 2021 hun tweede dochter Liesbeth (35). De onderneming verkoopt niet alleen wijn en sterke dranken, maar heeft ook een eigen stokerij. “We maken gin, likeur, advocaat, en ook producten voor derden zoals de brouwerijen Lindemans en Omer”, zegt Carolien Van Schandevijl.
De stokerij zit wat weggestoken in het gebouw. Maar dat verandert in 2027 met een grootscheepse vernieuwing. Achter de huidige winkel verraden twee grote bouwkranen de werken. “We verdubbelen in oppervlakte. De stokerij krijgt een prominente plaats, met aansluitend een museum. We zullen ook workshops houden over sterke dranken. En we bouwen een proefruimte voor wijnbeleving. Daar kunnen we ook opleidingen en events organiseren. In onze huidige winkel kunnen we heel moeilijk de klanten laten proeven, terwijl daar net een grote vraag naar is. Je hebt een enorm aanbod aan wijnen. Het is een complex gegeven, de klant aarzelt. ‘Zal die fles wijn van 50 euro wel goed zijn?’, willen de mensen dan weten. Wij helpen uiteraard bij de keuze. Daarom ook blijven we investeren in een echte winkel, al wordt onze webshop ook belangrijker. Mensen hebben nog altijd behoefte aan fysiek contact, in een echte winkel. Ik sta nu minder in de winkel, door de verbouwingen. Dat is jammer, want je moet je klanten persoonlijk in de watten leggen.”
COO en sommelier
Carolien Van Schandevijl heeft als titel ‘COO & sommelier’. Zij merkt hoe goed advies de dalende alcoholverkoop mildert. “Met het jaareinde geven de mensen nog altijd graag een fles cadeau. Vroeger was dat champagne, wijn, sterke drank. Nu veel meer alcoholvrije producten. Consumenten drinken minder en bewuster alcohol. En als ze dan een fles openen, moet het een goeie zijn. Die beleving wordt ook doorgetrokken, van het glas naar het bord. Wij begeleiden onze klanten ook voor de combinatie van wijn en gerechten. Mensen hebben vandaag een budget en houden zich daaraan. Vroeger ging men meer buiten de lijntjes. Maar kwaliteit primeert op kwantiteit. Liever één goede fles dan zes minder goede wijnen.”

Dit doen de andere succesbedrijven
Onze top 15 bevat nog meer ondernemingen met een brede kennis van de sector, die vaak al over generaties werd vergaard. Het nummer drie, de bv Baeten Vinopolis, is met drie winkels (Genk, Hechtel-Eksel en Maaseik), sterk ingebed in de provincie Limburg. De onderneming werd opgericht in 1935. Sinds 2011 staat de derdegeneratietelg Michèle Baeten (49) aan het roer. Baeten Vinopolis heeft ook een sterke positie in horeca. Het was een pionier in het concept van wijn in vaten voor horeca. De onderneming bottelt zelf en doet distributie in de Benelux.
Ook het nummer acht, de bv Wijnhandel Christiaens, is een Limburgs familiebedrijf, met twee winkels, in Bilzen en Tongeren. Christiaens werd opgericht in 1985. “We blijven trots een familiebedrijf”, staat op de website. “Dat merk je aan ons zorgvuldig gekozen assortiment, dat voor een groot deel bestaat uit topwijnen van domeinen die al generaties lang in familiehanden zijn. Onze leveranciers kennen we persoonlijk”.
‘Dulst Wijn doet mensen een glimlach op de lippen toveren bij het proeven van onze wijnen’
Het nummer vier, de bv Wijnhuis Bollaert in Merelbeke, is een familiebedrijf, opgericht in 1935. Freddy (59) en Luc Bollaert (62) zijn de bestuurders. Met Anthony, Alessandro en Dario is ook de vierde generatie actief in het bedrijf. Op de website wordt de winkel omschreven als een ‘belevingsstore’. Daar “ontdekt de klant snel dat we familie zijn. We lopen door elkaar, je voelt enorm de familiariteit. Ieder van ons heeft de passie van de drankensector met de paplepel meegekregen”. Wijnhuis Bollaert heeft ook een eigen distilleeractiviteit en een stokerij, via de in 2002 overgenomen Distillerie De Stoop. Die maakt jenever, gin en advocaat.
Het nummer zes, de bv Entrepot du Vin uit Bornem, is nog een vrij jonge onderneming. Het bedrijf werkt samen met 120 kleinschalige wijnbouwers. Geen massaproductie voor de zaakvoerders Bruno Wolfs (56) en Lieven Peelman (53), die ook biodiversiteit hoog in het vaandel dragen.
Bij het nummer 13, de bv Dulst Wijn met Advies, startte eigenaar Marc Dulst (57) ooit in zijn garage. Vandaag heeft hij een wijnkelder van 1.500 vierkante meter in Blanden bij Leuven. “Dulst Wijn doet mensen een glimlach op de lippen toveren bij het proeven van onze wijnen”, belooft de website. De onderneming doet zelf de rechtstreekse import van wijnen uit Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje. “Van de duizenden wijnen die we jaarlijks proeven, selecteren we amper tien procent”.