Banksector erkent: ‘Digitalisering ging te snel’

© DIETER TELEMANS
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Op een congres over toegankelijk bankieren sloeg Febelfin, de sectorfederatie van de banken, mea culpa. “De digitalisering is misschien te snel gegaan. Er is onvoldoende rekening gehouden met diverse demografische groepen”, zei CEO Karel Baert.

De jaarlijkse hoogmis van de financiële sector, Febelfin Connect, had deze keer als centrale thema ‘toegankelijk bankieren voor iedereen’. De sector beseft dat niet iedereen mee is met de snelle digitalisering van de bancaire dienstverlening, via apps of onlinebankieren. “Het engagement van de sector is duidelijk: bankdiensten, zoals online of mobiel bankieren en betalen, moeten inclusief en voor iedereen toegankelijk zijn”, verklaarde CEO Karel Baert. “Zowel voor digitale als minder- en niet-digitale consumenten.”

‘Zet jullie middenklassenbril af’

Op het congres kwam vooral de getuigenis van Kristel Verbeke binnen. De ex-K3-zangeres maakte een reeks tv-programma’s, waaronder Zorgen voor mama, waarin ze praat met moeders om te laten zien en voelen wat het betekent in armoede te leven. Ze vertelde over een vrouw die van de programmamakers een computer kreeg, zodat ze kon starten met onlinebankieren, maar die tot haar grote wanhoop en schaamte niet met een computer overweg kon.

Volgens Verbeke is het achterblijven van bepaalde bevolkingsgroepen niet enkel een zaak van financiële geletterdheid, maar ook van skills die ontbreken. “Jullie beseffen niet hoe groot de stap naar digitale bankkanalen is voor mensen in kansarmoede”, zei ze tegenover een zaal vol topbankiers. “Ik raad jullie aan om jullie middenklassenbril af te zetten als je bankieren echt toegankelijk wil maken voor iedereen.”

Verlenging van de universele bankdienst

Febelfin maakte van de gelegenheid gebruik om een aantal initiatieven naar voren te schuiven die moeten leiden tot meer digitale inclusie. De belangrijkste aankondiging was de verlenging van de ‘universele bankdienst’, die in principe midden dit jaar zou aflopen. De universele bankdienst laat klanten toe manuele transacties zoals papieren overschrijvingen uit te voeren tegen maximaal 60 euro per jaar. Met die dienst kunnen digitaal minder vaardige consumenten hun bankzaken beheren. De banksector engageert zich om de universele bankdienst voor onbepaalde duur te verlengen, maar besliste wel – het zouden anders geen bankiers zijn – om het maximumtarief in de toekomst te indexeren.

Daarnaast lanceerde Febelfin een nieuwe website toegankelijkbankieren.be, waarin alle informatie en initiatieven van banken met betrekking tot digitale vaardigheden samengebracht worden. De nieuwe voorzitter van Febelfin, Michael Anseeuw van BNP Paribas Fortis, riep de overheid op om met de banken een partnerschap te sluiten om de financiële geletterdheid, digitale inclusie en toegankelijkheid van bankdiensten te bevorderen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content