‘Traditionele verzekeraars willen ons model kopiëren’: digitale ziekteverzekeraar Alan groeit explosief

Cedric De Vleeshauwer: "We hebben voldoende cash om op eigen kracht winstgevend te worden."
Myrte De Decker
Myrte De Decker redacteur Trends

De Belgische tak van de digitale ziekteverzekeraar Alan heeft in 2023 de kaap van 15 miljoen euro omzet overschreden. De groei van meer dan 12.000 procent sinds de start drie jaar geleden, maakt van het fintechbedrijf een van de snelst groeiende start-ups in België. Nu richt het zijn pijlen ook op eenpersoonsvennootschappen.

Toen Alan in 2020 naar de Belgische markt kwam, sprak de Franse digitale verzekeraar straffe taal: het bedrijf zou hier de marktleider worden. Alan zou klanten van de traditionele spelers afsnoepen door een volwaardige health partner te worden, met terugbetalingen in minder dan 24 uur en een klantendienst die binnen de 3 minuten zou antwoorden, aangevuld met digitale gezondheidszorg via chatsessies en teleconsults. En passant zou het fintechbedrijf dus de hele Belgische gezondheidszorg transformeren.

De jaarcijfers van de Belgische tak ogen alvast rooskleurig. De start-up heeft 2023 afgeklopt op 42.000 leden. Dat is 66 procent meer dan een jaar eerder. De recurrente omzet is in diezelfde periode met 77 procent gestegen tot 15 miljoen euro. Voor de hele groep ging het om respectievelijk 500.000 leden en 352 miljoen euro omzet. In eerdere interviews sprak de van oorsprong Franse verzekeraar altijd van 1 miljoen leden, van wie 100.000 Belgische tegen 2023.

“Alan is een heel ambitieus bedrijf”, zegt Cedric De Vleeschauwer, topman van de Belgische activiteiten. “Dan is het leuk om de dromen en de doelen op één lijn te plaatsen. We willen heel snel groeien. De targets die we intern zetten, willen we niet gematigder communiceren naar de buitenwereld. We zijn daar heel transparant in. En ook met de huidige jaarcijfers mogen we van een succes spreken. We zijn drie jaar actief in België. In die periode is onze annual recurring revenue (de jaarlijkse terugkerende omzet, standaard gebruikt om de jaaromzet van start-ups met abonnementsformule te berekenen, nvdr) – met 12.400 procent gestegen. De traditionele verzekeraars willen ons model al kopiëren.”

Preventie

Dat cijfer maakt van Alan een van de snelst groeiende start-ups in België. Het bedrijf is van een digitale ziekteverzekeraar uitgegroeid tot een gezondheidspartner. Naast de onlineconsultaties met artsen is het aanbod uitgebreid met een digitale kliniek die een volledige medische staf van psychologen, kinesisten, vroedvrouwen en diëtisten omvat. “Elk lid moet begeleiding op maat kunnen krijgen”, zegt De Vleeschauwer. “Dat past in onze preventieve aanpak van de gezondheidszorg. Die is in België veel te reactief. Mensen moeten ziek worden voor er iets in beweging komt. Wij willen ziektes voorkomen.”

De Vleeschauwer stelt dat zo’n preventief beleid op vier punten helpt te besparen. Hij neemt de mentale welzijnsoplossingen als voorbeeld. Hoe meer werknemers de weg naar therapeuten en artsen vinden, hoe meer burn-outs voorkomen kunnen worden en hoe meer langdurig zieken vermeden kunnen worden. Allereerst wint de werknemer, want die wordt niet graag ziek en kan dat mogelijks voorkomen. Daarnaast is absenteïsme een gigantische kostprijs voor werkgevers, die de meesten allicht niet graag uitrekenen. Ook voor Alan zelf is zo’n preventief beleid positief. Als de start-up kan voorkomen dat mensen ziek worden, moeten er minder ziektekosten terugbetaald worden. Daardoor kunnen ook de premies laag gehouden worden. En tot slot wint ook de maatschappij. “Ons gezondheidszorgsysteem is zeer kwalitatief, maar vertoont barsten in de financiering”, aldus De Vleeschauwer.

‘De gezondheidszorg in België is te reactief. Mensen moeten eerst ziek worden voor er iets in beweging komt. Wij willen dat voorkomen’

Cedric De Vleeshauwer

Belgische topman

Alans aanbod kan zo’n 800 Belgische bedrijven, van kleine kmo’s tot grote spelers, verleiden. Onder meer de Nationale Loterij, Vandemoortele, AS Adventure en Group S geven hun werknemers een ziekteverzekering via Alan. Daardoor heeft het bedrijf zich stevig als disruptieve uitdager in de markt verankerd. Om de groeicijfers te bestendigen, kunnen vanaf maart ook eenpersoonsvennootschappen aansluiten. Dat marktsegment wordt door de traditionele verzekeraars amper bediend.

Artificiële intelligentie

Tegelijkertijd worden de mogelijkheden met artificiële intelligentie (AI) onderzocht. Alan-oprichter Jean-Charles Samuelian is ook de mede-oprichter van Mistral AI. Dat is de Europese tegenhanger van Open AI, het moederbedrijf van onder meer ChatGPT.

“Die kruisbestuiving geeft ons een strategische voorsprong”, zegt De Vleeschauwer. “We gebruiken AI intern al ter ondersteuning en optimalisatie van onze processen, waarbij de focus ligt op het verhogen van de productiviteit van onze teams. Een AI-bot kan bijvoorbeeld alle relevante informatie vanop verschillende plaatsen samenbrengen en -vatten, zodat onze ondersteunende teams sneller kunnen werken.” De interne investering krijgt ook een externe weerslag. De claims van leden werden al de dag zelf terugbetaald, maar worden nu ook automatisch verwerkt.

De Belgische topman verzekert in een adem dat het menselijk contact niet zal verdwijnen, laat staan dat een dokter-bot de teleconsults uitvoert: “Onze focus ligt niet op het vervangen, maar op de ondersteuning van mensen, ook de artsen. We geloven dat AI iemand kan upgraden als persoon, maar we vinden het menselijke contact nog altijd heel belangrijk.” Daarbij aansluitend, is het niet uitgesloten dat de start-up in de toekomst niet alleen via digitale kanalen gezondheidszorg aanbiedt. Eigen medische centra zouden een fysieke poot kunnen breien aan de volledig geïntegreerde totaaloplossing.

Voldoende cash

Investeerders hebben altijd geloofd in Alan. Sinds het bedrijf in 2016 werd opgericht, kon het honderden miljoenen groeikapitaal ophalen, onder meer bij de Franse miljardair Xavier Niel en het Singaporese staatsfonds Temasek. Al die investeerders kleefden bij de jongste kapitaalronde in 2022 een waarde van 2,7 miljard euro op de fintechunicorn. Dit jaar wil Alan in België groeien tot 70.000 leden en zo de recurrente omzet doen stijgen tot 25 miljoen euro. De moedergroep schuift 2026 dan weer naar voren als kantelpunt om winstgevend te zijn.

“We hebben voldoende cash op de balans om op eigen kracht te groeien en winstgevend te worden”, zegt De Vleeschauwer. “Extra extern kapitaal ophalen is nu niet aan de orde. Dat kan altijd veranderen mocht er zich een opportuniteit voordoen om nog meer te investeren in innovatie of om bijvoorbeeld een acquisitie te doen. Voor dat laatste worden we relatief vaak gepolst omdat health start-ups het niet altijd makkelijk hebben om een rendabel businessmodel te vinden. Op termijn zien we daarom wel potentieel in een open platform waarop derde partijen met hun apps kunnen inpluggen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content