Digitale marketing en AI: 7 gouden regels om uw merk voor te bereiden op GEO

ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE. "GEO is een nieuwe strategische reflex voor merken."
Christophe Charlot redacteur Trends - Tendances

GEO wordt onmisbaar in het tijdperk van generatieve artificiële intelligentie. Maar dat is niet onoverkomelijk. Hier zijn zeven gouden regels om op te rukken in de antwoorden van ChatGPT, Gemini en Perplexity.

GEO, of Generative Engine Optimization, is een opkomende tool om de kans zo groot mogelijk te maken dat een merk of een product wordt genoemd in een door artificiële intelligentie (AI) gegenereerd antwoord. Hoewel de basisprincipes van GEO dezelfde zijn als die van SEO (zoekmachineoptimalisatie), vereist GEO toch een specifieke aanpak. Zo moet u het algoritme niet meer overtuigen om op te vallen in zoekresultaten, maar om u in zijn verhaal op te nemen. Hier zijn enkele gouden regels om de boot niet te missen.

1. Diagnose

Alles begint met een goede diagnose: u moet erachter proberen te komen of AI u verkeer oplevert. “Meet de impact van de opkomst van AI-zoekmachines op je Google-verkeer”, adviseert Germain Deflandre, de oprichter en CEO van MentionBox (voorheen Elocos). Dat kunt u doen via Google Analytics en Google Search Console.

Er zijn tot nu weinig merken en bedrijven die er zicht op hebben of ze opduiken in de antwoorden van ChatGPT, Perplexity, Claude of Gemini, maar dat is nu wel mogelijk dankzij tools als MentionLab van MentionBox of Semactic. Door een min of meer groot aantal zoekopdrachten in AI te simuleren, kunnen gespecialiseerde bedrijven (of hun tools) achterhalen of merken en producten door AI worden genoemd.

2. Een referentie worden

Generatieve AI levert geen tien resultaten op zoals een zoekopdracht: het genereert een tekst die is opgebouwd op basis van een groot corpus van inhoud die het algoritme als relevant beschouwt. De modellen selecteren wat zij zien als het meest geloofwaardige en meest mainstream antwoord. Dat bevoordeelt gevestigde merken, maar ook merken met een duidelijke, coherente boodschap die goed verweven zit in de bronnen die AI als betrouwbaar aanziet.

Hoe meer een merk wordt herkend, geciteerd en vergeleken in externe inhoud, hoe groter de kans dat het in een AI-antwoord verschijnt. “AI zal proberen het meest geloofwaardige en meest geruststellende antwoord te geven. Je moet een referentie zijn”, benadrukt Olivier de Decker, een van de oprichters van PingPrime.

‘AI waardeert gezaghebbende inhoud, niet inhoud die herhaalt of verfraait’

Anders dan SEO, waarmee een merk zich met goed geoptimaliseerde content in een niche kon positioneren, bevoordeelt GEO merken die al zichtbaar zijn. Het is dus zaak zo veel mogelijk kwalitatieve sporen achter te laten: vermeldingen op gespecialiseerde websites, publicaties op toonaangevende forums en vermeldingen op vergelijkingssites of toegankelijke databases. “Als je niet als betrouwbare bron wordt geïdentificeerd, word je gewoonweg genegeerd”, waarschuwt Olivier de Decker. Generatieve AI streeft ernaar een “waarschijnlijk” antwoord te formuleren, dat op consensus is gebaseerd. Dat betekent dat bronnen die vaak worden geciteerd, consistent van toon zijn en als betrouwbaar worden beoordeeld, meer kans hebben om te worden overgenomen. Daarom is het belangrijk te zorgen voor een goede aanwezigheid op Wikipedia en in de traditionele media, die vaak door ChatGPT worden geciteerd. Het begrip ‘algoritmische autoriteit’ wordt strategisch.

Germain Deflandre stelt ook voor de autoriteit van een website te versterken via kwalitatieve backlinks, vermeldingen in de media of het ontwikkelen van een ecosysteem rond het merk, bijvoorbeeld via sociale netwerken, beoordelingen of forums.

3. De juiste handtekening

“AI waardeert gezaghebbende inhoud, niet inhoud die herhaalt of verfraait”, benadrukt Xavier Degraux, een specialist in sociale netwerken en AI, op zijn website. Daarom wordt zichtbare en gedocumenteerde expertise een belangrijke troef om aan bod te komen in door AI gegenereerde antwoorden. “Modellen zoals ChatGPT baseren zich op de meest betrouwbare en deskundige bronnen”, verzekert Degraux. Dat principe sluit aan bij de E-E-A-T-kwaliteitsrichtlijn van Google: experience, expertise, authoritativeness en trustworthiness (ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid).

Dat impliceert dat zichtbaar moet zijn wie uw content geschreven heeft. Het is raadzaam daaraan een biografie van die auteurs, referenties of concrete ervaringen toe te voegen. U doet er ook verstandig aan experts te citeren die zichtbaar zijn op andere kanalen, uw content te controleren en altijd te letten op feitelijke nauwkeurigheid.

4. Wees AI-vriendelijk

Dat u inhoud moet aanbieden die een generatief AI-model kan voeden, is dus een van de belangrijkste voorwaarden voor een goede aanwezigheid in generatieve AI. “Met SEO kon je hoger in een lijst komen. Met GEO kun je in een antwoord worden genoemd. Dat is niet hetzelfde”, legt Sabrina Bulteau van PingPrime uit.

De inhoud van een website moet aan een aantal specifieke eisen voldoen: die moet gestructureerd zijn, in een natuurlijke taal geschreven, vrij van jargon en helder geformuleerd. Generatieve AI geeft de voorkeur aan een goede structuur: titels, ondertitels, opsommingen en duidelijke alinea’s. AI is dol op goed georganiseerde inhoud, bijvoorbeeld in vraag-antwoordvorm of opgesplitst in FAQ’s. AI-vriendelijke inhoud is dus hiërarchisch geordend en bevat praktische informatie. Aarzel niet om de inhoud te verrijken met tabellen en specifieke alinea’s die makkelijk door AI kunnen worden gebruikt. U kunt de inhoud ook structureren in de vorm van vragen die overeenkomen met de vragen van internetgebruikers.

“GEO vereist een nieuwe strategische benadering”, zegt Germain Deflandre. “Je moet anticiperen op zoekopdrachten, mogelijke antwoorden uitwerken en de logica van het genereren begrijpen.” Met plug-ins zoals GPT AI Content Generator (WordPress) of OpenAI Integration (Drupal) kunt u eenvoudig content creëren die is geoptimaliseerd voor generatieve AI, met inachtneming van de wettelijke vereisten.

5. Stem uw content af op de zoekintentie

Het is duidelijk dat de intentie van internetgebruikers de overhand zal nemen op trefwoorden. Aangezien internetgebruikers contextuele vragen stellen, een situatie beschrijven of een oplossing zoeken, moet u uw content niet in termen van trefwoorden bekijken, maar in termen van gebruiksscenario’s.

Enkele voorbeelden. Neem geen genoegen met een artikel met de titel “Beste crm 2025”, maar ga uit van het idee: “Welke crm kiezen voor een kmo met tien medewerkers in de bouwsector?” Schrijf geen titel als “Wandelschoenen”, maar wel: “Welke wandelschoenen kiezen voor een trektocht van een week in de Alpen?”

De inhoud van een website moet gestructureerd zijn, in een natuurlijke taal geschreven, vrij van jargon en helder geformuleerd.

6. Indexeer uw producten in AI

Een manier om in door AI gegenereerde antwoorden te verschijnen, is gestructureerde gegevens te verstrekken. OpenAI biedt bijvoorbeeld documentatie waarmee merken een productfeed met beschrijvingen, prijzen en afbeeldingen kunnen indienen. Hoewel dat geen garantie is dat die ook worden overgenomen, is het een eerste stap om uw aanwezigheid aan AI-modellen te ‘melden’.

Maar let op: u moet die inhoud zorgvuldig samenstellen. “AI analyseert niet alleen de tekstuele inhoud, maar ook de structuur van de productfiches, de kwaliteit van de illustraties en de actualiteit van de gegevens”, vertelt Pierre-Yves Gillet, consultant bij Retis. Een slecht beschreven product of een verouderde fiche loopt het risico van de radar te verdwijnen.

7. Blijf aan SEO werken en begin met GEO

“Ik vind het niet leuk als mensen zeggen dat GEO het nieuwe SEO is”, waarschuwt Germain Deflandre. “Dat is niet het geval. Het ene vervangt het andere niet.” SEO verdwijnt niet met generatieve AI: op dit moment worden de zoekopdrachten door ChatGPT bijvoorbeeld uitgevoerd via Google. Bovendien staat GEO nog in zijn kinderschoenen. Het is nog altijd een kwestie van trial-and-error, maar bedrijven die er nu belangstelling voor aan de dag leggen, zullen een voorsprong opbouwen. Voor experts is dit het moment om GEO te testen, ermee te experimenteren en een aanpak te structureren.

“GEO is niet zomaar een verlengstuk van SEO, het is een nieuwe strategische reflex voor merken. Je moet anticiperen op AI-antwoorden en je zichtbaarheid proactief testen”, benadrukt Olivier de Decker. De meest vooruitstrevende merken zijn al bezig met interne projecten of doen een beroep op gespecialiseerde structuren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise