Dieter Penninckx over de overname van Ellos Group: ‘We hebben hier een halfjaar hard aan gewerkt’
Met de overname van de Zweedse e-commercegroep Ellos, actief in mode en interieur, zet FNG zijn eerste stappen in Scandinavië. Het moederbedrijf van Brantano en Miss Etam telt 229 miljoen euro neer voor zijn nieuwe aanwinst. “Samen zijn we goed voor een omzet van 759 miljoen euro”, zegt Dieter Penninckx, de CEO van FNG.
Sinds de overname van Brantano in 2016 is de acquisitie van Ellos Group uw grootste deal bij FNG. Waarom wilt u Ellos overnemen?
DIETER PENNINCKX. “De eerste reden is geografisch. Wij zoeken naar lookalike landen met local heroes en zo kwamen we Ellos tegen. Die Zweedse e-commercegroep met 1,7 miljoen klanten kan perfect naast Brantano in België en Miss Etam in Nederland staan. Het inwonersaantal en de koopkracht in de Scandinavische landen zijn vrijwel vergelijkbaar met de Benelux. We gingen in gesprek met de eigenaar, het private-equityfonds Nordic Capital. Die mensen hebben tonnen ervaring in het maken van deals. Wij hoeven niet onder te doen, maar het ging toch om een vrij complexe transactie. Vrij snel was duidelijk dat Ellos Group bij ons zou passen.”
Welke synergievoordelen verwacht u voor FNG? U bent toch vooral actief in mode en schoenen?
PENNINCKX. “Ellos verkoopt behalve mode ook interieur- en decoratieartikelen. Wij gaan onze producten in Scandinavië verkopen en op termijn hun producten bij ons. We mikken op dezelfde doelgroep, vooral vrouwen tussen 25 en 60 jaar die het gezinsbudget beheren. Daarnaast kunnen we veel doen met onze geïntegreerde productie. Zij kopen ook in het Verre Oosten, maar er zitten nog agenten tussen. Met ons aankoopplatform kunnen wij betere marges halen. Ellos biedt ook financiële diensten aan via zijn platform. Daar geloof ik sterk in, dat kunnen we ook in de Benelux doen. Zo kun je extra marge maken op het mandje dat de klant heeft gevuld.”
Is het geen risicovolle deal op een moeilijke markt? De schuldgraad van FNG zal stijgen naar vier keer de verwachte bedrijfskasstroom.
PENNINCKX. “Het is geen moeilijke markt, het is een gesloten markt waar het aandeel van online ongeveer op het Belgische niveau zit. In Nederland zitten we al aan percentages van 25 procent en meer, hier moet de groei nog komen. Ellos is een pure e-commercespeler, wij denken dat dit een win-winverhaal is. U zegt risicovol, maar de financiers geloven erin. We moeten er gewoon verstandig mee omgaan. Natuurlijk gaat de schuldgraad omhoog na een acquisitie. We zullen die schulden weer afbouwen op een redelijke termijn. We moeten terug naar een nettoschuld van drie keer de verwachte bedrijfskasstroom. We kunnen die overname ook volledig financieren op onze Scandinavische markt.”
Staan er nog andere landen op uw radar?
PENNINCKX. “We zijn zelf op zoek gegaan naar deze deal, we hebben hier een halfjaar hard aan gewerkt. In december hebben we de eerste contacten laten leggen, zo gaat dat. Het is niet zo dat het volgende dossier al klaar ligt. We gaan hier nog drie maanden werk aan hebben om de transactie af te ronden. Maar we worden ook regelmatig gecontacteerd. Er zijn weinig dossiers die niet op onze bureau belanden. Dat is ook niet verwonderlijk, want het retaillandschap in de Benelux en elders davert op zijn grondvesten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier