Trends analyseerde de balansen van 260 bedrijven, actief in huwelijksfeesten. De sector blinkt niet uit in rendabiliteit. Ruim de helft van de bedrijven is onvoldoende rendabel. “Bedrijven met minder dan 20.000 euro cashflow zijn vogels voor de kat.”
Trends deed de analyse samen met de financieel-economische gegevensbank Trends Business Information. De selectie van de bedrijven gebeurde op basis van de websites van de huwelijksbedrijven House of Weddings, Trendy Trouwen en de Federatie van Huwelijksleveranciers. Van de 260 ondernemingen publiceren er 116 geen balansen, zoals eenmanszaken, commanditaire vennootschappen of vennootschappen onder firma. Van de 144 bedrijven die wél balansen neerleggen analyseerden we de financiële gezondheid. Het belangrijkste criterium is de cashflow. “Dat is het bedrag aan cash dat aan het einde van het boekjaar overblijft, na betaling van alle kosten, dus ook de leninglasten en de belastingen”, duidt Pascal Flisch, analist bij Trends Business Information. “Het geeft een beeld van de reële rentabiliteit van de onderneming. Dat bedrag moet volstaan voor de nodige investeringen. De onderneming kan de aandeelhouders met de cashflow eventueel ook trakteren op een dividendenuitkering.”
Lees over onze analyse van de huwelijkensector ook:
– Huwen werd in drie jaar tijd de helft duurder: gemiddeld 31.750 euro
– Hoe toenemende individualisering huwelijksprijzen stuwt
‘Rendabele hobby als bijberoep’
Het geanalyseerde spectrum aan bedrijven is zeer breed. Onze primus is de nv Floralux in Dadizele, goed voor een cashflow van 4,1 miljoen euro. De onderneming verkoopt onder meer bruiloftsbloemen, maar haalt vooral omzet dankzij drie tuincentra. De sector blaakt in het algemeen niet bepaald van gezondheid. 16 procent haalt een negatieve cashflow, en 39 procent haalt een cashflow van minder dan 30.000 euro. “Dat is toch wel het nodige minimum”, vindt Pascal Flisch. “Voor wie personeel heeft, zou ik de drempel rond 25.000 euro per werknemer plaatsen. Alles hangt weliswaar af van de kapitaalvereisten. Wie investeert in een gebouw, moet meer cashflow creëren. Ondernemingen met minder dan 20.000 euro cashflow zijn vogels voor de kat. Tenzij het om bijberoepen gaat. Dan spreek je over een rendabele hobby. Voor tal van ondernemingen zijn huwelijken een nevenactiviteit, die de rentabiliteit van de hoofdactiviteit versterken. Rendabel zijn met alleen maar huwelijksfeesten is heel moeilijk.”
De bedrijven die we in onze vorige drie verhalen citeerden, noemt Pascal Flisch financieel zeer gezond. Het evenementenbureau nv Huis Van Dijck is het nummer twee in onze lijst. De laatst neergelegde balans, van het boekjaar 2023, oogt kerngezond, met een balanstotaal van 3,1 miljoen euro en geldbeleggingen en liquide middelen voor 1,8 miljoen euro. De brutomarge bedroeg 3 miljoen euro, de cashflow 906.686 euro. Huis Van Dijck heeft 33 werknemers, waarmee de onderneming ruimschoots boven de doelstelling van 25.000 euro cashflow per medewerker komt.
‘Als bijberoep is het een rendabele hobby. Maar voor huwelijksfeesten als hoofdactiviteit wordt winst maken heel moeilijk’
De bv Femat is het nummer zes in onze lijst, en haalde in zijn jongste boekjaar een brutomarge van 1,8 miljoen euro en een cashflow van 531.000 euro. Achter Geuzenhof in Massemen schuilt de balansmatig zeer solide bv Symi, het nummer 18 in onze lijst. Die haalde in het jongste boekjaar met vijf voltijdse werknemers een brutomarge van 643.000 euro en een cashflow van 301.101 euro. “Elke werknemer brengt 60.000 euro netto op. De marges zijn uitstekend”, oordeelt Flisch. Ook de bv Si Products & Services achter Art of Events van Sophie Ickmans boert goed. “Met de cashflow van 62.000 euro kan de onderneming alles betalen, ook de langetermijnschulden. Art of Events heeft een grote cashbuffer van 158.000 euro. Ik zou zeggen: klein maar fijn.”
Geen cijfers voor content creators
Op nummer 29 vinden we het reiskantoor X-Perience. De onderneming in Sint-Martens-Latem van zaakvoerder Olivier Van de Vijver heeft een afdeling specifiek voor huwelijksreizen, Wedding Xperience. Van de Vijver zet sterk in op internationale bruiloften, een markt die groeit. Met een bruiloft op een al dan niet exotische plaats koppels bij uitstek hun persoonlijke keuze etaleren. Cijfermatig geeft Pascal Flisch de onderneming een “voldoende. 164.166 euro cashflow met 5,4 voltijdse werknemers is goed, zonder meer”.
Zelfs zeer kleine bedrijfjes in een nichemarkt zijn rendabel. Het nummer 64 is de bv Karolien Beyens. De gelijknamige zaakvoerster maakt “exclusieve bruidstaarten en dessertbuffetten”, aldus de website. Goed voor een brutomarge van 74.000 euro, geen personeelslasten en minimale afschrijvingen. Het levert een cashflow van ruim 58.000 euro. “Ook dat volstaat. Het bedrijf heeft geen personeel. De investeringen zijn zeer laag, het bedrijfje werkt met weinig voorraden. Dan is dat bedrag meer dan voldoende.”
Twee bedrijfjes zijn actief als ‘content creators’, ze integreren de sociale media in het bruiloftsverhaal. Maar de eenmanszaak en de commanditaire vennootschap op aandelen leggen geen balansen neer.