Ferdi Claes
‘De technologische opleidingen van vandaag zijn niet afgestemd op de actuele nood in de sector’
Technologie en wetenschap bieden onuitputtelijke mogelijkheden waar we elk jaar, op de Dag van de Wetenschap, maar al te graag naar vooruitblikken. Maar wat als we in België die rijkdom aan technologisch potentieel niet kunnen benutten, omdat er niet voldoende mensen zijn om de vooruitgang te sturen?, vraagt Ferdi Claes, HR Director bij IT-consultancybedrijf CTG, zich af.
De Vlaamse regering stelde in 2012 het STEM-actieplan (STEM staat voor ‘Science’, ‘Technology’, ‘Engineering’ en ‘Mathematics’, red.) voor met erg goede intenties: jongeren stimuleren om voor STEM-opleidingen en -loopbanen te kiezen door onder meer het opleidingsaanbod aan te passen, meer meisjes aan te trekken en de maatschappelijke waardering van technische beroepen te verbeteren.
Een mooie strategie waaraan bitter weinig opvolging werd gegeven. Want het schoentje knelt vandaag nog op dezelfde plaatsen, zeker wat de ICT-sector betreft.
De job van ICT-professional is in ons land al jarenlang een knelpuntberoep. Daar zal de komende jaren wellicht niet veel verandering in komen, want de grote instroom die nodig is, blijft uit.
Nood in de sector
Sectorfederatie Agoria kondigde recent aan dat het aantal inschrijvingen voor STEM-opleidingen stagneert, terwijl er duizenden vacatures zijn. Ook kiezen nog steeds erg weinig meisjes voor een technologische opleiding: zij maken slechts 11 procent uit van de studenten.
En misschien nog de meest acute bekommernis: de technologische opleidingen van vandaag zijn niet afgestemd op de actuele nood in de sector.
Eén op de drie ICT-werknemers bij CTG Belgium heeft geen STEM-opleiding genoten, maar wordt bij ons intern opgeleid. Dat hoge cijfer is rechtstreeks te linken aan het feit dat het onderwijs niet snel genoeg inspeelt op de technologische evolutie, en daardoor niet tegemoetkomt aan de erg specifieke en complexe jobinvulling van een ICT-specialist vandaag.
De technologische opleidingen van vandaag zijn niet afgestemd op de actuele nood in de sector
Om een voorbeeld te noemen: de GDPR-wetgeving. Vanaf volgend jaar moet elke Europese onderneming zich met de nieuwe dataprivacywet in regel stellen. Dat creëert een directe nood aan duizenden consultants die bedrijven wegwijs maken in de materie en de juiste systemen implementeren.
De maatregelen werden twee jaar geleden aangekondigd door de Europese overheid, maar het onderwijs heeft er niet op ingehaakt: zelfs vandaag is er bij mijn weten nog geen enkele hogeschool die een GDPR-cursus aanbiedt.
Vrouwelijke competenties
Een ander pijnpunt in de sector de lage tewerkstelling van vrouwen. Bij CTG Belgium zijn 22 procent van de werknemers vrouwen. Dat is veel in vergelijking met andere bedrijven, en veel in vergelijking met het lage inschrijvingscijfer (11%) voor STEM-opleidingen.
Nochtans stel ik vast dat vrouwelijke competenties een sterke meerwaarde betekenen in een aantal ICT-posities, zoals die van GDPR-consultant en regulatory compliance officer.
Het imagoprobleem in de sector valt niet te ontkennen. Jongeren hebben een achterhaald beeld van een job binnen technologie.
IT’ers zijn heus niet allemaal ‘nerds’ die dag en nacht in afzondering met hun computer bezig zijn. De domeinen waarbinnen werknemers zich kunnen profileren zijn breed en divers – van softwaretesting over service management tot kwaliteitsbewaking en webdesign – en vragen daarom ook een veelzijdig palet aan vaardigheden, van mannen én vrouwen.
Wat te doen om het prangende te kort aan technologische en IT-specialisten in te vullen? De oplossing ligt bij de bron. Het onderwijs moet meer inspelen op actuele veranderingen, lessen interactiever te maken en bedrijven meer betrekken.
Jongeren moeten rolmodellen zien die hen enthousiast maken voor de job van IT’er. Want de IT’er van vandaag vervult een boeiende functie met een groot maatschappelijk belang.
Het is tijd dat die boodschap luider weerklinkt op de schoolbanken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier