‘De kunst van innovatie is soms nee zeggen tegen nieuwe hypes’

Frederik De Bosschere.
Frederik De Bosschere.
Thomas Smolders medewerker Trends

Wie wil innoveren, moet in gesprek gaan met de klant en écht luisteren. Dat zegt Frederik De Bosschere, verantwoordelijk voor het strategieteam bij de digital product studio In The Pocket.

Ernest Hemingway zei ooit dat een bedrijf eerst geleidelijk, en daarna plotseling failliet gaat. Het is een quote waar Frederik De Bosschere, die verantwoordelijk is voor het strategieteam bij de digital product studio In The Pocket, vaak aan denkt wanneer hij het over technologie heeft. Al draait hij hem wel om, zegt hij. “Innovaties duiken plotseling op, maar doen er daarna vaak lang over voor ze echt geïmplementeerd worden.”

Zo wijst De Bosschere op de vele trends van de voorbije decennia die nog altijd niet verdwenen zijn. “Je kunt eender welke hype nemen, en dan besef je dat we er nog lang niet zijn. Zelfs de smartphone, e-commerce of cloudcomputing zijn bewegingen die ooit als iets sexy werden voorgesteld, maar veel bedrijven zijn vandaag nog altijd bezig met ze te implementeren.”

Beluister de podcast of lees hieronder verder:

Steeds meer, steeds sneller

Doordat er nieuwe innovaties bij komen terwijl de oude nog niet eens geïmplementeerd zijn, kan het voor ondernemers of managers overweldigend overkomen. “Het gaat sneller dan twintig jaar geleden. Als je innovaties op een tijdlijn zou zetten, dan zie je dat elke nieuwe innovatie zowat dubbel zo snel gemeengoed wordt dan de vorige.”

Het besef dat het over hypes gaat, is vaak al een belangrijke eerste stap. “Natuurlijk gaan hippe start-ups of heel grote techbedrijven verkooppitches houden om je te vertellen dat je het product nodig hebt, omdat ze hun investeringen willen terugverdienen. Toch moet je naar elke nieuwe golf kijken en nadenken hoe die jou en je bedrijf zal helpen. Word ik operationeel efficiënter? Is dit een technologie die fundamenteel de manier waarop ik met klanten werk zal veranderen? Het is perfect oké om soms iets aan jou te laten voorbijgaan. De kunst van innovatie is ook nee kunnen zeggen tegen bepaalde trends”, zegt De Bosschere.

Wanneer managers een nieuwe technologie niet begrijpen, ligt dat niet zelden aan de bedrijven die ze ontwikkelen. “Goede start-ups gaan het zo relevant mogelijk maken voor de manager. Als je het zelfs na honderd pogingen niet uitgelegd krijgt, dan is je use case misschien te hypothetisch”, klinkt het.

‘Ga geen use case zoeken voor een nieuwe technologie, maar werk andersom’

Wat is het doel van de klant?

Naast de bedrijven die te snel op de kar van een hype springen, zijn er ook die uit schrik te lang wachten, maar dat hoeft volgens De Bosschere geen ramp te zijn. “Het is vooral belangrijk dat je ermee bezig bent, zeker aangezien die heel grote bewegingen lang bezig zijn. Het beste moment is vandaag, maar als je het gemist hebt, maak er dan morgen werk van.”

Een technologieprovider kan een partner zijn in die zoektocht, al moeten bedrijven altijd kritisch zijn over de agenda van die partij. De Bosschere: “Een hippe innovatiestudio zal het theoretischer houden dan iemand die puur ERP-software implementeert. Een partner zal het appreciëren dat je vertrekt vanuit de problemen waar je onderneming mee worstelt, zodat jullie vervolgens samen de beste technologie kunnen zoeken om die op te lossen. Ga dus geen use case zoeken voor een nieuwe technologie, maar werk andersom.”

“Klanten staan niet te springen voor verandering, maar wel voor verbetering. Het is de taak van ondernemers en managers om na te gaan hoe technologie kan helpen om dat doel te behalen”, zegt De Bosschere. “Dat doe je door in de leefwereld van de klanten te duiken en te luisteren. Je moet het ook echt menen, want vaak bevraagt men klanten om vervolgens niets met die inzichten te doen.”

Het belang van dezelfde taal

Wanneer het te moeilijk is om met de eindgebruiker te praten, kan het al relevant zijn om te praten met zij die er dagelijks mee in contact komen, vertelt De Bosschere. “Mensen van je klantendienst of zij die in je winkels staan, vormen een belangrijke barometer om te weten wat leeft. Als je elke dag in een callcenter kwade reacties over iets krijgt, dan kun je dat niet negeren. Kwantitatief onderzoek is belangrijk bij grote beslissingen, maar persoonlijke gesprekken zijn ongefilterd en ideaal om op een laagdrempelige manier een concept af te toetsen. Zeg zelf niet te veel, maar laat de personen met wie je in gesprek gaat luidop zeggen wat in hen opkomt.”

In een bedrijf dat succesvol innoveert, moeten mensen dezelfde taal kunnen spreken. De Bosschere: “Wie bezig is met de business, moet op een laagdrempelige manier over het doel en de opportuniteiten van het bedrijf kunnen vertellen. Anderzijds moeten mensen die met technologie bezig zijn leren om op een niet-technische manier over technologie te praten. Je hoeft niet op een fundamenteel niveau te weten hoe groot een taalmodel is, maar wel wat je ermee kunt doen. Zo kun je elkaar vinden en samen innoveren.”

Beluister de podcastreeks Business Intelligence op Trends.be, Spotify of uw favoriete podcastapp.

Partner Content