Het jonge bedrijf Ampyre ontwerpt en assembleert de enige elektrische terreinsteps die in België worden gemaakt. Na een eerste high-end model werkt het nu aan een tweede, meer toegankelijk model en richt het zich voortaan op de Europese markten, van toerisme tot wetshandhaving.
Het Waalse bedrijf Ampyre, gevestigd in Florenville, wil een internationale referentie worden op de snel veranderende markt van de elektrische steps, die wordt gedomineerd door Aziatische en Franse merken. De oprichters Arnaud Legrand en Bram Van Aken profileren Ampyre als een buitenbeentje op de markt. Hun product lijkt in weinig op de bekende elektrische steps die je overal in het straatbeeld ziet. Ampyre specialiseert zich in elektrische terreinsteps, voor avontuurlijker gebruik. “Ze maakten kennis met de terreinstep in Frankrijk”, vertelt Kenny Latomme. De Gentenaar, die nu in de provincie Luxemburg woont, sloot zich aan bij het avontuur van Ampyre, samen met een vierde vennoot, Tom Lauwers. “Vroeger waren er downhill steps zonder motor of batterij”, vertelt hij. “Je moest de skilift nemen om nog een keer naar beneden te kunnen gaan. De toevoeging van een motor en vervolgens een batterij heeft alles veranderd.”
De ondernemers constateerden dat er in de Benelux nog geen aanbod was. Ze namen contact op met Franse fabrikanten en werden distributeur van een ervan in België en Luxemburg, aangezien in Nederland het gebruik van de elektrische steps nog verboden was. Het succes kwam snel, vooral tijdens de coronaperiode. “Tochten op de elektrische step maken was een van de weinige buitenactiviteiten die je nog samen met familie of vrienden kon doen”, vertelt Kenny Latomme.
Maar al snel werden de beperkingen van het geïmporteerde product duidelijk. “Gebruikers klaagden over de kwaliteit, problemen met de waterdichtheid of de ophanging. We hebben die opmerkingen doorgegeven aan de Zuid-Franse fabrikant, maar zonder veel respons.” Daarom besloten de oprichters hun eigen merk te creëren, met een hoogwaardig product voor intensief gebruik.
De Ampyre Arrow, het Belgische topmodel
Sinds juni 2023 is de Ampyre Arrow op de markt, een elektrische terreinstep die volledig in Florenville is ontworpen en geassembleerd. Het is een premiummodel: een actieradius van 80 kilometer, een oplaadtijd van 2,5 uur, een motor van 3.000 watt (173 Nm), een frame van 7.075 aluminium, voor- en achtervering, volledig waterdicht en een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur voor de offroadversie (alleen voor gebruik op privéterrein).
Bijna 90 procent van de onderdelen wordt in België of Europa geproduceerd, benadrukt Kenny Latomme. “We hebben het frame, de batterijbescherming en andere onderdelen op maat ontworpen en laten produceren. De standaardonderdelen, zoals de vering en het stuur, zijn afkomstig uit de mountainbike- of motorwereld. Alleen de batterijcellen, van Samsung, en de motor in het achterwiel komen uit Azië, bij gebrek aan Europese alternatieven.”
‘Ons doel is de beste step ter wereld te maken en te bewijzen dat een Belgisch bedrijf kan doorstoten naar de wereldtop’
Een tweede model om de markt te verbreden
In de komende weken komt een tweede, betaalbaarder model op de markt. “Het zal even krachtig zijn, maar kost 5.890 euro, inclusief btw, tegenover 7.900 euro voor de Ampyre Arrow”, stelt Kenny Latomme. “We zijn erin geslaagd de kosten te verlagen door de productiemethode van het frame te herzien.”
Om de lancering te ondersteunen, heeft Ampyre de steun gekregen van Luxembourg Développement, dat gedeeltelijk in het kapitaal van het bedrijf heeft geïnvesteerd en een aanvullende lening heeft verstrekt.
De eerste klanten komen en zullen vooral blijven komen uit de vrijetijds- en de toeristische sector: verhuurbedrijven, aanbieders van outdooractiviteiten, touroperators, teambuildingbedrijven. “Onze steps worden al gebruikt in Wallonië, Vlaanderen en Luxemburg, en we beginnen ook door te breken in Frankrijk, Zwitserland en Italië, waar we vooral enthousiaste particulieren aanspreken. Vaak zijn het voormalige motorrijders, quadrijders of jetskiërs. Ze vinden bij onze steps dezelfde sensatie terug, terwijl ze legaal in het bos kunnen rijden”, verklaart Kenny Latomme.
Steps voor de ordediensten
Ampyre richt zich ook op een ander segment: dat van de openbare diensten. Het bedrijf heeft een contract binnengehaald bij de politiezone Semois en Lesse, die twee elektrische steps heeft gekregen voor haar wijkagenten. “Het idee is de politieagenten dichter bij de bevolking te brengen dan wanneer ze in een voertuig zitten. Steps zijn veelzijdiger dan elektrische fietsen. Ze kunnen gemakkelijk worden aangepast aan ieders lichaamsbouw, je hoeft alleen het stuur te verstellen. Dat geeft hen ook een zekere autoriteit, terwijl ze er dankzij hun staande houding cool blijven uitzien, vooral tijdens festivals of openbare evenementen”, vervolgt hij. Ampyre is van plan ook andere politiezones te benaderen.
Groei en rekrutering
Ampyre heeft al ongeveer 160 exemplaren van zijn eerste model verkocht aan particuliere klanten, touroperators en openbare diensten. “Dat is een goed begin”, zegt Kenny Latomme tevreden, “maar het nieuwe model, dat kwaliteit en een competitieve prijs combineert, zal ons echt vooruithelpen.” Het bedrijf vertrouwt op de betrouwbaarheid van zijn in België gemaakte producten om de markt te veroveren. “In de toeristische sector betekent een storing een verloren dag. Onze partners wachten op het nieuwe model om het seizoen 2026 te beginnen met een robuust en rendabel product”, benadrukt hij.
Van zijn tweede model hoopt Ampyre de komende maanden enkele honderden exemplaren te verkopen. Het bedrijf is ook van plan personeel aan te werven, met name voor marketing. “Als gemotiveerde mensen bij ons willen komen werken, mogen ze ons gerust hun cv sturen. We blijven een klein team, maar met grote ambitie.”
Op termijn wil Ampyre dankzij Europese partnerschappen en een groeiend distributienetwerk uitgroeien tot een internationale speler in elektrische terreinsteps. “Ons doel is de beste step ter wereld te maken”, besluit Kenny Latomme. “En te bewijzen dat een Belgisch bedrijf kan doorstoten naar de wereldtop in een sector die nog lang niet uitgespeeld is.”