‘De autoverkoop levert nog nauwelijks winst op’
Garagisten zullen in de toekomst hun brood op een heel andere manier verdienen. Dat is kort samengevat de visie van Luc De Moor, de topman van het sectorale opleidingsfonds Educam.
Zowat 25 jaar gelden liet Luc De Moor een universitaire carrière staan voor een initiatief dat opleidingen voor garagisten en automonteurs organiseert. Werd Educam aanvankelijk wat smalend onthaald, een kwarteeuw later is het een stevige organisatie met 80 werknemers en nog eens 60 die trainingen geven op verplaatsing. “Onze opdracht is kennis te vergaren en die om te zetten in een competentieverhoging van de werknemers”, vat hij samen.
Educam wordt voor die opdracht gefinancierd door de autobranche. Dat gebeurt via een afhouding van 0,7 procent op de patronale bijdragen van alle werknemers in de sector. Met dat geld werkt Educam dan bijvoorbeeld samen met de VDAB een opleiding voor werkzoekenden uit om de techniek voor het uitblutsen van hagelschade aan te leren. Op die manier draagt de vzw bij aan de beschikbaarheid van monteurs en garagepersoneel.
De internetauto
“De autobranche staat op een kantelmoment”, zegt De Moor. Hij besluit dat uit een interne sectorstudie, die Route 2020 zal heten en weldra wordt afgerond. “Het wordt anders, maar daarom niet slechter. Alleen moet een garagist die wil overleven zich daar bewust van zijn. En helaas lijkt niet iedereen dat te beseffen.”
Volgens De Moor zit de autosector niet langer in een doorgeefeconomie. “Aan auto’s verkopen zit nauwelijks nog winst. Het verdienmodel verschuift. Het gaat erom de klant aan zich te binden en te verdienen aan de dienstverlening die met auto’s samengaat. Minder showroom, maar kiezen voor een aanpak waarmee een garage zich in de interneteconomie inschakelt.”
Dat lijkt misschien wat hoogdravend, maar de cijfers liegen er niet om. In 2008 ging iemand die een auto wou kopen gemiddeld 4,3 keer naar een showroom alvorens te kopen. In 2012 was dat al teruggevallen tot 1,3 keer. “Het betekent dat wie een auto wil kopen alles al op internet heeft gelezen. Een verkoper heeft dus andere kwaliteiten nodig om zijn verkoopsgesprek succesvol af te ronden.”
Ook de impact van bedrijfswagens en de groeiende interesse bij bedrijven om een mobiliteitsbeleid te ontwikkelen, valt volgens Educam niet te onderschatten. “Als onze sector daar niet op inspeelt, dan zullen andere dat doen. Zoals mensen niet in cd’s of filmrolletjes geïnteresseerd waren, zijn ze ook niet in auto’s maar wel in mobiliteit geïnteresseerd.”
Eigenlijk wil De Moor dat garagisten beseffen dat ze een beetje meer op Amazon moeten lijken. “Als je daar een camera koopt, wordt alles perfect uitgelegd. Bij leveranciers van tweedehandswagens zijn slechte foto’s en onvolledigheid eerder de norm.”
De Chinezen komen
De garagepit zelf staat volgens Educam ook voor veranderingen. Zo wordt de impact van de Chinese automerken nog onderschat. De Moor: “Ik was onlangs in Chili. Daar rijden niet minder dan 22 Chinese automerken rond. En die halen allemaal de Euro 4-norm. Niet dat elke garagist meteen Chinees moet leren, maar we proberen in onze onderhoudsopleidingen een chinees merk in te brengen. Ook al wordt dat ons niet meteen in dank afgenomen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier