Video | Ondernemen

Cyclobility demarreert met instap Down2Earth Capital

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Het Belgische private-equityfonds Down2Earth Capital II wordt de meerderheidsaandeelhouders van het fietsleasebedrijf Cyclobility. Eerdere investeerders stappen uit, behalve de oprichter en het management. Zij herinvesteren in het bedrijf. Vers kapitaal was nodig omdat de markt van fietsleasing aan het versnellen is.

Regenero Impact Fund (van de vermogensbeheerder Degroof Petercam), Trividend en Change-Credal zien hun geloof in Cyclobility nu beloond. Zij stappen uit het snelgroeiende fietsleasebedrijf en met Down2Earth Capital komt een stevige nieuwe partner aan boord. Het overnamebedrag wordt niet bekendgemaakt.

Oprichter Andries Aumann wordt, naast de meerderheidsaandeelhouder Down2Earth, de grootste aandeelhouder. Hij herinvesteerde in zijn geesteskind, net als zijn management. De oprichter en het managementteam blijven dus aan boord. “We kozen voor Down2Earth omdat het Belgisch is, veel ervaring heeft met het opschalen van bedrijven en omdat we onze eigenheid kunnen behouden”, zegt Andries Aumann over de samenwerking met het private-equityfonds.

Europees verhaal

Dat Cyclobility net nu een nieuwe partner zocht, is ingegeven door de snel veranderende markt van de fietsleasing. Steeds meer bedrijven en sectoren bieden hun werknemers fietsleasing aan. “België is een pionier in fietsleasing”, zegt Andries Aumann. “Maar nu zie je dat het een Europees verhaal wordt. Collega’s zijn al overgenomen door Duitse private-equityspelers. In België zijn er naar schatting ongeveer 100.000 leasefietsen – er zijn geen exacte cijfers. Bij de spelers die zeven jaar geleden begonnen, zijn wij een van de kleinsten met zo’n 4.000 fietsen en een team van ongeveer dertig mensen,” zegt Andries Aumann. Dat heeft te maken met de strategie van de kmo.

De nieuwe markt van elektrische fietsen en speedpedelecs heeft zich bijzonder snel ontwikkeld, blikt de ondernemer terug: “Toen ik zeven jaar geleden begon, was een elektrische fiets iets voor oma om mee naar de bakker te gaan. Het eerste jaar heb ik nul euro verdiend, maar ik ben toch blijven volhouden met de keuze om premiumfietsen direct van de producent te kopen in plaats van via fietswinkels te werken. Niet alle fietsen zijn even geschikt voor woon-werkverkeer, de kwaliteit van de fiets is heel belangrijk. Wij kiezen voor premiummerken als Stromer en Riese & Miller. Ook als werkgever wil je goede fietsen voor je werknemers.” Cyclobility heeft zes eigen winkels – in Gent, Roeselare, Aalst, Sint-Niklaas, Kluisbergen en Lier – waar ook particulieren terecht kunnen. De eigen fietswinkels heeft Cyclobility aangevuld met een netwerk van externe winkels.

Versnelde groei

Kiezen voor de directe aankoop van fietsen en daar onderhoud aan koppelen ondersteund door een efficiënte IT-infrastructuur, zorgde aanvankelijk voor een tragere groei dan werken met fietshandelaars als tussenpersoon. Maar Andries Aumann is blij dat hij trouw bleef aan zijn oorspronkelijke visie: “We hebben bewezen dat ons model werkt. We groeien 70 procent per jaar, en we zijn klaar om te groeien. Andere bedrijven zijn met hetzelfde model als het onze begonnen, maar ze zijn ervan afgestapt om sneller marktaandeel te winnen. Daardoor zijn ze wel afhankelijk geworden van fietshandelaars.”

Wat betekent die versnelde groei precies? “We willen het aantal leasefietsen laten groeien. Er zijn meerdere sectoren die nog geen toegang hebben tot fietsleasing, maar daar komt binnenkort mogelijk verandering in. Denk aan het onderwijs. We willen ook meerdere winkels openen in België. Ons doel is bereikbaar te zijn voor de klanten binnen een straal van 30 kilometer. We kijken ook naar het buitenland”, besluit de ondernemer.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content