De consultant Nova Reperta brengt zijn digitale activiteiten onder in een aparte entiteit: Nova Ventura. Die moet de business- en de technologiestrategie van klanten met elkaar verzoenen. “Ons transformatieplan mag geen steekvlam zijn, maar moet voldoende worden gedragen om een duurzame impact te maken.”
De digitale omslag bezorgt directiecomités en raden van bestuur kopzorgen. Vroeger waren cybersecurity, cloudcomputing en artificiële intelligentie (AI) de verantwoordelijkheid van de IT-verantwoordelijke – of met een recentere term: de chief information officer (CIO) – die eenzijdig op zijn of haar eilandje beslissingen nam. Vandaag meandert de digitalisering als een rivier door het hele bedrijf. “We zien bij onze klanten dat hun businessstrategie en hun digitale strategie niet genoeg op elkaar zijn afgestemd”, zegt Filip Leflot, managing partner van het consultancybureau Nova Reperta. “De afstand tussen de CIO en de CEO is te groot, of er is een kenniskloof. Om in te spelen op die nood in de markt hebben we bij Nova Reperta onze IT-expertise verder ontwikkeld.”
Nova Reperta is een boetiekconsultant, gespecialiseerd in het organiseren en structureren van grootschalige veranderingen in bedrijven, zoals overnames. Vanuit die diepgewortelde transformatiecultuur lanceert de consultant zijn onafhankelijke zusterbedrijf Nova Ventura, dat zich vastbijt in digitale transformaties. Daarvoor werden Jan Van Oekelen en Davey Rogiest binnengehaald, twee zwaargewichten met een massa ervaring in digitale strategie en transformatie.
Het digitale zusterbedrijf moet klanten helpen hun business- en technologiestrategie met elkaar te verzoenen en in elkaar te verweven. “In veel bedrijven worden die twee los van elkaar ontwikkeld”, zegt Van Oekelen. “Tegelijk hebben managers FOMO, fear of missing out. Ze spenderen enorme budgetten aan de jongste technologische snufjes of softwareplatformen zonder duidelijk toekomstbeeld. Wij willen orde scheppen in de chaos. Er is slechts één strategie, en technologie is daar een kernonderdeel van.”
Ondanks forse investeringen in digitalisering blijven veel bedrijven op hun honger zitten: de businessimpact blijft uit, de technologie-initiatieven worden zelden opgeschaald en de kosten rijzen de pan uit. Volgens recente studies nemen de IT-kosten van grote ondernemingen jaar na jaar met 15 à 25 procent toe. Dat gebeurt op een moment dat innovatie net essentieel is om competitief te blijven. “Wij positioneren ons expliciet als gids”, zegt Rogiest. “We helpen klanten door de complexiteit van het digitale landschap te navigeren. Dat doen we door de volledige implementatie van de technologische strategie te begeleiden en onafhankelijk te werken met onze eigen consultants, zonder commerciële verplichtingen voor de klant.”
Digitale toets
Nova Ventura heeft al een tiental bedrijven als klant, waaronder grote spelers uit de telecommunicatie, de media, de maakindustrie en de financiëledienstenverlening. In die sectoren staan de huidige businessmodellen onder druk door de overvloed aan technologische innovaties. Nova Ventura helpt om dat businessmodel heruit te vinden met een digitale toets. Het team analyseert de bestaande situatie, bekijkt de mogelijkheden op korte en middellange termijn, en werkt een beleidsplan uit. Daarin staat van begin tot einde uitgelegd hoe de onderneming zich rond de digitale transformatie moet organiseren.
“Anderzijds hebben we klanten die een mislukte transformatie achter de rug hebben”, zegt Van Oekelen. “Ze hebben iets geprobeerd, zonder het gewenste resultaat. We starten dan met een assessment van de scheve situatie om die vervolgens recht te trekken.”
Thuis voelen
Nova Reperta werd opgericht in 2011 en richt zich als nichespeler vooral tot corporate ondernemingen, private-equity-owned bedrijven en lokale spelers, zoals Euroclear Bank, Elia Group, Toyota, Ayvens (de combinatie van LeasePlan en ALD Automotive), Ethias, Partena Professional en een aantal private-equityhuizen. In 2021 kwam de Franse private-equityspeler Ardian Growth aan boord. De consultant draait een omzet van om en bij 20 miljoen euro, telt ruim 75 consultants en heeft een netwerk van meer dan honderd onafhankelijke experts. Vanuit de kantoren in Brussel en Amsterdam volgt Nova Reperta zijn klanten op de hele Europese markt en daarbuiten.
“We hebben de voorbije jaren een mooie groei kunnen neerzetten. Het doet ons plezier dat die de voorbije jaren nog zal versnellen”, zegt Leflot. “We opereren als nicheboetiek op de consultancymarkt, die onder druk staat. Dat voelen de grote internationale consultancyhuizen. Wij winnen marktaandeel dankzij de impact die we maken voor onze klanten en de manier waarop we dat doen in cocreatie met het management en medewerkers van onze klanten.”
Nova Reperta staat op een kantelpunt. De oprichting van Nova Ventura als een aparte entiteit is dan ook een bewuste keuze, met Van Oekelen en Rogiest als de gezichten van dat zusterbedrijf. Het duo ziet drie redenen waarom de onafhankelijke koers de juiste formule is: de nood aan talent dat zich ergens thuis moet kunnen voelen, de mogelijkheden tot synergie met Nova Reperta, en de kans om klanten met het juiste DNA aan te trekken.
Die zoektocht naar nieuwe medewerkers kan nog de vervelendste horde worden. “We hebben vrij schaarse profielen nodig”, aldus Rogiest. “We rekruteren consultants die businessexpertise hebben, maar ook de vereiste digitale achtergrond hebben meegekregen in hun carrière – mensen die écht weten wat technologie is. Bovendien moeten ze niet alleen weten wat verandering is, maar ook hoe die wordt geïmplementeerd op een werkvloer. We gaan er prat op gedurende het hele traject bij onze klant aanwezig te zijn. Ons transformatieplan mag geen steekvlam zijn, maar moet voldoende worden gedragen om een duurzame impact te maken.”
Hoge ambitie
De ambities voor Nova Ventura liggen meteen hoog, al worden ze – toch niet aan de pers – in cijfers uitgedrukt: “Er wordt niet gemanaged op omzet of marge.” Wat wel duidelijk wordt beschreven, is het soort bedrijf dat Nova Ventura mag worden: een thuis voor mensen met ervaring en de go-to-transformatiepartner van bedrijven op de Belgische markt en ver daarbuiten. Als het in dat opzet slaagt, zal het team in enkele jaren kunnen uitgroeien tot een honderdtal medewerkers. “We zijn reputatiegedreven”, klinkt het nog. “Niets kan ons tegenhouden, behalve de senioriteitsratio die wij hanteren om de juiste kwaliteit voor de klant te garanderen. Samen met Nova Reperta willen we de toonaangevende boetiekconsultant zijn die bedrijven helpt hun digitale roadmap te definiëren en realiseren.”