Colruyt lanceert Cara 0.0: de spectaculaire groei van alcoholvrij bier in cijfers
Colruyt lanceerde woensdag een alcoholvrije variant van Cara Pils. Cara 0.0 moet inspelen op de enorme groei van de verkoop van alcoholvrij bier. Wereldwijd drinken consumenten elk jaar minder bier, maar alcoholvrij bier is een steeds overtuigender alternatief.
Alcoholvrij bier gaat al decennia mee, maar sinds vorig jaar breken 0.0-bieren echt door. Dat blijkt uit cijfers die Colruyt Group deelt. In 2023 kocht één op de drie klanten bij Colruyt weleens alcoholvrij bier, tegenover slechts één op de vijf een jaar eerder. In het assortiment van alcoholvrije dranken zijn de bieren bij Colruyt het populairst, maar de supermarkt verkoopt ook alcoholvrije cocktails en wijn. Colruyt maakt bekend dat het zijn assortiment stevig wil uitbreiden, onder andere met de eigen Cara 0.0. De keten verkoopt al 32 alcoholvrije bieren, waarvan 14 alcoholvrije pilsbieren.
De groeicijfers vinden we niet alleen bij supermarkten, maar net zo goed bij bierbrouwers. AB InBev, de producent van onder andere Jupiler en Stella Artois, zag de wereldwijde omzet uit alcoholvrije bieren in het tweede kwartaal met 20 procent groeien. Dat blijkt uit de financiële cijfers die het vorige week deelde.
En het beste seizoen voor de verkoop moet dit jaar nog komen, horen we van Dieter De Brackeleer, bieraankoper bij Colruyt. “Vooral in de zomermaanden ziet Colruyt een piek in de verkoop van alcoholvrij bier. Dit is dus het ideale moment om onze Cara 0.0 te lanceren.”
Consument en smaak zijn er klaar voor
De Cara 0.0 is Colruyts tweede poging om een alcoholvrije Cara Pils op de markt te brengen. Begin jaren 2000 ondernam de keten al een poging, maar zonder succes, vertelt een woordvoerder van Colruyt Group. “Enerzijds omdat consumenten er niet klaar voor waren. Mensen zijn zich er in vergelijking met twintig jaar geleden meer bewust van dat wie rijdt, geen alcohol drinkt. Er is ook een grotere focus op gezondheid.”
‘In 2024 stijgt de productie van alcoholvrij bier in België procentueel met dubbele cijfers. We verwachten dat die trend de komende jaren doorzet’
Woordvoerder AB InBev
“Anderzijds speelt ook de smaak mee. Brouwers zijn er de jongste jaren steeds beter in geslaagd de smaak van alcoholvrij bier op punt te krijgen. We zijn dan ook echt tevreden met de smaak van Cara 0.0”, klinkt het. Het nieuwe bier van Colruyt heeft een “florale hopneus, moutige smaak en zeer verfrissende subtiel bittere afdronk”, staat in een persbericht. Het is vanaf woensdag verkrijgbaar voor 49 eurocent per blikje.
Groei de komende jaren
België heeft vorig jaar 99 miljoen liter minder bier geproduceerd dan in 2022. Dat is goed voor een verschil van 400 miljoen vers getapte pintjes, bleek afgelopen vrijdag uit cijfers van Eurostat. Voor de Europese Unie gaat het om een daling van de bierproductie van 5 procent. Maar opvallend: de productie van alcoholvrij bier is met 13,5 procent gestegen naar een totaal van 1,8 miljard liter. Het succes van alcoholvrij bier kan brouwers dus mee helpen de dalende trend in de verkoop van bier te compenseren.
“In 2024 stijgt de productie van alcoholvrij bier in België procentueel met dubbele cijfers. We verwachten dat die trend de komende jaren doorzet”, zegt een woordvoerder van AB InBev. Volgens de bierproducent loopt de Belgische markt daarin nog achter op onze buurlanden. Alcoholvrije bieren vertegenwoordigen 5 procent van de biermarkt in ons land, tegenover respectievelijk 7 en 9 procent in Nederland en Duitsland.
Lagere bierconsumptie, positieve vooruitzichten
Analisten volgen de redenering van AB InBev. Dat tonen gegevens van Bloomberg. Ze verwachten dat de jaarwinst per aandeel van de bierproducent de komende jaren de situatie van voor corona zal evenaren. De jaarwinst per aandeel bedroeg vorig jaar 3,1 dollar, maar ze zal naar verwachting groeien tot 4,3 dollar in 2026. Daarmee zal AB InBev beter doen dan de 4,1 dollar per aandeel in 2019.
Innovatie en events
Hoewel de kwaliteit van alcoholvrij bier sterk is verbeterd, denkt AB InBev dat nieuwe productinnovaties zullen helpen om nog meer 0.0-bieren te verkopen. “We investeren aanzienlijk in alcoholvrij bier”, bevestigt een woordvoerder. “Enerzijds in de lokale productie en in het verbeteren van de smaak. Daarvoor hebben we een centrum voor onderzoek en ontwikkeling in Leuven. De Leuvense Stella Artois-brouwerij is enorm belangrijk, aangezien we daar onze alcoholvrije bieren produceren.”
Daarnaast worden alcoholvrije bieren vaker met evenementen en festivals in verband gebracht. AB InBev investeert ook in marketing. “Op onder meer Graspop, Rock Werchter en Tomorrowland kon de bezoeker Jupiler 0.0 van het vat proberen. Doordat we dezelfde sociale ervaring aanbieden met alcoholvrij als met alcoholhoudend bier, geloven we dat we mensen meer kunnen stimuleren hun alcoholconsumptie te matigen. We willen voornamelijk de consument meer keuzes geven.”
Op de Olympische Spelen wordt duidelijk hoe AB InBev tracht zijn alcoholvrije bieren te verbinden met sport en gezondheid. “Er is een samenwerking tussen het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en AB InBev met Corona Cero. We zetten de alcoholvrije variant van Corona wereldwijd in de kijker tijdens het grootste sportevent ter wereld.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier